Tapsetje...HSS-G of HSS-E ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Tapsetje...HSS-G of HSS-E ?

Bericht door Zeehond »

Hallo,

Ik ben voor de hobby op zoek naar een mooi setje inwendige tappen m3-m12. Gebruik het niet dagelijks. Na een zoektocht tussen de verschillende fabrikanten ben ik
eigenlijk wel gecharmeerd van een Volkel setje. Alleen ik kan geen keuze maken :-)

Je hebt setjes die inwendig en uitwendig tappen hebben....ik denk dat ik eerst maar richt op de inwendige. Die zal ik heb meest gebruiken.

Tweede keus is met of zonder boortjes. Is natuurlijk handig maar die kun je overal ook los kopen.

Nu mijn lastigste keuze......ga ik voor HSS-G uitvoering of HSS-E uitvoering. Prijs is bijna het dubbele. Is het de "investering" waard om meteen te gaan voor E uitvoering, of loop je niet vaak tegen de grenzen aan met G?

De materialen die ik gebruik zijn hoofdzakelijk aluminium en kunststof (en een beetje RVS) . Om die reden zou G prima zijn. Alleen ik koop regelmatig rest stukjes op bij een metaalbedrijf. Daar kan allerlei harde staal soorten en RVS bijzitten. Dat kan ik dus niet inschatten.

Gaarne jullie denkwijze!

gr Marco
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tapsetje...HSS-G of HSS-E ?

Bericht door Breaker »

HSS-G slaat meer op de productie methode dan op het materiaal, HSS-G is een geslepen, maar het materiaal kan gelijk zijn aan HSS-E. En HSS-E is al met cobalt, dus een goede basis, ook voor flink harde materialen.

Verder kan Ik het alleen maar aanraden. Zelf gebruik ik een setje HSSE van Völkel, inclusief boortjes, dat was een hele uitgave, maar nog geen spijt van gehad. Gaan lang mee, ook de boortje zijn van goede kwaliteit (’t zijn eigenlijk mijn favoriete boortjes). Daarnaast zijn versleten taps en boren eenvoudig online bij de fabrikant bij te bestellen en voor een redelijke prijs.

Alleen voor het tappen in een bestaand stuk gietijzer heb ik nog een aanvullende HSS-G tap gekocht, voor de zekerheid. Of dat echt nodig was betwijfel ik naderhand, ik ben eigenlijk nog niet tegen beperkingen opgelopen met HSSE. Als je heel de dag staat te tappen in hoge treksterkte RVS gaat HSSG misschien wat langer mee maar als je soms een tapje doet, kan je waarschijnlijk uitstekend vooruit met een HSSE set.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Tapsetje...HSS-G of HSS-E ?

Bericht door chimaerion »

Breaker schreef: 24 feb 2019 09:33 HSS-G slaat meer op de productie methode dan op het materiaal, HSS-G is een geslepen, maar het materiaal kan gelijk zijn aan HSS-E. En HSS-E is al met cobalt, dus een goede basis, ook voor flink harde materialen.

Verder kan Ik het alleen maar aanraden. Zelf gebruik ik een setje HSSE van Völkel, inclusief boortjes, dat was een hele uitgave, maar nog geen spijt van gehad. Gaan lang mee, ook de boortje zijn van goede kwaliteit (’t zijn eigenlijk mijn favoriete boortjes). Daarnaast zijn versleten taps en boren eenvoudig online bij de fabrikant bij te bestellen en voor een redelijke prijs.

Alleen voor het tappen in een bestaand stuk gietijzer heb ik nog een aanvullende HSS-G tap gekocht, voor de zekerheid. Of dat echt nodig was betwijfel ik naderhand, ik ben eigenlijk nog niet tegen beperkingen opgelopen met HSSE. Als je heel de dag staat te tappen in hoge treksterkte RVS gaat HSSG misschien wat langer mee maar als je soms een tapje doet, kan je waarschijnlijk uitstekend vooruit met een HSSE set.


Je laatse zin begrijp ik niet goed. Zoals je inderdaad aanhaalt is slaat de G op het type bewerking waar de tappen mee vervaardigd zijn, in dit geval geslepen (in tegenstelling tot R dat rolgewalst is). En slaat de E op het materiaal (HSS-E of HSS-co) slaat op het cobalt dat er in de legering zit. Heel vaak zijn de HSS-E of HSS-co van het type HSS-G, geslepen dus. Soms zie je ook wel HSS-V maar dat is een idiote benaming omdat in zowat alle types van HSS Vanadium in zit, ook in HSS-E.
Dus ik begrijp niet hoe je kan zeggen dat een HSS-G tap langer meegaat dan een HSS-E tap terwijl je totaal twee verschillende eigenschappen vergelijkt.
Je kan dus niet zeggen HSS-G is beter dan HSS-E omwille van de bovenstaande aangehaalde reden.

Waar ik zeer goede ervaring mee heb zijn phantom HSS-E of HSS-co tapjes: https://www.rvspaleis.nl/metaalbewerkin ... handtappen
Hier heb ik een set van M3 tot M8.
Wat de boren betreft heb ik ook die van phantom op RVSpaleis erbij gekocht.
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: Tapsetje...HSS-G of HSS-E ?

Bericht door Zeehond »

Ok. Het is de moeite waard om een setje HSS-E aan te schaffen. Dat laatste Phantom setje ziet er wel mooi uit. zeker met de begeleiding van tap 1.

Is het dan zo dat ik met een 21.150 setje ook op een zachter materiaal zoals aluminium kan gebruiken?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Tapsetje...HSS-G of HSS-E ?

Bericht door chimaerion »

Ja zeker, Ik heb alle gaten die getapt moesten worden voor mijn opensource portaalfrees met zo een setje in aluminium getapt, en het waren echt een heleboel gaten. Ging meer dan prima.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tapsetje...HSS-G of HSS-E ?

Bericht door Breaker »

chimaerion schreef: 24 feb 2019 19:39 Je laatse zin begrijp ik niet goed.
Nee, die hoort er ook eigenlijk niet, die is specifiek voor mijn aanschaf (driedubbele tap ipv enkele) en dat was me even ontschoten.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie