Flood / Mist Coolant - Hoe?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door staandeklok »

Dat hangt sterk af van de viscositeit van het koelmiddel. Ik gebruik snijolie (Emtor van Kroon), dat ik meng met water, waardoor het een melkachtige koelvloeistof wordt. Op de draaibank en boormachines gebruik ik 10% toevoeging en werk ik met een druk van 5-6 bar. Indien ik de mengverhouding aan pas naar 5 % is 3 bar ruim voldoende.
Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hrscharft »

Dat helpt idd. Het is even wachten op wat onderdelen maar zal in de loop van de week wel kunnen testen.
5-6 bar is wel vrij hoog voor de vloeistof container die ik heb maar wellicht dat ie er tegen kan.
Voor de volledigheid nog, gebruik jij hetzelfde blauwe blok als dat ik op de foto liet zien? Of heb jij meer zoiets als op de Ebay foto's?

Verklaart wel waarom ik er in het verleden niets door kreeg. Mijn zelfbouwpogingen van destijds daar ploften de deksels af of de slangen sprongen los of weet ik wat bij alles meer dan 2 bar.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door staandeklok »

Ik gebruik het zoals het origineel is geleverd door Microjet. Op de afbeelding zoals op Ebay staat het drukvat en het reduceerventiel. Er hoort nog een extra manometer en een regelklep op te zitten, die pneumatisch of elektrisch wordt bediend. Met het ding op Ebay is gerommeld en bovendien lijkt de spuitmond niet origineel.
Je moet de druk op het drukvat afzonderlijk kunnen regelen van de druk, die je via de spuitmond laat lopen, vandaar de extra manometer.
Met een naaldventiel kun je de hoeveelheid vloeistof regelen, die vanuit het drukvat naar de leiding gaat. Zoals gezegd ontbreken op de Ebay aanbieding een aantal belangrijke onderdelen, wat er niet bijgezegd wordt.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hrscharft »

Duidelijk verhaal.

Kijk wel even hoever ik kom zou mooi zijn als ik de mooie spuitmond kan gaan gebruiken en als dat allemaal niet lukt dan kan ik altijd nog terug naar de goedkope china variant.
Zijn een tweetal reduceertjes onderweg om de druk in het drukvat en de druk in de luchtleiding te regelen dus dat komt goed.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hrscharft »

Vandaag aan het installeren geweest met het spul en denk dat ik het euvel gevonden heb.
Ik heb het vermoeden dat de nozzle verstopt is. Zonder de nozzle op het eind komt er keurig vloeistof mee maar zodra je het nozzle er op draait is er enkel nog lucht en begint het te bubbelen in het drukvat.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hrscharft »

Maar om antwoord te geven op de topictitel...

mijn variant ziet er nu zo uit.
18121
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Breaker »

Zijn die drukregelaars goed en betaalbaar? Dat is nog wel een uitbreiding die handig is...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Ik heb echte (Festo volgens mij) en van HBM. Doen het allebei prima.
Ik zou de knoppen wel binnen handbereik zetten; per klus de hoeveelheid lucht en vloeistof kunnen regelen is best prettig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hrscharft »

Doen prima wat ze moeten doen,
Kosten een 10tje per stuk bij hbm. Voelen een stuk degelijker aan als de paar die nog ergens in een doos liggen uit china.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Kjelt »

Waarom heb je er drie nodig? Ik snap de opzet niet.
En waar zitten je flow kraantjes? Oh wacht rechts zie ik er geloof ik een met die blauwe knop.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hrscharft »

heb er geen 3 nodig. slechts 2.
1 voor vloeistof druk en 1 voor lucht druk.
Maar dat groene geval was op het moment het enige dat ik had met aan 1 kant een snelkoppeling voor 8mm slang en aan de andere kant een koppeling voor de compressor.
Vandaar dus dat er drie op zitten maar nummer 3 (helemaal links) staat eigenlijk gewoon vol open.
Kraantje zit idd rechts boven.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Kjelt »

Ok mijn "minimalschmierung" heeft er maar een.
Zo snel te zien staan beiden toch bijna op dezelfde druk ingesteld?
Welke druk staan ze exact?
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hrscharft »

op de foto is het uit ;) regelaar van het groene ding is defect.

Maar ongeveer 2 a 3 bar op de vloeistoftank en een bar of 5 a 6 voor de lucht.
Voordeel van 3 regelaars hebben is dat als je de hoofd regelaar opvoert de rest ook mee omhoog gaat.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 10 feb 2019 00:53 Voordeel van 3 regelaars hebben is dat als je de hoofd regelaar opvoert de rest ook mee omhoog gaat.
ehh ? drukregelaars werken niet in verhouding tot de aangeboden druk, dus of ik begrijp iets niet of ?????
Het enige wat gebeurd, is dat de 'latere' regelaars nooit een hogere druk uitgeven dan de hoofd regelaar, dus zolang de hoofd druk onder de instelling van de andere regelaars zit, hebben ze allemaal dezelfde druk. (en dan kan het dus met 1 regelaar)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie