Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Moderator: Moderators

stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door stephanisk »

Hallo,


Ik kreeg hier de vraag om trespa te verwerken, echter heb ik nog nooit mee gewerkt. Wie werkt hier vaak mee en kan me wat basis info bezorgen?

Zoals: hoe hard is dit? Vergelijkbaar met multiplex of eerder kunstof (HD1000) of aluminium?

Welke frezen te gebruiken. Rechte 2 snijders of liever spiraalsnijders 2 koppig/3lippig.
Houtfrezen of kunstof/aluminium frezen?

Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt,

Stephane
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ehm, ik heb hier vis, waar lijkt dat nu meer op ? appelmoes of rundvlees. :lol:
Dus, eigenlijk niet te vergelijken.
De toplaag is hard, vertoont dus neiging uit te breken. ( is melamine, maken ze ook veel stopkontakten van, breekt ook zo lekker als je even een kabeldoorvoer uit wilt vijlen )
De tussenlaag is eigenlijk geperst papier, niet overdreven hard, maar toch wel lastig te frezen als de frees niet vlijmscherp is.
Ik zou een VHM 2 snijder pakken die echt scherp is.
Doordat er veel wrijving is, en het materiaal absoluut geen warmte afvoert, wordt de frees dus snel heel heet. Als je de spanen dat niet goed kwijt kunt gaat de boel wel neiging tot schroeien vertonen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door keesfrees »

Ik heb even gezocht of deze vraag hier al eerder behandeld is, dat komt wel eens voor nl. :->

Ik vond tot nu toe alleen dit :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=1 ... 14#p103520

Trespa is nmi geen spannend materiaal, elk vhm freesje komt er door, wel meer slijtage in vergelijking met hout-achtigen.
Meer zijwaardse druk, je hebt een stevige machine nodig.

Er zijn er vele plaatmaterialen die als trespa worden benoemd, ik noem het trespa-achtigen, en zo kreeg ik ooit een stapel platen aangeleverd als "trespa" maar daar mee was een vhm-freesje na een paar meter roodgloeiend.
Dus dan maar diamant, de kleinste die ik heb is 6mm.
hugo stoutjesdijk schreef:Doordat er veel wrijving is, en het materiaal absoluut geen warmte afvoert, wordt de frees dus snel heel heet. Als je de spanen dat niet goed kwijt kunt gaat de boel wel neiging tot schroeien vertonen.
Dat heb ik je al eens eerder zien "zeggen" hier (dacht ik), ik zie dat probleem niet, de spanen die de frees weggooit voelen best heet aan, branden is een teken van een te lage doorvoersnelheid
waar bij ik dan weer moet opmerken dat de doorvoersnelheid bij kleine vormen(hoeken) nooit gehaald wordt.

soorten "trespa" :
Meestal is de kern uit lagen, kenmerkt zich door de scherpe vormen die ontstaan als je het breekt, zoals bij een stenen bijl.
Dan is er ook nog de gemalen-kern, zoals spaanplaat, ken ik alleen van het merk trespa, ruikt wat zoetig als je het freest, is watervast (is me verteld) maar veel minder sterk.
Daar ben ik een keer enorm ingestonken, proefjes in laagjes-"trespa" en, vul maar in . . .

wbt freessnelheden in het algemeen, maak proefjes, speel met de snelheden, kijk naar de spanen en luister naar het geluid.
Bij bijzondere cq dure materialen programmeer ik altijd even een vierkantje in stuk vd plaat wat later rest wordt, met sponninkje er aan om de diepte vd frees te controleren.

( beheerder :
verplaatsen naar "Frezen en voedingssnelheden" ?
voor de vindbaarheid later )

== aanvulling ==
Verwijzing naar dit onderwerp toegevoegd in :
Knibbel knabbel knuistje
viewtopic.php?p=275210#p275210
Laatst gewijzigd door keesfrees op 26 jul 2023 13:50, 3 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door mark3 »

Belangrijkste is dat de frees scherp is. Wat voor een soort frees maakt minder uit, natuurlijk geen tuinfrees, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Toerental 11000 met een voeding van 700mm/min.
Resultaat wat van de frees afkwam was altijd goed alleen de kopse kant zag een beetje mat uit door de warmte ontwikkeling. Perslucht erop scheelde iets, maar het beste resultaat verkrijg je met een straal koelvloeistof erop. De kopse kant ziet er dan uit als ......?..? er goed in ieder geval.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door janplastiek »

doe je zelf een plezier en haal diamant frezen voor trespa, standtijd is bij mij tot hiertoe al 10x langer dan een vhm
volgens CMT tot 40 x
ik frees trespa achtigen met 16000 tot 18000rpm, met een 1 snijder 6, 8 of 10mm diamant frees, voeding max 40mm/sec nafrezen 20mm/sec
aanzet inboren, max 1mm/sec, anders brokkelt de onderkant weer uit
Laatst gewijzigd door janplastiek op 28 nov 2015 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door mjeuring »

Wat bedoel je met diamant frezen? Toch niet die stiftjes met poeder er op?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door janplastiek »

trespa wordt hier ook wel eens hpl plaat genoemd
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=2 ... lit=trespa
de diamantfrezen die ik gebruik zijn van CMT, hier even wat voorbeelden van modellen van diamantfrezen via google bvb:
http://www.cmtonline.eu/cmt-diamant-fre ... r-6mm.html
http://www.garnotec.be/producten/BE/13/724
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door audiomanics »

Tering.. dat zijn toch geen prijzen voor wat hobby :shock: .. mijn VHM 1/8" Kyocera freesjes (met ook een behooooorlijke standtijd) kosten me net 3 euro per stuk, als ik ze per 20 bestel, eens in de zoveel tijd..
Dan moeten ze wel 100 keer langer mee gaan om een beetje rendabel te worden.. en moet je echt nooit een freesje verkloten door full speed door een paar klemmen te willen raggen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door mjeuring »

LOL, €155,- daar koop ik minimaal 30 HSS freesjes voor. Nee, dit spul is leuk als je dagelijks meters maakt in Trespa en je je machine goed kent, ik verknal liever wat HSS of desnoods wat HM.
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door stephanisk »

Bedankt voor alle info hiermee kan ik verder.

Gisteren trouwens 2 frezen hardmetaal gekocht 3 lippig neerwaartse spiraal 10 mm . na 20 platen berk multiplex versleten. (Niet versleten maar snijdt de fineer niet meer perfect) das toch ook nie normaal, (freessnelheid 3300mm/min 19mm diep in 1 keer) mijn Chinese rechte 2 lips frees heeft 30 platen gedaan en nog steeds even scherp.frezen van Maes Jonker , speciaal bedrijf voor frezen. Iemand die dit kent? Of mening over slijtage.
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom pak je een andere frees als die chinees het goed doet ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door stephanisk »

Ik ging ervan uit dat we hier wel beter materiaal hebben dan de chinees. Maar misschien moet ik toch maar eens gaan vmbestellen via ali express :)

Iemand hier ervaring mee waar ze goed materiaal verkopen?
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
OuweTaaie
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2018 18:46

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door OuweTaaie »

Gebruikersavatar
martin -lalagarage
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 okt 2014 15:55
Contacteer:

Re: Trespa frezen? hardheid? welke frees?

Bericht door martin -lalagarage »

Wat ik altijd doe is eerst met een graveerfrees met een snijhoek 45 graden door de toplaag heen gaan. Vrij langzaam kleine z stappen
Dan met 2 snijder uit china door frezen. Heb je gelijk een mooi 45graden randje en de boel splintert niet zo snel.
Winkel heeft ze niet meer, heb er toen een flinke voorraad van gekocht toen ik zag dat ze na een uurtje trespa, totaal niet van kleur veranderde en scherp bleven :-)

Ziet er altijd wel strak uit.

Martin

Zo iets was het :

https://www.google.com/search?q=10pcs+P ... oiAp_euBPM
Plaats reactie