Waterdichte knopjes

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Waterdichte knopjes

Bericht door Toxiq »

Iemand die ik ken heeft een apparaatje ontwikkeld voor op een zeilboot, ergens in den beginnen heb ik daar nog wel eens een leuk idee over gehad wat daarin is geïmplementeerd
Nu wil ik dit apparaatje op mijn boot hebben maar het beschikt (op dit moment) alleen over touchscreen, dat is als het regent niet handig, want dan werkt het niet/slecht

Ik wil dus knoppen er bij hebben, dit is technisch wel mogelijk, maar er moet wel een behuizing komen met waterdichte knoppen

Het gaat om dit apparaatje
https://www.star-safety.com/product/201 ... view-color

Er zijn natuurlijk genoeg instrumenten met waterdichte knoppen
https://www.raymarine-navigatie.nl/wp-c ... ultaat.jpg

Maar hoe realiseer ik zoiets om zelf te maken, ik zat al te denken aan een pu gietrubber oid ?
Ik heb al contact gehad met motormuis of het materiaal voor een behuizing, dit zal waarschijnlijk Delrin worden (of iemand moet betere ideeen hebben)

de knopjes zullen op de print zitten
zoiets zeg maar
https://nl.aliexpress.com/item/1804B-Br ... 90862.html
Laatst gewijzigd door Toxiq op 24 mei 2019 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door janplastiek »

even mijn goed bedoelde raad, gebruik geen witte (naturel) pom in daglicht, deze verouderd snel en na een paar jaar mag je het opnieuw gaan maken, ik raad je aan om zwarte pom of pvc te gebruiken, deze heeft geen of veel minder last van ultraviolet inwerking. veel succes in ieder geval.
Breek de dag, frees een lijntje.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door motormuis »

dit heb je mij niet vertelt
je makt een deksel met de knoppen die een stootrandje hebben en van achter in de deksel gezet zijn dan een dunne rubber of silicone folie en dit op de behuizing schroeven
klaar is Kees en dicht 8) :P :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door benkr »

Kijk hier eens naar:

https://www.metafas.nl/nl/producten/mem ... hakelaars/

En dan bedoel ik niet specifiek deze leverancier, maar ik bedoel deze techniek. Je kunt in je ontwerp de knoppen plaatsen waar jij wilt en omdat het een gesloten folie is is het altijd waterdicht.
En de prijs valt ook nog reuze mee.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door Kjelt »

Welke IP rating moeten de knoppen hebben ?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IP_Code

Er zijn zat knoppen die waterdicht zijn.
Bv IP68 zijn waterdicht tot 1 meter moet voldoende zijn toch? :lol:
Lagere ratings zijn veel goedkoper.

https://nl.mouser.com/Electromechanical ... scmn&No=75
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door Toxiq »

janplastiek schreef: 24 mei 2019 19:41 even mijn goed bedoelde raad, gebruik geen witte (naturel) pom in daglicht, deze verouderd snel en na een paar jaar mag je het opnieuw gaan maken, ik raad je aan om zwarte pom of pvc te gebruiken, deze heeft geen of veel minder last van ultraviolet inwerking. veel succes in ieder geval.
Dank je, ik had motormuis ook al om advies gevraagd en die zei het zelfde (pvc of donkere pom) dat zit wel goed dus
Motormuis, je bedoeld van die knopjes, dat klopt, het eea moest nog even uit een ei komen :-)
Een meter onderwater lijkt me voldoende, tegen de tijd dat de knoppen 1 meter zijn is er iets goed fout :lol:

Kjelt, de knopjes die je voorstelt had ik ook bekeken, maar niet echt fraai tussen de rest van de apparaten, wel bulletproof als je het mij vraagt
Als ze nou zoiets hadden met een zacht/kunstof drukker dan zou het al beter passen bij de rest

BenKr, dát ziet er wel heel bruikbaar uit....
Even zien of ik ergens prijzen kan vinden, dank je
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoeveel knopjes zijn het, en heb je een bepaalde opstelling in gedachte.

Zo'n folie toetsenbord is wel leuk, maar die worden bijna altijd klant specifiek gemaakt, soms kom je iets standaard tegen, of dat dan past moet je afwachten.
motormuis schreef: 24 mei 2019 20:04 je maakt een deksel met de knoppen die een stootrandje hebben en van achter in de deksel gezet zijn dan een dunne rubber of silicone folie en dit op de behuizing schroeven
klaar is Kees en dicht 8) :P :mrgreen:
Dat vind ik wel de mooiste manier, heb je de meeste vrijheid in je ontwerp.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door Toxiq »

minimaal 3 knoppen, 5 is fraaier
Ik zie bij onze chinese vrinden wel het eea... hoe of de kwaliteit is, geen idee.... moet je natuurlijk net iets vinden dan er een beetje gelikt uitziet

dat van die knoppen van achter kan ik met zo 123 niet echt iets bij voorstellen, voorbeeldje ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laat ik hier nu nog een gietmal hebben liggen voor silicone knopjes: (het zijn er 3, 4 of 7)
18593
gefreesd pcb voor een proto
18595
Helaas is heb ik geen mooie detail foto van het resultaat
18596
In dit geval zijn de gaten uitgefreesd in 3 mm dik aluminium, daaronder is een pcb met schakelaartjes gemonteerd. Tussen pcb en frontplaat zit het silicone, de bolling komt net boven het aluminium uit.
Maar een bakje uit zwart delrin kan natuurlijk ook.
Waterdicht is een heel betrekkelijk ding, zolang er geen mogelijkheid is om druk te vereffenen, heb je altijd kans dat er vocht naar binnen zuigt.(ik heb ergens een rapport van AMP dat waterdichte connectors niet bestaan * ;-) ) (slangetje naar een droge plek is verreweg de beste oplossing, of er voor zorgen dat er een verend membraam is zodat er eigenlijk geen onderdruk ontstaat.

* o jee nieuwe discussie. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door DaBit »

Ik gebruik nog wel eens ooit van die Goretex membraantjes om drukverschillen te voorkomen, bijvoorbeeld deze.

Maar een paar PU knopjes gieten is misschien inderdaad het handigste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 26 mei 2019 08:49 Ik gebruik nog wel eens ooit van die Goretex membraantjes om drukverschillen te voorkomen, bijvoorbeeld deze.
Ja, die zijn daar voor, al hoor ik er niet veel positiefs over 'uit het veld' zelf geen ervaring mee
Maar een paar PU knopjes gieten is misschien inderdaad het handigste.
Weet niet wat giet PU op termijn doet, heb ik meer vertrouwen in silicone.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2019 09:13 Ja, die zijn daar voor, al hoor ik er niet veel positiefs over 'uit het veld' zelf geen ervaring mee
Bij jou in de straat staan al tientallen kastjes met zo'n goretex membraantje, en die functioneren allemaal uitstekend. Vrijwel elke ECU in een auto gebruikt zo'n ding, anders kunnen ze de omgevingsdruk niet meten. En wat er ook stuk gaan aan auto's, het is maar zelden de ECU's.

En tsja, alles heeft z'n beperkingen. Goretex jassen zijn ook niet helemaal ideaal en die moet je van tijd tot tijd ook wassen om de eigenschappen weer te herstellen. Anders heb je of een zweterige regenjas, of een jas waar je alsnog nat in word. Het is dus wel zaak om zo'n membraantje zodanig te gebruiken dat-ie lang zijn werk kan doen, dus niet vol laten lopen met water en rotzooi.

Nadeel van al dit soort oplossingen is dat je pas over een jaar of 2-3 weet of je het goed gedaan hebt. En als dat dan niet zo is, dan heb je een probleem :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2019 09:13 Weet niet wat giet PU op termijn doet, heb ik meer vertrouwen in silicone.
Kwestie van voorkeur denk ik. Ik vind het gevoel van siliconen wat minder prettig aanvoelen. Net alsof je op een inktvis aan het drukken bent. Wel prettig dat dat spul niet in je mal blijft plakken.
Heel blijven doet die PU wel, als je maar de goeie pakt. Anders word het al gauw geel en brokkelig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 26 mei 2019 10:05
hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2019 09:13 Ja, die zijn daar voor, al hoor ik er niet veel positiefs over 'uit het veld' zelf geen ervaring mee
Bij jou in de straat staan al tientallen kastjes met zo'n goretex membraantje, en die functioneren allemaal uitstekend. Vrijwel elke ECU in een auto gebruikt zo'n ding, anders kunnen ze de omgevingsdruk niet meten. En wat er ook stuk gaan aan auto's, het is maar zelden de ECU's.
verhaal klinkt aannemelijk, waarom ben ik niet in 1x overtuigt? :lol: Die omgevingsdruk meten, er is niemand die controleerd of die gemeten waarde nog een beetje klopt, net als de lucht massa meter, die is na een jaar of 5 zo versleten dat z'n meetwaarde meer verkeerd doet dan geen massa meter, en controleren kunnen ze dat ding niet, alleen vervangen.(ben ik na een hoop getob achter gekomen via iemand die wel begrijpt hoe dat onder de motorkap werkt want in de garage denken ze dat de diagnose computer dat weet. En die ECU zit dan meestal ook nog op een relatief gunstige plek.
Ik vond dat stuk slang aan de koplamp een prima idee om de druk te vereffenen (honda van 1980 denk ik)
En tsja, alles heeft z'n beperkingen. Goretex jassen zijn ook niet helemaal ideaal en die moet je van tijd tot tijd ook wassen om de eigenschappen weer te herstellen. Anders heb je of een zweterige regenjas, of een jas waar je alsnog nat in word. Het is dus wel zaak om zo'n membraantje zodanig te gebruiken dat-ie lang zijn werk kan doen, dus niet vol laten lopen met water en rotzooi.

Nadeel van al dit soort oplossingen is dat je pas over een jaar of 2-3 weet of je het goed gedaan hebt. En als dat dan niet zo is, dan heb je een probleem :lol:
dat zal het probleem dan wel zijn
hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2019 09:13 Weet niet wat giet PU op termijn doet, heb ik meer vertrouwen in silicone.
Kwestie van voorkeur denk ik. Ik vind het gevoel van siliconen wat minder prettig aanvoelen. Net alsof je op een inktvis aan het drukken bent. Wel prettig dat dat spul niet in je mal blijft plakken.
Heel blijven doet die PU wel, als je maar de goeie pakt. Anders word het al gauw geel en brokkelig.
Misschien toch eens op zoek naar andere PU, Weet niet of die inmiddels al glashelder te verkrijgen is, anders is inkleuren een uitdaging (al zal zwart wel lukken). Ik heb eigenlijk niet meer zo vaak dit soort projectjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waterdichte knopjes

Bericht door DaBit »

Ik denk dat als het buiten moet blijven functioneren dat je toch redelijk vast zit aan zwart.

Als je het helemaal leuk doet dan zorg je voor een blokje grafiet in je mal en werk je de print af met carboncontacten. Scheelt je weer schakelaartjes kopen en assembleren.

Er staat me trouwens iets van bij dat je die velletjes met knopjes en contacten ook gewoon in diverse soorten en maten kunt kopen. In ieder geval voor de gewone numerieke toetsenborden enzo. Als er voor Toxiq iets leuks te vinden is dan is-ie gauw klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie