CBN wisselplaat

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johan v

CBN wisselplaat

Bericht door Johan v »

Wie kan er mij vertellen of er CBN wisselplaten zijn??

En zijn deze op staal 1.2311/1.2312 ed inzetbaar? of blijft 't dan beperkt tot gietijzer??

Of is deze keuze nog vrij beperkt?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: CBN wisselplaat

Bericht door Testa-Rossa »

Als ik google mag geloven zijn ze er gewoon.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13535
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CBN wisselplaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kennametal maakt CBN wisselplaten, ik heb er een paar jaar geleden mee gewerkt, maar je kunt beter de TiN gecoate KY4400 platen nemen, dit is een aluminiumoxide keramiek wisselplaat, die de zelfde snij-eigenschappen heeft, maar veel goedkoper is.
we bewerkten met deze platen 1.2379, en Böhler S390 ( een PM koudwerkstaal ) tot hardheden van ±63 HRc.
1.2312, da's een matrijzenstaal.. dat moet wel gaan lukken met gewoon keramiek, vanwaar je keuze voor CBN eigenlijk?
Johan v

Re: CBN wisselplaat

Bericht door Johan v »

Mijn werkgever vroeg mij dit laatst of wij dit gebruikte?

Daarom probeer ik me nu hierin wat meer te verdiepen

Als ik google dan kom je met cbn meestal op gietijzer of de hoger als 56 hrc. en dan nog meestal draaiwerk.

Omdat ik idd in de matrijzenbouw zit hebben wij veel verschilende freesbewerkingen en vaak onderbroken snede's.
Dit lijkt mij ook niet zo gunstig voor cbn.

Ik zal eens gaan kijken bij kennametal.

Bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13535
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CBN wisselplaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wij zijn indertijd overgestapt op KY4400 van Kennametal omdat de CBN platen ook niet best bestand waren tegen onderbroken sneden, KY4400 is veel taaier, en bovendien, heeft een KY plaatje meerdere snijkanten.

een KY4400 CNGA120404 (Draai) wisselplaat heeft 4 snijkanten, een CBN CNGA 120404 heeft er maar 1...

overigens, 1.2312 ( Böhler M200 ) is een mooi staal, maar M390 ( ook van Böhler ) is een Isomatrix materiaal, een PM staal, dat geen vezelrichting heeft, en daardoor even goed verspaant in alle richtingen.
Plaats reactie