Gat rond 30h7

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Danny »

Ballegooijen schreef: 18 jan 2019 10:54
Danny schreef: 18 jan 2019 10:24 Of je nu een freesje, kotterkop of ruimer gebruikt, als je snijgereedschap verslijt verkleint je boring.
Met een kotterkop en zeker met een ruimer ga je wel meer boringen kunnen afwerken dan met een freesje.
Is het geen oplossing om alle boringen eerst voor te bewerken. En dan een nieuw freesje steken om ze allemaal
op maat te frezen? Met een opspanmalletje kan je uw werkstuk altijd net op dezelfde plaats terug opspannen.
Succes
Ja, dat is allemaal wel mogelijk maar het is niet 1 serie producten achter elkaar maar telkens 1 plaat in de zoveel tijd. Als ik een kotterkop goed afstel kan ik deze gebruiken, dan wegleggen en volgende keer weer gebruiken. Dat is wel een stukje gemakkelijker.
Dat zal afhangen van de nauwkeurigheid van de opspanning van de kotterkop in de hoofdspindel van uw machine.
Met een verschil van 0.001mm aan de spindelneus zit je aan de top van je kotterkop al vlug aan 0.01 of meer.
Dan nog wat externe invloeden zoals temperatuurverschil, koeling, materiaalhardheid, ..... en je zit al vlug boven uw tolerantieveld van H7.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Markus »

Kernboor 29mm dan opboren naar 29,7 en dan een ruimer 30 h7 of h6 erdoor heen, kan leuk met MorseKonus tools

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door javanree »

Ballegooijen schreef: 18 jan 2019 10:54 Ja, dat is allemaal wel mogelijk maar het is niet 1 serie producten achter elkaar maar telkens 1 plaat in de zoveel tijd. Als ik een kotterkop goed afstel kan ik deze gebruiken, dan wegleggen en volgende keer weer gebruiken. Dat is wel een stukje gemakkelijker.
Als ik dat combineer met 12 mm aluminium platen zou ik zeker een ruimer nemen. In aluminium is , mits juiste koeling/smering wordt toegepast , slijtage verwaarloosbaar en het is goedkoper in aanschaf dan een (goede) kotterkop. Wel in 2-3 stappen voorboren (laat je even adviseren maar ik denk dat je laatste boor 29.7 - 29.8 mm moet zijn) zodat je gat reeds redelijk netjes rond is, dat geeft betere resultaten.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door assink »

Wat voor machine gebruik je? Een conventionele freesbank of?
Een kotterkop in een HF spindle zou ik bang van worden namelijk :lol: En een ruimer in een HF spindle gaat ook niet werken lijkt me.
Plaats reactie