3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Moderator: Moderators

boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door boorgraag »

Hi,

Ik wil uit aluminium van 8mm 2 sleven frezen. 1e diepte 3mm x 20mm breed, 2e 5mm x 13mm breed.

Nu zag ik (op mijn zoektocht naar een 6mm freesje) deze video: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... AnHsr4wRbA

Normaal frees ik 3mm per 0,10mm diepte (in alu) en maak dus geen gebruik van de zijkant van het freesje.
In de video frezen ze eerst 5mm(?) een randje aan de buitenkant van de stock en dan, gebruikmakend van 5mm van de zijkant van de frees, naar binnen om de figuur te maken.
Nu mijn vraag:
Is er een verhouding mbt hoogte freeszijkant gebruiken en zijwaarts frezen? (en gebruik je dan liever een 2 of 3mm freesje?)
Laatst gewijzigd door boorgraag op 26 nov 2018 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door Ballegooijen »

Hangt van je machine af denk ik. Ik doe 10 mm diep en dan adaptive wegfrezen. De zijkant van de frees heb je toch ook betaalt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door boorgraag »

:lol: Zeker! Maar eigenlijk nooit aan gedacht, gek genoeg, altijd multiple depth gekozen en in kleine stappen pockets gefreesd van verschillende totale dieptes.
Dus nu maar eens op onderzoek naar workflows en mezelf eea weer aanleren. :-)
Maar er is dus niet echt een verhouding voor?

Ik zou verwachten zoiets van freesdikte = maximale zijwaartse wegfreesdiepte.. oid
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door ruudpg »

Een erg leuk filmpje, maar wat heb je er aan.... niets!

Vragen die ik hier zomaar bij heb:
Wat voor frees (HSS, VHM, merk(loos)???)
Diameter frees
Aantal snijvlakken van de frees
Toerental
Mee- of tegenlopende draairichting van de frees
Materiaal soort (alleen Alu zegt natuurlijk niets, 1050A of 7075 of alles wat er tussen zit is nog al een verschil)
Waarmee is de g-code geschreven? Ik gebruik Cambam maar die maakt standaard niet van dit soort paden.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door boorgraag »

Frees komt van freesjes.nl en zijn 8mm, 2 snijders VHM.
Maar mijn punt was wat anders.. namelijk: Is er een verhouding mbt hoogte freeszijkant gebruiken en zijwaarts frezen? (en gebruik je dan liever een 2 of 3mm freesje?)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door FSSF »

http://www.dixipolytool.ch/fileadmin/us ... age_EN.pdf

Kijk hier eens vanaf pagina 156, heel veel info over de diepte en aanzet van verschillende frezen i.c.m. verschillende bewerkingen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door hrscharft »

sowiezo kun je nog wel wat dieper per keer ook als je niet adaptive freest hoor.
0.1mm per gang is wel heeeeel erg weinig. Dat is bijna net zo erg als kijken tot verf droog is ja.

zo'n standaard chinees 3.175mm freesje kan als je een beetje een stabiele machine hebt best 0.5 tot 1mm in de diepte.

Als je iets zoals in het bovenstaande filmpje wilt gaan doen is de diepte helemaal niet zo interessant meer. gewoon zo diep als dat je snijkant van je frees is. Je overstep word in dat geval veel interessanter. Hoeveel van de 'ui' schil je er af per keer. Ik denk met zo'n 3mm freesje dat je in de richting van 0.05mm moet gaan denken zo iets. Maximum toeren en een meter of 1,5 per minuut.

Als de frees in het filmje een 8mm frees is dan had dat met goede HSM software prima in 1 keer gekund (mits freeslengte lang genoeg natuurlijk).
Zelf gebruik ik Solidcam voor adaptive toolpaden maar er zijn natuurlijk nog vele anderen die het ook kunnen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door boorgraag »

Overstep was het woord wat ik zocht!
Ik wil idd zoiets doen zoals in het filmpje.

Stel:
3mm alu freesje met een overstep van 0.05mm. Is 0.05mm ook niet heeeel erg weinig? Mijn software (fusion360) staat op "optimal load 1.2" maar dat kan ook 0.5mm worden, maar 0.05mm?

Ik wil ook met een 6mm alu freesje aan de gang, en dacht aan een overstep van 1mm, gevoelsmatig, moet dat kunnen denk ik?

Ik maak nu gaten van 6mm omtrek en 5mm diep in alu met een circular-proces, dat begint precies aan de omtrek en trekt dan een rondje in multiple depths.
Zou jij dat anders doen?

(Wat is HSM software?)

@FSSF: idd veel info, maar ik ben nog niet zo heel kundig in hoe ik dat moet lezen, daar ga ik induiken! Thanks!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door Ballegooijen »

Ik wil ook met een 6mm alu freesje aan de gang, en dacht aan een overstep van 1mm, gevoelsmatig, moet dat kunnen denk ik?
Ik doe met een 4 mm freesje 0,4 stepover en met de diepte kan ik dan 10 mm halen. Misschien kan het wel meer maar eigenlijk nooit echt geprobeerd.
Die 0,4 is bij een beetje standaard geworden zeg maar. Ik doe dat ook bij een 6 mm frees.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door boorgraag »

Kijk! Das duidelijk! Dank! Wat is je cutting speed? ik heb het nu op 750mm/min..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik zit meestal ook zo iets, 750 tot 850 mm/min
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door boorgraag »

Ik heb mijn eerste teststukje gemaakt in aluminium van 8mm dik. Onderstaande settings leverde goede resultaten op voor mijn DIY machine. Voor de volledigheid zal ik mijn bevindingen hier ook posten; hopelijk heeft iemand hier wat aan :-)
Software: Fusion360

Doel:
gat 1: 4mm diameter, 8mm diep
gat 2: 5,5 diameter, 8mm diep met daaromheen ruimte voor een schroefkop van 9mm breed en 5,5mm diep

Freesbit 3mm, 10mm lengte, 2 flutes
RPM spindle: +/- 7500 RPM
Cutting feedrate: 400 mm/min
leadin/out/ramp: 200 mm/min
plunge: 100mm/min

Strategy gat 1
Bore strategy met pitch van 0,3 mm
Strategy gat 2
Bore strategy met pitch van 0,3 mm
2d Adaptive met multiple passes van max 3mm diepte, optimal load van 0.4mm en ramp helix pitch van 1 deg.

Dank voor alle hulp!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door audiomanics »

Misschien dat je er iets aan hebt: De software die ik gebruik (ArtCam) heeft nog geen trochoidaal frezen dus frees ik nog steeds in laagjes. En best wel veel aluminium.
Meestal pak ik daar een 1/8" (3,175mm) VHM 2-snijder freesje voor en koel met een mist van Fenela (Sorotec heeft literverpakkingen) .
Die steek ik per gang 0,7mm diep en met een overstep van 1,5mm. snijsnelheid 1000mm/min en plungen met 700mm/min toerental 20000rpm
Op die manier kan ik een hele plaat van 600x900x15mm in onderdelen omzetten met 1 freesje (totale freesduur voor al die onderdelen, ca 300 gaten, 200 pockets en 50 contouren, is ca 7 uur)
Het freesje blijft schoon en is wel te gebruiken voor nog zo'n plaat. Ik denk dus dat ik daarmee aardig in de richting zit met de verhouding snelheid/standtijd/oppervlakte-gladheid.
Gaten frees ik vaak ook spiraalsgewijs naar beneden zodat ik steeds dezelfde hoeveelheid materiaal voor de tanden heb.
Een 4mm gat, 8mm diep duurt misschien 5-10 seconden in aluminium.. zal het eens moeten timen..
Potgaatjes voor boutkoppen frees ik nadat ik de gaten gemaakt heb. Zo krijg je scherpe randen.
Glimmende lagerpassingen frees ik voor met 0,1mm ondermaat en met 0,01mm overmaat in een keer op de volle diepte, verder de zelfde instellingen als hier boven vermeld.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: 3 tot 5 mm alu frezen op diepte

Bericht door boorgraag »

Die steek ik per gang 0,7mm diep en met een overstep van 1,5mm. snijsnelheid 1000mm/min en plungen met 700mm/min toerental 20000rpm
Thanks voor je info! Ik ben bang dat ik niet zo stoer ben om die waarden te halen!
Eerst maar eens een stevigere freeshouder maken, dat is mn huidige projectje :-)
Plaats reactie