DRO vragen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JeroenDorr
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2021 11:31

DRO vragen

Bericht door JeroenDorr »

Ik heb een Freesmachine van RogiTrading. Ik gebruik m (samen met een klein draaibankje) voor hobby werkzaamheden. Onderdelen voor mijn oude auto’s en stoommachientjes en (schaal) motortjes. Dus geen professioneel gebruik, maar precieze is voor sommige onderdeeltjes toch wel nodig.
IMG_4948.jpeg
Een van mijn eerdere projectjes, een tweetakt motortje:

https://www.youtube.com/watch?v=6xIYvYhY77U

Dit soort motortjes hebben een aantal onderdelen waar de nauwkeurigheid op een paar honderdste van mm toch wel relevant is.

Ik ben bezig om me te oriënteren op een DRO voor mijn frees. Twee assig moet voor mij genoeg zijn. Ik ben met name geïnteresseerd in de DRO functies zoals middelpunten snel bepalen, posities op steekcirkels e.d. Mijn freesmachine heeft een eigen verticale DRO. In mijn freeswerk is de nauwkeurigheid voor de verticale DRO nooit een probleem geweest.

Maar in het horizontale vlak is dat toch wat anders.

Er zijn nogal wat DROs op de markt en ik zie heel veel reviews op de bekende (o.a. Chinese) Websites. Maar de meeste van deze units vermelden dat de digitale uitleeskast wel geschikt is voor 1 uM nauwkeurigheid, maar heel veel van de (glas) linialen zijn 5 uM. Nou weet ik ook wel dat als het om nauwkeurigheid gaat om een combinatie van factoren. Dus de nauwkeurigheid van mijn freesmachine, nauwkeurigheid van mijn meetapparatuur e.d. Tegelijkertijd helpt het (meestal) wel om alles zo nauwkeurig mogelijk te hebben.

Maar ik twijfel nog wat aan de 5 uM nauwkeurigheid. 1uM wordt wel duurder, maar ja, als ik toch geld uitgeef, aan iets waar ik jaren plezier van hoop te hebben, is dat te overwegen vind ik.

Zijn er mensen die ervaringen met een of de ander hebben?

Een gerelateerde vragen, excuus voor mijn onwetendheid: Als ik mijn freesmachine zou gaan ombouwen naar een CNC variant, maakt de DRO dan uit, of wordt de besturing sowieso op andere manier uitgevoerd? MAW moet ik bij de aanschaf van een DRO ook rekening houden met eventuele CNC aanpassingen in de toekomst.

Alvast hartelijke dank voor de reacties

Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DRO vragen

Bericht door assink »

1um werkt frustrerend en is voor de meeste hobbyprojecten onnodig.
Je staart je helemaal stuk op de cijfertjes, en dat doe je met 5um ook al
Stel je wilt 2 gaten boren op 20mm van elkaar.
Maar het dan uit of ze 20.001 of 20.005 van elkaar af staan? Nee, lijkt me niet toch?
Maar toch wil je per se die 20.000 op je display, of ben ik de enigste neuroot hier? :lol:

Ik zou persoonlijk voor 3 assen gaan, want die digitale dro is op je pinole, en die wil je eigenlijk niet gebruiken voor het freeswerk.
En tevens zou je met een z-as dro nog meer leuke dingen kunt doen, radiussen, afschuiningen.
En wat je bespaart op 1mu linealen, kun je een 3e 5mu lineaal aanschaffen.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DRO vragen

Bericht door benkr »

Je moet al een hele dure CNC oplossing kiezen waarbij je je glaslinialen kunt gebruiken, eigenlijk alle hobbysystemen doen niets met glaslinialen.
Met Linux CNC zou het kunnen, maar ook dan is het een stevige uitdaging voor de doorsnee hobbyist om dat aan de pruttel te krijgen, ik denk dat er op het hel forum hier geen 5 mensen te vinden zijn die dat voor elkaar gaan krijgen.
Laatst gewijzigd door benkr op 13 dec 2021 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: DRO vragen

Bericht door Kars-cnc »

assink schreef: 13 dec 2021 08:54 Maar toch wil je per se die 20.000 op je display, of ben ik de enigste neuroot hier?
Nee zeker niet! ik heb dezelfde neiging. Als een gaatje in een bezemsteel ga boren moet ik mezelf dwingen dat "een op het oog" te doen, anders sta ik voor ik zelf het in de gaten heb die bezemsteel te centreren op 0.005mm nauwkeurig :lol:

Ik heb dus de 5um DRO op mijn frees en ervaar dat als meer dan voldoende. Bedenk dat de aflezing maar een deel van de nauwkeurigheid betreft. Zaken als de afwijking in de diameter van de frees, weg buiging van de frees zelf en vooral ook de flex in je machine maken dat je toch al heel wat moet doen om in de buurt van 0.01mm nauwkeurigheid te komen. Een DRO met een resolutie van 1um verbeterd daar niets aan. Daar komt nog bij; de resolutie is dan wel hoger maar de absolute nauwkeurigheid meestal niet.

Ik heb ook een liniaal op de Z-as zitten maar moet eerlijk zeggen dat ik daar maar uiterst zelden naar kijk. Meer dan 99% doe ik met de pinole uitlezing. Dat komt ook wel een beetje omdat de Z-as zich bij mijn machine niet echt lekker laat instellen, dat kan bij jou machine anders zijn.

Voor wat betreft het gebruik van glaslinialen als terugkoppeling bij CNC sluit ik mij helemaal bij Benkr aan.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: DRO vragen

Bericht door staandeklok »

Ik ken die Chinese Dro's niet en wil ze ook niet in huis hebben. Ik gebruik op vijf verschillende machines allemaal Heidenhain met allemaal nauwkeurige linialen. Op alle afleeskasten kan ik instellen of ik op een honderdste of een duizendste wil aflezen. Op twee draaibanken met wat oudere kasten heb ik ze ingesteld op een honderdste. Op één draaibank op een duizendste. De beide freesbanken zijn voorzien van programmeerbare dro's en staan ingesteld op een duizendste.
Ik moet zeggen, dat ik nog nimmer een probleem heb gehad met het aflezen. Indien je niet op een duizendste wilt werken, dan lees je het laatste getal toch niet.
Waarom probeer je niet een tweedehands setje te vinden van een goed merk zou ik zeggen.
Een programmeerbare kast(855 Heudenhain) voor bijv gatenpatronen en gatencirkels is een genot om mee te werken en aan te bevelen voor een freesbank.
Succes bij je keuze
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DRO vragen

Bericht door benkr »

Ik heb 1 Ditron uitleeskast van Trabiss, en eentje die ik rechtstreeks bij Ali heb gekocht, voor de linialen heb ik er echt van alles op zitten, maar net wat ik kon vinden, beide uitleeskasten hebben deze mogelijkheden ook, ik heb echter nog nooit de push gehad om uit te zoeken hoe je dat gebruikt, als ik dat soort dingen nodig heb leg ik het wel op de CNC machine, dat vind ik dan toch veel makkelijker. Maar als je geen CNC machine hebt ligt dat natuurlijk anders.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: DRO vragen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op mijn BF16 freesmachine 2 linialen van igaging met een resolutie van 0.01 mm. Die doen het uitermate goed, zeker gezien de kosten. Op de Z-as (pinole) zit een digitale uitlezing met 0.01 mm resolutie. Ook die werkt probleem loos. Op de Z-as wil ik wel eens minder dan 0.01 mm afnemen. Dan kijk ik niet naar de uitlezing, maar draai alleen de knop een fractie verder.
Voor de rest is de uitlezing alleen maar een goede indicatie. Als het nauwkeurig moet, dan moet er (veel) gemeten worden. Zelfs dan, is 0.01 mm wel de limiet van wat met deze hobby freesmachines haal baar is. Er zit gewoon te veel elastiek en speling in de onderdelen. Daarmee zijn het geen slechte machines, maar gewoon niet geschikt voor het micrometer bereik.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: DRO vragen

Bericht door spinningwheels »

Ditron is prima spul, staat hier al de nodige jaren dagelijks aan .
1 of 5 um Dat is een persoonlijk iets denk ik .
Je hebt mensen die willen het getalletje op het display ook helemaal exact op de gewenste waarde hebben, dan zijn 1 um meetlatten wel lastig.
Anderen hebben zo iets van het is al snel goed genoeg, dan is een weergaven op 1 um best wel handig.
Ook al weet je dat het maar micrometers zijn , als je 20 boven of onder de gewenste waarde ziet dan likt het toch al best veel. het houd je als je van nature wat makkelijk bent wat scherper
In theorie kan ik praktisch alles
JeroenDorr
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2021 11:31

Re: DRO vragen

Bericht door JeroenDorr »

Allemaal dank voor jullie reacties.

Ik denk dat ik toch ga proberen om een zo nauwkeurig mogelijke lineaal te pakken te krijgen. Het is m.i. niet alleen een kwestie van hoeveel cijfers je achter de komma op je display wilt hebben. Het is ook hoe nauwkeurig dat getal is en hoe nauwkeurig dat de werkelijke positie van de tafel aangeeft.

Tegelijkertijd lijken de meeste van ons zonder veel problemen met de 5 uM uit de voeten te kunnen. Dus als het me niet lukt om tegen een redelijke prijs en levertijd de 1 uM te pakken te krijgen, kan ik hier nogal altijd op terug vallen.

Nog een aardigheidje; via dit forum per toeval een oude kennis van jaren geleden hervonden. We waren indertijd (begin jaren 90) allebei enthousiast bezig met een heel andere hobby en allebei actief op hetzelfde forum. Gisterenochtend een mailtje van hem gekregen, omdat hij dacht mij te herkennen. Gisterenavond al uitgebreid telefonisch bijgepraat! Begin volgend jaar ga we elkaar weer eens opzoeken. Kleine wereld!

Jeroen
HBZWEEF
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2017 16:10

Re: DRO vragen

Bericht door HBZWEEF »

Even in het verlengde van de DRO vraag en wat volgens mij nog niet goed naar voren is gekomen.

Als je uiteindelijke bedoeling is jouw frees of draaibank naar CNC om te bouwen, loont het dan de moeite er een DRO op te zetten of kun je dat geld beter besteden aan CNC-besturing, steppers, servomotoren etc?

Zelf heb ik een Emco FB2 freesmachine en een chinees draaibankje BV 20B-L, die ik wil ombouwen, aanpassen. Kijk al een tijdje mee op dit forum naar alle mooie oplossingen die voorbijkomen maar moet de drempel nog over. Zoals bij zovelen is mijn budget beperkt.

Wat denken jullie?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DRO vragen

Bericht door benkr »

Wat het kost ligt voor best een groot deel aan je eigen inventiviteit. Al weer een tijdje geleden heb iki voor een medeforumlid een complete portaalfrees gebouwd met een werkbereik van ca. 1000 x 600 mm, ik had beloofd die machine te zullen bouwen voor minder dan 1000 Euro. Ik denk dat het ietsje meer is geworden, maar ook dat had niet gehoeven, het betekent wel dat je echt op zoek moet naar koopjes en inventieve oplossingen.

Heb je het over een bestaande machine ombouwen naar CNC dan moet je met enkele honderden Euro's klaar kunnen zijn, maar ook dan met je wel weten waar je kut besparen en wat echt belangrijk is om goede kwaliteit te gebruiken.

Een voorbeeld: ik heb recent zowel via Ali als via Amazon een set van 2 stuks 20 mm lineaire geleidingen én een KO spindel van allemaal 800 of meer mm's besteld voor zo rond de 85 Euro. Dit zal beslist geen topspul zijn, maar wel goed genoeg voor de doorsnede hobbymachine.
Ik kwam bij het zoeken naar een betaalbare 3D printer overigens wel tegen dat ze zo'n printer aanboden met geleiders uit bovengenoemde prijsklasse, én dezelfde printer met HiWin geleidingen die dan toch beduidend duurder was, dus kennelijk is er wel degelijk kwaliteitsverschil, logisch ook, een medeforumlid heeft al vaak geroepen dat je maximaal krijgt waar je voor betaald, meestal minder zelfs.
Wat ook nog zou kunnen is dat je op de tweedehands markt gaat zoeken, met wat geluk vind je daar ook erg bruikbare dingen voor heel redelijke prijzen, ik ging heel vaak naar JVE in Eindhoven om maar iets te noemen.

Terug naar die ombouw, een normale 3 assige machine is al met 3 stappenmotoren, 3 stappenmotor drivers, een voeding en een besturingskaartje en een oude PC om te bouwen naar CNC, dat hoeft niet meer te kosten dan 250 Euro totaal, 3 3Nm motoren 100 Euro, 3 Leadshine drivers 100 Euro, een 48V 350W voeding (MeanWell) 30 Euro, en een driverprintje 30 Euro, en 3 Prox switches voor het homen 15 Euro, dan heb je de meest belangrijke dingen wel gehad, reken dan nog enkele tientjes voor wat klein spul en een behuizing, dan zit je ergens in de buurt van de 300 Euro voor een complete ombouw. Wil je ook de trapezium spindels vervangen voor KO spindels dan komt er een kleine 200 Euro extra bij denk ik, maar ook zonder krijg je een goed werkende machine.Ik ga er wel van uit dat je de hele ombouw zelf gaat doen, dat is niet alleen het goedkoopste, je leert gaande weg ook heel veel over je machine wat je later bij storingen weer echt van nut kan zijn om een eventueel probleem op te kunnen lossen.

Mocht je zoiets van plan zijn wil ik je best een beetje de juiste richting in sturen, ik heb zelfs nog wel het een en ander aan bruikbaar spul liggen wat je voor een schappelijke prijs over kunt nemen, laat maar weten wat je wil en gaat doen, je krijgt hier meer dan genoeg advies en hulp om zo'n klusje te klaren, idem voor een draaibankje, zelfde verhaal alleen nog behoorlijk goedkoper omdat je een as minder hebt.
HBZWEEF
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2017 16:10

Re: DRO vragen

Bericht door HBZWEEF »

Dank je voor jouw reactie.
Begrijp ik het goed dat het ook jouw mening is dat op het moment dat je voor een CNC verbouwing van een bestaande conventionele draaibank of freesbank zonder DRO kiest, De DRO min of meer overbodig wordt of ligt het iets genuanceerder?

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren wat te doen:

Chinese BV 20-L draaibank voorzien van een 3-fase motor en VFO.
Chinese draaibank voorzien van een Electronic leadscrew ala Clough42, zie YouTube omdat draadsnijden met wisselwielen als een ergernis wordt ervaren.
Chinese draaibank voorzien van CNC op twee assen.

Emco FB2 freesbank voor zien van een DRO of niet.
Freesbank gelijk voorzien van CNC (NB Emco is best een degelijk apparaat, maar ombouw naar CNC, rekening houdend met de ronde freeskolom is niet ideaal, maar wel te doen, zie ik op internet.

Voorlopig tijd zat om me te oriënteren want ik heb net mijn tweede knie operatie achter de rug en kan (nog) niet naar de hobbyruimte. Alleen een beetje computeren, meer zit er voorlopig niet in.

Even over mezelf: Ik ben woonachtig in Harderwijk, gepensioneerd en heb een vliegtuigmodelachtergrond. De metaalbewerking kant is iets van de laatste tijd en interesseert me enorm. De ervaring is (nog) beperkt. Ben al een tweetal keer in Wijk en Aalburg geweest tijdens de CNC dagen en me zitten te verlekkeren aan al die mooie dingen die jullie maken. Ik heb een model dieselmotor als eerste project op programma staan en hoewel dat allemaal heel goed met een niet CNC/ conventionele bank kan, interesseert de CNC techniek met mateloos. Een 3D printer maakt ook deel uit van mijn werkplaats. Daarnaast een hele reeks YouTube tutorials met Fusion 360 gevolgd waar ik al een beetje op thuis ben geraakt.

En ja ik ben zeker geïnteresseerd in bruikbare spulletjes voor mijn ombouwprojecten.

Henk
JeroenDorr
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2021 11:31

Re: DRO vragen

Bericht door JeroenDorr »

Nog even een follow up op mijn oorspronkelijke vraag. Ik heb uiteindelijk een DRO met twee linialen (hoge nauwkeurigheid 1µm) gekocht en geïnstalleerd.

Hier kun je het hele verhaal lezen, (even na beneden scrollen)

https://www.modelbouwforum.nl/threads/b ... 69/page-14

Nogmaals bedankt voor alle adviezen.

Jeroen
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DRO vragen

Bericht door assink »

Jammer dat je maar een 2 assen DRO hebt gemonteerd.
Ik zou voor de Z-as ook een lineaal hebben geplaatst.
De pinole zou ik normaal gesproken alleen gebruiken om te boren, en volledig in de freeskop laten zitten bij freeswerk.
Hoe meer deze uit steekt, hoe meer deze kan kantelen en de stabiliteit en nauwkeurigheid nemen af.
Plaats reactie