Een raadsel?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Een raadsel?

Bericht door stephanisk »

Hallo,


Ik heb weer eens iets nieuws voor, waar ik geen verklaring voor vindt.

Frees: 10mm 3F snijlengte 52mm, lengte 100mm
Materiaal: Afromosia hout 58mm dik

Freesdiepte per rondgang 17mm aantal rondgangen 4

Ik moet speciale vormen frezen uit dit hout, maar wat gebeurt er nu, ik heb gelijk trapjes naar beneden toe bij elke rondgang. En dit aan beide zijden van het stuk, dus kan er met mijn verstand niet bij. Zie foto's voor verduidelijking. De onderste snede is beduidend meer getrapt en het verschil tussen bovenaan en onderaan is 0.5mm. Ik versta het niet, als mijn frees schuin moest hangen dan zou de ene kant moeten trap zijn maar de andere kant juist niet. De bedoeling is uiteraard om een perfect freeswerk te hebben met geen lijntjes over de hele diepte.

11671
11672
11673
11670


Heeft iemand een verklaring hiervoor????? en hoe kan ik dit oplossen. Alle hulp is welkom want ik kom er zelf niet uit.

Groetjes en alvast bedankt,

Stephane
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Een raadsel?

Bericht door mark3 »

Frees duwt zich weg? Alles met overmaat frezen en dan een keer nafrezen
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Een raadsel?

Bericht door keesfrees »

+1
speling, helaas
of wel "tool deflection"
bij massief hout ietsje te groot meelopend (schrobfrees)
afwerk (strijkfrees) tegenlopend
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Een raadsel?

Bericht door stephanisk »

Maar nafrezen moet Dan met een frees met snijlengte 60mm. Die heeft niemand :) , als ik het nafrees met weer verschillende diepgangen ga ik weer die lijntjes en verschillen hebben.

Hoe stellen jullie voor dat ik het doe?

Gr,

Stephane
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Een raadsel?

Bericht door stekkestim »

Waarom zou niemand die hebben? Ik heb er hier al 2 liggen met een snijlengte van 80mm.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een raadsel?

Bericht door Arie Kabaalstra »

stephanisk schreef:Maar nafrezen moet Dan met een frees met snijlengte 60mm. Die heeft niemand :) , als ik het nafrees met weer verschillende diepgangen ga ik weer die lijntjes en verschillen hebben.

Hoe stellen jullie voor dat ik het doe?

Gr,

Stephane

als je met nafrezen de boel weer wegduwt.. neem je of te veel af.. of.. je machine is "Gammel"..

in staal deed ik het niet anders.. +0.2 mm voorfrezen.. en dan 0.2 nafrezen.. in één snede.. al dan niet in stapjes naar beneden.. zie je niets van.. ok.. dat was op een Bridgeport VMC 800, maar ook op de Beagle doe ik het niet anders.. (wat denk je.. hoe ik horlogekasten uit Titanium sta te pellen?.. of hoe ik Titanium horlogebandgespen maak?.. die laatste.. die frees ik zeker wel in stapjes naar de diepte.. een 2 mm freesje ga je echt niet 3 diep in vol materiaal zetten.. die gaan in laagjes.. en dat frees ik in één keer op maat ( komt niet op 0.05 mm).. en.. daar zie je niets van.. ja.. de normale freessporen.. maar geen afwijkingen tussen de afzonderlijke dieptestappen.. de "doorntjes" van de gespen.. die krijgen als enige nabewerking het afvijlen van de "Tabs".. , dan de hoekjes iets afschuinen.. en dan gaan ze zo de straalkast in.. )
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Een raadsel?

Bericht door mjeuring »

Slingert de frees niet? Alsof hij krom is zeg maar? Of te veel ruimte op het onderste lager?
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Een raadsel?

Bericht door Oscar f1 »

stephanisk schreef:Maar nafrezen moet Dan met een frees met snijlengte 60mm. Die heeft niemand :) , als ik het nafrees met weer verschillende diepgangen ga ik weer die lijntjes en verschillen hebben.

Hoe stellen jullie voor dat ik het doe?

Gr,

Stephane
Je kunt het ook nafrezen op een freestafel met een kopieerfrees,
lagertje laten lopen op het smalste deel en de rest wordt helemaal glad.
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Een raadsel?

Bericht door stephanisk »

Tis een gloednieuwe spindel en frees is ook nieuw. Lijkt mooi te draaien dus slingeren niet.

Nafrezen op een freestafel heb ik niet en zou ook niet kunnen , het zijn echt wel ingewikkelde stukken. Dit voorbeeldje nu niet maar de rest wel. :)
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Een raadsel?

Bericht door keesfrees »

ik verdenk de freesmotor ook niet als eerste oorzaak, een kromme VHM frees lijkt me ook sterk, het kan wel gebeuren dat de frees voor een gedeelte bot is
maar dit zit 'm toch echt in het mechaniek van de hele machine, een optelling van het geheel, er komt aardig wat kracht op in dit geval

nafrezen met bovenfrees kan best, die heb je toch wel ?
kogellager-kopieerfrees kan alles volgen, behalve als de binnenbocht te klein is

maar afwerk-gang op volle diepte is wel het meest voor de hand liggend

zo'n potdeksel profiel wegschuren is lastig
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Een raadsel?

Bericht door Storm100210 »

Ik heb dat ook wel eens gehad in aluminium, de frees buigt gewoon door de kracht er op
een nieuwe scherpe frees die wat dikker is genomen. je kunt ook kleinere stapjes proberen 177mm is best veel.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Een raadsel?

Bericht door Storm100210 »

Moet natuurlijk 17mm zijn.
Plaats reactie