Type koeling voor zacht metaal en steen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ergo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2016 12:03

Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door ergo65 »

Ik wil met mijn nog aan te schaffen CNC frees naast hout ook aluminium, messing en wellicht ook steensoorten als marmer gaan bewerken. Voor zover ik nu weet zijn er in principe twee soorten vloeistofkoeling, flood (sorry voor de puristen dat ik een engelse term gebruik) of mist (zowel water als koelvloeistof). Welk systeem is waar het het beste geschikt voor? Het gaat dus niet om de (interne) koeling van de spindel, maar om de koeling van de freesjes en van het materiaal.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door mjeuring »

Ik gebruik alleen mist, omdat ik geen waterdichte opvangbak onder mijn spindel heb. Anders zou ik gewoon flood gebruiken.
Waar wil je marmer mee bewerken? Diamant? Gewoon water zou voldoende zijn, zei het dat alles je dan gaat roesten. Zorg wel voor een goede afscheider voor het slijpsel anders gaat je pomp naar z’n grootje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door janplastiek »

de frezer die, voor ik mijn eigen machine had, kleine freeswerkjes voor mij deed, hield zich hoofdzakelijk bezig met het frezen van huisnummers en naambordjes in natuursteen, ik weet dat hij eigenlijk niks water gebruikte bij freeswerk in marmer en arduin, zijn werkblad had een aanslag en was gewoon dik MDF, en het gefreesde was toch netjes, met water zal de frees een pak langer mee gaan, maar zonder moet dus ook kunnen.
als hij graniet en dergelijke ging frezen moet hij wel gaan koelen, dan schroefde hij een bak met bevestigingsrand op het werkblad, waar een dikke osb-achtige plaat in vast gezet was, en hier zette hij zijn plaatjes graniet op vast, een aansluiting voor een circulatiepompje op de halve hoogte van een emmer en het stof bezonk in de emmer, al de rest van zijn tafel bleef droog
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door Kjelt »

Ik zie eigenlijk bijna alleen maar flood koeling bij marmerfrezen op sites.
Zou het stof misschien een oorzaak kunnen zijn?
Een bedrijf dat mijn plat heeft gelegd gebruikte ook water bij het zagen van stenen, hij zei dat kwartsstof net zo gevaarlijk was voor de longen als asbest.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door Sven »

Uit mijn hoofd geven asbest en andere mineralen allebei een risico van stoflongen, met bij asbest als bonus de extra kans op longkanker.

Allebei niet fijn, mineraal stof dus goed uit je longen houden als je er vaak mee in aanraking komt.

Toen ik nog bij een aardewerkfabriekje werkte was de oudste medewerker kort voor zijn pensioen. Hij had stoflongen en de verwachting was dat ie niet heel lang van zijn pensioen zou kunnen gaan genieten...
Hij had heel veel droge klei bewerkt zonder dat stofafzuiging nog gebruikelijk was en had zelfs meen ik als knul al in het aardewerk gezeten.

Ik denk dat flood de enige goede optie is voor koelen en afvoeren van spanen, eh, gruis.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door motormuis »

Als ik het goed heb hoort marmor onder de steesoort kwarts
mijn Vader heeft 40 jaar in de mijn gewerkt en een deel ervan met kwarts steen hij had toen ie met pension ging silicose (stoflonge met kwarts)
de meeste stofsoorten komen als je niet meer mee in aanraking kom voor een deel weer los en wordt je met hoesten kwijt
kwarts stof is hele scherpe stof die de longplasjes kapot snijd
bij mijn Vader was 2/3 van de longe op die manier kapot.
dus let goed op met stof waar kwarts in zit
hans
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door audiomanics »

Marmer frees ik onder water met een heel laag toerental. Met een vhm frees. Daarvoor maak ik een rand van kaarsvet en vul dat tijdens het frezen steeds op met water.. laseren gaat ook prima, maar dan is de diepte niet echt te bepalen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ergo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2016 12:03

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door ergo65 »

dank voor de reacties, ga ik zeker wat aan hebben. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door DaBit »

Marmer is een soort van veredelde kalkaanslag en knap zacht, dat is bepaald geen kwarts. Maar het stof is alsnog slecht voor de gezondheid en slecht voor de machine, dus ik zou alleen al voor het stofmanagement een plens water erop mikken als ik dat zou willen frezen.

De audiomaniacs methode, een dam bouwen met kaarsvet of kinderklei is natuurlijk wel heerlijk simpel en doeltreffend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Type koeling voor zacht metaal en steen

Bericht door Swake »

Kijk naar tegelsnijders met diamantschijf. Bij de hobby versies hangt er altijd een bakje water onder; de betere hebben een aquariumpomp. Geen filter; maar wel aanzuiging bovenaan en de 'spanen' kunnen bezinken.
Wanneer ik een diamanten slijpschijf gebruik in steen en steenachtigen laat ik ook steeds een weinig water uit de tuinslag lopen op de zaagsnede. dat houdt de troep weg en er waait veeeeel minder stof (zowel in de longen als achteraf ook zoveel minder op te ruimen)
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie