Frees en CNC Cursus gezocht.

Moderator: Moderators

beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door beagle »

ik ben erna even tussenuit. Dus voor na mijn verlof. Dan lees ik hier wel wat jullie hier zoal aanraden.

In sommige discussie met de software ontwikkelaar van mijn CNC-programma (EazyCnc- waar ik Beta-tester voor ben)
Heb ik soms de indruk dat ik een soort werkmethode gebruik die niet echt geschikt is. Of waar men in de werkplaats anders handelt.
Ik heb mij die methode zelf aangeleerd en waarschijnlijk is dat ook niet de correcte werkwijze om met een CNC freesmachine om te gaan.
Het moet niet gaan over G-code of dergelijke, dat ben ik meester genoeg. Ik zoek het meer in het "rand gebeuren".

- Hoe stelt men een werkstuk b.v. het zero-ing.
- Doet men dat manueel of doet men dat met de machine ? (jogging fast -slow step )?
- Moet de machine steeds gekoppeld zijn met de stuurelektronica ( bv; weten waar alles staat en zit x-as y-as ).
- Moet je steeds een homing doen of kan het ook anders.
- Etc...

Ik ben dus feitelijk op zoek naar een soort cursus (dag- of avond- of volwassen onderwijs of privé) of een soort handboek, dat uitlegt hoe je het een en het ander moet aanpakken. Neen, aub. leg het hier niet uit in het forum, ik wil het kunnen zien en vragen stellen en doen.

Ik woon in het Antwerpse en "please" geef nu geen adressen ergens in b.v. Friesland of in West-Vlaanderen.
Iets dicht bij huis graag.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door andrefc101 »

Je mag altijd een Zaterdag in Bergen op Zoom langs komen.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door Benny_DS »

Het lijkt me dat de dingen die je opsomt juist allemaal persoonlijk of machine afhankelijk zijn. zolang het maar werkt voor jou.
Dan denk ik dat je meer hebt aan de discusie wie dat wat op welke manier en waarom, dan een cursus te gaan volgen waar je toch weer een eenzijdig standpunt voorgekauwd krijgt.

Succes iig.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door beagle »

Het lijkt me dat de dingen die je opsomt juist allemaal persoonlijk of machine afhankelijk zijn. zolang het maar werkt voor jou.
Dat is het juist, ik heb iets persoonlijk mezelf aangeleerd , maar dat strookt niet met wat de software verondersteld dat je doet. dus ik wil wel eens kijken hoe een ander dat doet of hoe het in de industrie aan toe gaat. ik ben iemand die meer leert door te kijken, dan door te lezen..
(Lange teksten van meer dan 5 regels lezen op een scherm gaat niet meer. Heeft iets met ouderdom en geheugen te maken)

goed idee Andre, na het verlof kom ik wel terug op je voorstel. Zit toch regelmatig in Oudenbosch.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door Ballegooijen »

Misschien is dit ook wel een leuk onderwerp voor de Brabant-middag ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 26 feb 2019 18:28 Misschien is dit ook wel een leuk onderwerp voor de Brabant-middag ?
Wat? Frezen? 😜
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door benkr »

Het is eigenlijk veel makkelijker dan het lijkt, er zijn machine coördinaten die bij het homen worden ingesteld.
En er zijn werkstuk coördinaten die jij zelf in je CAD tekening hebt bepaald (of je dat bewust of onbewust doet weet ik niet maar je legt ze daar wel vast)
Het eerste wat ik altijd doe als ik met iets nieuws begin is het werkstuk inspannen en dan de besturing vertellen waar het werkstuk nulpunt ligt, dat weet de besturing pas nadat jij dat hebt verteld aan de besturing. Kijk in je tekening waar het nulpunt ligt (en zorg er voor dat de assenkruisen van de machine en het werkstuk overeen komen) en stuur je machine naar dat punt, zeg dan tegen je besturing dat de machine nu op dat punt staat, de werkstuk coördinaten worden dan gelijk gemaakt aan de machine coördinaten zodat voor de besturing het werkstuk dan op coördinaat 0, 0, 0 ligt. Als nu je assenkruis klopt met wat de machine denkt dan zal vanaf dat moment je werkstuk 1 op 1 worden gemaakt volgens de tekening en de toolpaden.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 26 feb 2019 19:36
Ballegooijen schreef: 26 feb 2019 18:28 Misschien is dit ook wel een leuk onderwerp voor de Brabant-middag ?
Wat? Frezen? 😜
Ja, maar dan HOE ? ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door beagle »

benkr schreef: 26 feb 2019 19:44 Het is eigenlijk veel makkelijker dan het lijkt, er zijn machine coördinaten die bij het homen worden ingesteld.
En er zijn werkstuk coördinaten die jij zelf in je CAD tekening hebt bepaald (of je dat bewust of onbewust doet weet ik niet maar je legt ze daar wel vast)
Het eerste wat ik altijd doe als ik met iets nieuws begin is het werkstuk inspannen en dan de besturing vertellen waar het werkstuk nulpunt ligt, dat weet de besturing pas nadat jij dat hebt verteld aan de besturing. Kijk in je tekening waar het nulpunt ligt (en zorg er voor dat de assenkruisen van de machine en het werkstuk overeen komen) en stuur je machine naar dat punt, zeg dan tegen je besturing dat de machine nu op dat punt staat, de werkstuk coördinaten worden dan gelijk gemaakt aan de machine coördinaten zodat voor de besturing het werkstuk dan op coördinaat 0, 0, 0 ligt. Als nu je assenkruis klopt met wat de machine denkt dan zal vanaf dat moment je werkstuk 1 op 1 worden gemaakt volgens de tekening en de toolpaden.
Dat is het juist! Zonder je te willen schokerenden. Dit heb ik al in *tig versies gelezen en mijn vraag is dus : Hoe doe je dat? jog je, of doe je dat manueel, druk je op een klavier of draai je aan de hendels . Daarom wilik het zien.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door benkr »

Nou, je mag ook bij mij altijd langskomen om te kijken hoe en wat ik met mijn machine doe, net zoals bij heel veel medeforumleden die precies het zelfde doen en grote kans dichter bij je in de buurt wonen. Als ik uit ga van Antwerpen dan denk ik meteen aan Breaker die daar ook heel dicht bij woont, ik denk aan JanPlastiek die ook onder Antwerpen woont, en zo zijn er vast nog wel een aantal forumleden die veel dichter bijwonen dan ik.

Maar ook de CNC zone Brabant dag die heel binnenkort op een zaterdag middag bij AndreFC101 gaat plaats vinden is een heel goed punt om Andre zijn machines aan het werk te zien, maar ook om met andere mede forum leden te discussiëren over jouw problemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

beagle schreef: 26 feb 2019 21:14 Dat is het juist! Zonder je te willen schokerenden. Dit heb ik al in *tig versies gelezen en mijn vraag is dus : Hoe doe je dat? jog je, of doe je dat manueel, druk je op een klavier of draai je aan de hendels . Daarom wilik het zien.
Ja, daar heb je gelijk in, maar dat is tevens het lastige van 'hobby' machines. Veel hebben alleen een computer toetsenbord tot hun beschikking, wat natuurlijk voor een CNC machine niet ideaal is.
Het uitrichten van je werkstuk,
ik gebruik een kantentaster, maar die mag niet harder dan 600 toeren draaien, kun jij dat ?
Ik heb een elektronisch handwiel om de assen te bewegen, voor nauwkeurig uit klok werk zeer bruikbaar, maar de JOG toetsen kunnen ook.
Het is dus wel erg afhankelijk van de mogelijkheden van je machine en besturing.
Ik begrijp dat je daar eens graag life over zou willen sparren, het is inderdaad alleen te leren door het te doen.
Denk alleen dat je misschien beter kunt proberen bij een aantal mensen langs te gaan en de methode's te bekijken, dan een cursus te doen. Het is uiteindelijk toch een combinatie van ervaring en mogelijkheden die de methode bepalen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door janplastiek »

Mijn deur staat natuurlijk open voor cnc zonen.
Ik denk wel dat ik anders werk dan te wil, ik plaats een plaat op de machine en zorg dat die iets over mijn spoilboard ligt, zodat ik rondom kan frezen.
Ik werk niet met een klem maar met een vacuümtafel, als ik iets aan moet passen boor ik enkele pennen in het spoilboard zodat ik mijn werkstuk kan positioneren
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door Sven »

Is het een idee om een curriculum uit te werken, gewoon hier op het forum, en dat meerdere forumleden beginnerslessen daarin geven?

Ik wil daar best een keer een avond aan weiden in mijn werkplaats.

Leer ik zelf vast ook nog wat van ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees en CNC Cursus gezocht.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 27 feb 2019 10:55 Is het een idee om een curriculum uit te werken, gewoon hier op het forum, en dat meerdere forumleden beginnerslessen daarin geven?

Ik wil daar best een keer een avond aan weiden in mijn werkplaats.

Leer ik zelf vast ook nog wat van ;)
En dan iedereen z'n eigen machine mee laten brengen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie