Groter dan mijn cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Groter dan mijn cnc

Bericht door SilverApe »

Hoi,
Ik heb een CNC portaalmachine. Ik wil nu platen multiplex gaan frezen maar die zijn iets langer dan mijn machine aan kan. Kan iemand mij (in Jip en Janneke taal) uitleggen hoe ik dat het beste kan aanpakken? Misschien een filmpje oid. Het zijn stukken van bijna 2000mm en mijn CNC kan ongeveer 1400mm aan. Heb er een MDF spoilboard in liggen. Ik zag dat het met deuvels kan, ik snap het principe maar kom er toch niet helemaal uit. Zou mooi zijn als de uitleg ook Vectric mee neemt in het verhaal.

Hoop dat iemand hier zin in heeft. Alvast bedankt.
Aaron
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Groter dan mijn cnc

Bericht door andrefc101 »

Je moet even zoeken bij Vectric. Vcarve kan heel goed omgaan met werkstukken in meerdere delen frezen.
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Groter dan mijn cnc

Bericht door SilverApe »

Hoi andrefc101,
Bedankt, ik heb al gekeken bij vectric (tiling) maar ik zoek eigenlijk het hele plaatje. Hoe iemand zoiets aanpakt. Ook op de CNC zelf. Met deuvels? of toch anders? En hoe bepaal je de posities? En dat dan samen met de sorfware van vectric :lol:
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Groter dan mijn cnc

Bericht door Grafjan »

Zo zou ik het doen:
2 gaten in je spoilerboard tenminste 600 mm uit elkaar, van het ene gat maak je G54 het andere gat G55. In het midden van je werkstuk maak je een referentie gat , dat maak je het werkstuknulpunt . Voor de ene helft maak je een programma met G54 en voor de andere kant een met G55. En dan moet je natuurlijk een rechte kant hebben waar je het werkstuk langs kunt schuiven. Van dat programma heb ik geen verstand.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Groter dan mijn cnc

Bericht door keesfrees »

Ik deed dat in het verleden regelmatig, helaas, want het komt de nauwkeurigheid niet ten goede.
In mijn geval voor corian werkbladen voor de grootbehuisden.

In zo'n geval ga ik over op de (wat ik noem) center-freeslijn methode, dus lijnen waar al rekening is gehouden met de freesradius.
Dan kun je de contouren doorknippen tot 2 x een U (in geval van een rechthoek).
In de reststukken teken je wat testvierkantje voor controle.

Doorschuiven langs een lat/aanslag, en/of schroefgaatjes gebruiken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Groter dan mijn cnc

Bericht door Breaker »

Ik heb het zo gedaan:
1. Het eerste deel gewoon frezen met een paar bekende gaten.
2. Dan het werkstuk eraf.
3. Een spoilboard of iets dergelijks plaatsen.
4. Dan die bekende gaten frezen in het spoilboard.
5. Werkstuk daarmee uitlijnen. De freesmachine heeft dan nog de coordinaten en alles is uitgelijnt. Moet je zelf even afvragen of keren of doorschuiven makkelijker is.
6. Tweede deel frezen

15243
15244
15245
15246
15247
15248
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Groter dan mijn cnc

Bericht door SilverApe »

Hoi, Bedankt voor jullie opties!
Ik ben nu een weekje weg maar ik ga de voorgestelde methode's zeker proberen. Ik zie het meeste in de optie die Breaker gaf.
Wanneer ik het geprobeerd heb zal ik laten weten hoe het ging.

groeten,
Aaron
Plaats reactie