Jokisch of toch maar gewoon slaolie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Jokisch of toch maar gewoon slaolie

Bericht door Kjelt »

Ik dacht dat het grote verschil in de spuitmondjes zat maar weet dit niet zeker.
Als ik bij sorotec kijk hebben ze beide systemen.
Het verschil voor de minimalschmierung is een aparte soort sproeikop
handelt es sich um ein von uns entwickeltes Niederdrucksystem mit koaxialer Sprühdüse für nebelfreien Kühlmittelauftrag.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Jokisch of toch maar gewoon slaolie

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 10 mar 2019 12:16 Ben, ik weet het ook niet precies maar ik denk zelf dat het verschil zit in het wel of niet onder druk zetten van de vloeistof. Als je de vloeistof door venturi werking opzuigt krijg je (denk ik) een fijnere nevel meegezogen. Als de vloeistof onder druk staat zijn de druppels groter ?
Als ik de plank helemaal mis sla dan hoor ik dat ook graag :roll:
Het verschil is denk ik dat als de vloeistof niet onder druk staat, er een minimale luchtstroom nodig is voor voldoende Venturi effect om de vloeistof aan te zuigen. Hierdoor krijg je veel meer nevel dan direct rond de frees nodig is. Met de vloeistof onder druk kan de luchtstroom verder omlaag waardoor je kleinere hoeveelheden "mist" kunt instellen.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Jokisch of toch maar gewoon slaolie

Bericht door kris blancke »

bon, Ethanol wordt het hier denk ik. Als Datron het gebruikt en wie ook nog allemaal.
Ontploffingsgevaar: hoe groot is de kans eigenlijk ? me dunkt wordt hier vooral theoretisch angst gezaaid. Is er hier dan echt niemand die het gebruikt, of gebruikt heeft en toch overgeschakeld is, en waarom ?
Giftig ? : tenzij je het drinkt misschien en je kan nog altijd de bio toer op gaan. Fenella lijkt me toch ook niet onschuldig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Jokisch of toch maar gewoon slaolie

Bericht door Kjelt »

Begrijp ik niet.
Ethanol koelt wel maar ontvet ook.
Ik dacht juist dat je behalve koeling ook vet dus olie nodig had zodat het alu niet aan de frees kleeft ?
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Jokisch of toch maar gewoon slaolie

Bericht door kris blancke »

hier worden de spaanders gewoon weggeblazen van de frees.
Denk ook niet dat fenella of koolmist een smerend effect heeft
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Jokisch of toch maar gewoon slaolie

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 15 mar 2019 00:05 Begrijp ik niet.
Ethanol koelt wel maar ontvet ook.
Ik dacht juist dat je behalve koeling ook vet dus olie nodig had zodat het alu niet aan de frees kleeft ?
Als ik aluminium handmatig koel met spiritus of bio-ethanol gaat het wel veel beter dan droog, dus helpen doet het zeker. Ik koel ook wel met WD40 maar ik kan niet zeggen dat dat nu zo veel beter gaat. WD40 smeert behoorlijk (ook letterlijk :lol: ) en je hoeft niet bang hoeft te zijn voor roestvorming. Maar als ik het een beetje uitbundig gebruik slaat het me flink op de luchtwegen, dus niet gezond lijkt mij!

Misschien bio-ethanol mengen met lampolie? Wie weet waar Fenella uit bestaat :mrgreen:
Plaats reactie