Het XA vlak ....:-)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien handig om even de eerste 10-20 regels van je programma te posten.
G53, bewegen in het machine coördinaten stelsel, maar dan moet Y56.63 wel binnen dat bereik zitten.
In dit verhaal gaat het natuurlijk heel verwarrend worden want is dit nu de Y die eigenlijk A had moeten zijn, of de Y die op de machine je Y-as beweegt. :lol:
Deze oplossing via het 'misleiden' is natuurlijk niet een waterdichte standaard oplossing, maar een simpele voor hobbyisten toegankelijke. En dan zijn die eerste paar regels uit de PP niet altijd even handig. Die eerste regels uit de PP zijn wel vaker onbegrijpelijk, maar omdat niemand er last van heeft laat iedereen het maar zo. ( maar het kan ook nog te maken hebben met het niet helemaal optimaal invullen van je frees en machine wensen in je CAM menu )
En het is natuurlijk toch wel raadzaam om er even een programmeer uitleg van Mach3 bij te pakken en die eerste regels G-code gewoon es uit te pluizen wat dat nu eigenlijk doet.

Om met zo'n grapje aan de gang te gaan is het vaak wel handig om eerst eens een vierkantje te laten frezen, eerst in XY, en datzelfde dan op de 4e as. Dan heb je 4 en een beetje regels XY code, die dan als XA geschreven worden. Dan zie je ook wat vlugger wat er allemaal voor ballast vooraf komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door Hessel Oosten »

Hugo,

Thanks.
Ik kom er nog weer op terug binnenkort.
Moet even eerst wat andere dingen doen.

Hessel
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door audiomanics »

Ik moet nog even wat corrigeren: die G53 Y53,... is om de kop precies in het midden van de 4e as te zetten na het homen.. Daarna kan de Y natuurlijk daar blijven staan en ga je alleen verder met X, Z en A

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door Vliegbouler »

@ Kees,
Ik heb die regel uitgeschakelt met een ; en krijg daar geen foutmelding meer voor.

In Artcam /Mach3 kan ik de 4e as (A) op ieder punt op nul zetten, en in Artcam bereken ik de Y lengte van de omtrek van het object te berekenen door de diameter met 3,14 te vermenigvuldigen.

Ik heb mijn proefstukje ontworpen met een golfvorm en een zigzagvorm en in het midden een naam om de omtrek, dat werkt wel bij de naam (die wordt gelijkmatig om de omtrek gefreest met een V-bit, maar bij de golfvorm welke op de lijn gefreesd wordt met een endmill draait die eerst een gleuf van 360graden op 1 mm dan de golf op 1 mm, daarna de rechte gleuf weer 360 graden op 2 mm en daarna de golfvorm op 2 mm enz, hetzelfde bij de zigzag met een ballnose.
Ik vermoed dat er een opdracht bij moet of eruit moet, of dat er in de algemene configuratie van Mach3 iets gewijzigd dient te worden, wie kan mij een tip geven.

Peter
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat is natuurlijk zo'n addertje bij de 4e as.
Als jij regels schrijft van 0-359 graden, en daarna van 359 naar 361, dan vind die besturing dat ie terug moet naar 1 graden.
Ik weet niet of er instelmogelijkheden zijn om te bepalen of je dat via de kortse weg wilt of via de theoretische terugtelweg.
Of dat je ergens in een machineparameter in kan geven wat de maximale hoekverdraaing is, zet je die op -36000 tot +36000, kan die voorlopig 100x rond.
Dus kun je er net zo goed een lineaire as van maken met dat bereik.

Hoe je dat zo kort door de bocht even oplost zou ik niet weten, als het maar een paar regels zijn, zou ik het met de hand even aanpassen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door Vliegbouler »

Uiteindelijk heb ik probleem gevonden dat de rotatie-as van het ene punt naar het andere de z-as niet omhoog deed.
Het zat in de Mach3 "General Configuration" hier moest er niets aangevinkt worden bij "rotational"

groeten Peter
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door stef »

Hallo,

Ik heb niet de hele post doorgelezen, maar zelf heb ik met mach3 een 2e setting gemaakt en daarin de aansturing van Y en A in de motoraansluiting verwisseld. Daarbij zoek je even naar de aanpassing van de steps/mm om voor de juiste diameter de goede letterhoogte te krijgen. iets instelwerk, maar je hoeft in de editor niet de Y in A om te zetten zodat de cirkels ook heel blijven.

Stef
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door Hessel Oosten »

Hallo Allemaal (special Hugo dank),

Mijn maat (Tiny v/d Boom) heeft z'n Cryptex klaar.

11552

Ik was voor hem in de weer geweest met de letter-graveringen rondom de rondstaf en bovenstaand plaatje is om even te laten zien dat het gelukt is.

Ik had dus eerst de letters vertikaal gezet over een lengte van 360 units. Bij het met Notepad veraderen van de Y coordinaten in A coordinaten ging dat op zich wel. MACH3 leest die 360 lengte units dan als 360 graden. Maar het was bij iedere verandering van lettertype weer opnieuw klooien.

Daarom uiteindelijk Carlo's suggestive gebruikt en de freeware G code ripper (http://www.scorchworks.com/ ) gedownload.
Dan wordt het je wel heel gemakkelijk gemaakt !

Hessel
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Het XA vlak ....:-)

Bericht door carlo »

dat ziet er wel leuk uit

ik heb er ondertussen ook mee zitten spelen
voor edingcnc heb je het niet echt nodig
heeft de functie y → a ingebouwd
ik gebruik wel het andere programma f-engrave
en dan kun eerst met f-engrave g-code maken van je tekst en dan omzetten g-code-ripper
in ieder geval nieuwe soft om mee te stoeien

mvg
carlo
Plaats reactie