Lucht koeling

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lucht koeling

Bericht door bartL »

Draaien doe ik (vooralsnog) alleen conventioneel, boren is dus sowieso handwerk en dan is even een dwell niet zo'n punt. Daarnaast vind ik het bij boren nooit zo'n probleem omdat die krullen mooi bij het werkstuk vandaan gaan. Anders vind ik dit bij uitwendig draaien, als je hier lange krullen krijgt heb je kans dat ze om het werkstuk draaien of om de klauwplaat. Dan heb je ineens zo'n ronddraaiend vogelnest wat het draaien er niet aangenamer op maakt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lucht koeling

Bericht door bartL »

Wellicht kan iemand me nog even helpen met het volgende.
Mijn luchtklepje wordt in Eding aangestuurd dmv de AUX output. Dit werkt prima maar deze wordt aan het eind van een programma niet automatisch uitgeschakeld dmv M2 zoals dat bij de coolant wel het geval is. Dit kan ik denk ik wel doen met een M83 maar die moet ik dan aan de macro's toevoegen. Is het in Eding niet mogelijk de M2 zelf aan te passen op 1 of andere manier? Wellicht een domme vraag maar ik heb dit tot op heden nog niet eerder aan de hand gehad.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lucht koeling

Bericht door serum »

Subroutine aanmaken in de user config en dan de betreffende uitgang met m09 deactiveren. (dat zou ik gebruiken ipv M02, neem aan dat je postprocessor wel een M09 post)

Zo ziet een subroutine eruit om de aux aan en uit te zetten;

Dus in jouw geval zou het zijn;

Code: Selecteer alles

Sub M02
        M55 P1
        M02
Endsub 

P1 is de aux, M54 activeert hem, M55 deactiveert hem. In de subroutine kan je ook de mcode gebruiken die de subroutine aanroept zonder dat ie in een loop komt.

Code: Selecteer alles

Sub M97
	G53 F5000 Z0
	G04 P1.200
	M54 P1
	M97
	exec joggingbat.exe
Endsub

Sub M90
	M55 P1
	M90
	exec f12.exe
Endsub
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lucht koeling

Bericht door bartL »

serum schreef: 16 okt 2021 22:32 Subroutine aanmaken in de user config en dan de betreffende uitgang met m09 deactiveren. (dat zou ik gebruiken ipv M02, neem aan dat je postprocessor wel een M09 post)
Het is inderdaad beter om hem aan M09 toe te voegen denk ik. Deze staat niet standaard in mijn macro's maar volgens mij wordt deze al aangesproken bij een M02 aan het eind van het programma.
Als ik het goed begrijp voeg ik dit dan gewoon -net als een macro- toe in de macro.cnc file? Wel bijzonder trouwens dat je die Mcode in zijn eigen sub op kan roepen zonder dat hij in een loop komt. Code technisch lijkt dat niet helemaal te kloppen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lucht koeling

Bericht door serum »

Zo is het (gelukkig) ontworpen. Vanuit een subroutine kan je geen andere subtoutines aanroepen, omdat je dan zeg maar al in de subroutine container zit. Daarom roep ik via externe exe bestanden een .bat bestand aan, omdat het commando dat ik uit wilde voeren niet wil vanuit een subroutine. (Die .exe vertraagd iets met de aansturing van de .bat om wat functietoetsen in te drukken). Als de subroutine actief is, gaat dat niet. Exe wordt daar uitgevoerd, subroutine gesloten en de .bat zorgt ervoor dat ik niet iedere keer 3 knoppen in niet drukken om wanneer de camera actief is naar het jogging menu x10 te gaan

Je voegt die subroutine toe in de user macro
Plaats reactie