Motor/spindel

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur

Re: Motor/spindel

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 09 jun 2024 13:07 je hebt ook nog knoppen en een potmetertje nodig denk om hem te bedienen lijkt me ( aan uit, hard zacht etc )
Voor het regelen van het toerental van de servo motor heb je een potmeter nodig. Deze heeft een voedingsspanning van max 10V nodig. Met 5V (USB voeding) gaat het ook.
Voor het aan/uit schakelen en om de draairichting om te keren heb je schakelaars nodig en een 24V voeding. Zonder schakelaars gaat het ook (één draai richting) maar dan houdt de servo de as vast (locked) en dat is niet altijd even handig.
herbieferbie schreef: 09 jun 2024 13:07 de kleine poelie vooraan, die heeft een zelfde as waar hij overheen gaat als die 2 die je in het midden zit, het zal een naam hebben maar ik ken het niet
Die as is een "spline". De inwendige versie kun je maken door te brootzen, de uitwendige kun je ook frezen.
Om te brootzen moet je zo'n beiteltje maken. Dat is geen hogere wiskunde, maar best bewerkelijk. Daarom zou ik zelf een strak passende boring draaien. De pulley warm stoken en die op de as zetten. Om te lossen hem je een pulley trekker nodig.

Verlijmen met loctite gaat ook. Dan moet de passing los zijn zodat je er een dun lijmlaagje tussen krijgt. Om te lossen moet je dan de pulley warm stoken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Kijk hier eens, wellicht kun jij hetzelfde truukje uithalen.

viewtopic.php?p=288680&hilit=spline#p288680
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Kwam net deze tegen op Marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... iver-print

Dat is een 1500W BLDC motor met regelaar, lijkt me niet verkeerd voor jou machine, is eigenlijk hetzelfde als die regelaar op je andere boormachine, dat is ook een BLDC regeling.
herbieferbie

Bericht door herbieferbie »

ik ga eens informeren Ben, ff vragen wat de afmetingen zijn , en en welk type bevestiging dank voor de tip
benkr schreef: 09 jun 2024 17:51 Kwam net deze tegen op Marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... iver-print

Dat is een 1500W BLDC motor met regelaar, lijkt me niet verkeerd voor jou machine, is eigenlijk hetzelfde als die regelaar op je andere boormachine, dat is ook een BLDC regeling.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Natuurlijk zal dat niet meteen passen, maar daar zou ik me wel het minst zorgen over maken, een adapterplaat is toch zo gemaakt?
Grote voordeel is denk ik toch dat dit vrijwel plug and play is, dat zou zelfs jij voor elkaar moeten krijgen.
herbieferbie

hmm hij wil er 200 voor dan ga ik toch liever voor de servomotor, die is nieuw
een spline poelie van aluminium of gietijzer is dat niet gewoon te koop voor kleine v snaar bv, die kan ik altijd zelf aanpassen of misschien heeft iemand een overjarig iets liggen?
herbieferbie

poelie gemaakt, heb delrin genomen, spline buitenmaat 14 binnenmaat 12, gat geboord van 13, met de pers er in gedrukt, daarna metaal verhit, net genoeg tot de delrin ging smelten, de spanning van het persen gaat er af en de leegtes in de ondermaat worden gevuld.
Ik dacht ik probeer eens wat. Perfect resultaat. voor extra stevigheid heb ik er nog een aluminium busje in verwerkt die strak om de onderliggend as past.
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog bedenken wat het beste is voor de aandrijving, een platte riem of een smalle V-snaar.

Voor een V-snaar 10 mm breed 6 mm dik heb ik het volgende berekend. Wil een verhouding 1 : 2.5
kleine poelie werkzame maat diameter 48 mm
grote poelie werkzame maat diameter 120 mm
afstand tussen hart 2 assen 383-403 mm dus neem gemiddelde 393 mm
dan kom ik op een riemlengte van 1053 mm
graag hoor ik of ik het goed heb uitgerekend, meten met een touwetjuh kan altijd nog :-)
https://tameson.nl/products/klassieke-v ... m-din-2215
deze komt het dichts bij

De voorgesteld motor heeft exact de juiste bevestigingsmaat dus das geen probleem, moet alleen weten wat ik nog meer moet bestellen, liefst zodat ik een aan/uit knop en de potmeter aan de voorkant kan bevestigen, zie foto
Afbeelding
en dan zoek ik nog iemand die het voor me aan wil sluiten en afregelen / instellen, neem ik de motor etc gewoon los mee.
Alsie werkt kan ik zelf de kabeltjes wel op maat maken etc etc etc
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 19 jun 2024 08:45 en dan zoek ik nog iemand die het voor me aan wil sluiten en afregelen / instellen, neem ik de motor etc gewoon los mee.
Alsie werkt kan ik zelf de kabeltjes wel op maat maken etc etc etc
Als je het voorbereidend werk doet, (kabels bij elkaar zoeken, stekkers aanzetten, etc) kun je altijd bij mij langskomen (Hoensbroek, Limburg). Je hebt een werkschakelaar nodig (veiligheid) en waarschijnlijk zit die nu ook op de machine.
Tunen, voor zover nodig, moet op de machine zelf gebeuren.
herbieferbie schreef: 19 jun 2024 08:45 Nu nog bedenken wat het beste is voor de aandrijving, een platte riem of een smalle V-snaar.
Een v-snaar is stiller en slipt mocht dat ding vastlopen. De pulleys kun je eenvoudig zelf draaien.
herbieferbie schreef: 19 jun 2024 08:45 poelie gemaakt, heb delrin genomen, spline buitenmaat 14 binnenmaat 12, gat geboord van 13, met de pers er in gedrukt, daarna metaal verhit, net genoeg tot de delrin ging smelten, de spanning van het persen gaat er af en de leegtes in de ondermaat worden gevuld.
Ik dacht ik probeer eens wat. Perfect resultaat.
Dat is al met al een mooie oplossing als e.e.a. ook nog centrisch is.
herbieferbie schreef: 19 jun 2024 08:45 graag hoor ik of ik het goed heb uitgerekend, meten met een touwetjuh kan altijd nog :-)
Je kunt zoiets ook in CAD tekenen, en dan de lengte in het cad systeem opvragen. In FreeCAD gebruik ik daar de extensie FCinfo voor.
Er zijn ook online calculators voor het berekenen van de riemlengte https://www.omnicalculator.com/physics/belt-length

De manual voor een HLTC servo van ALieExpress.
T3D AC V1.3.pdf
Edit: Er staat nu een link in de advertentie naar een manual V2.0
T3D AC V2.0.pdf
Ben, iets voor de knowledgebase?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
herbieferbie

Eerst maar eens het hele kolommetje uit elkaar en schoonmaken alvorens de motor te vervangen.
Vraagje over lagers : in de spindel zitten 2 afgesloten lagers, maar het gedeelte waar de aandrijving van de spindel gebeurt zitten open lagers, met aan de buitenkant een smeernippel. Deze komt uit op de behuizing waar de lagers inzitten en om precies te zijn bij het bovenste lager. Ik ga er dus van uit dat het de bedoeling is om deze met olie te smeren, omdat deze dan vanzelf naar beneden druipt om ook het lager er onder te smeren.
Nu zou ik deze willen vervangen door dichte lagers SKF 6202. Maar ik las weer ergens dat je hoogtoerige lagers beter met olie kunt smeren.
Aan de andere kant blijft die olie naar beneden druipen en komt uiteindelijk ook in de spindel terecht op de lagers die wel met vet gesmeerd zijn ( dicht )
Dus wat is wijsheid, onderhoudsvrij heeft mijn voorkeur, maar er zijn vele 6202 lagers, misschien bepaald type beter geschikt voor hoge toeren, en ook de nauwkeurigheid heb je volgens mij nog klassen in ?
En dan vind ik deze : https://www.neita.nl/webshop/lagers/kog ... gKo9PD_BwE
tot 43000 toeren en niet duur ?

Verders is het echt een kwaliteitsmachientje, vooral handig hoe ze dat met die veer hebben gedaan, deden ze dat maar bij alle kolommachines, as erin , veer valt automatisch in een uitsparing, beetje opwinden met eenvoudig blokkeersysteem en klaar
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 06 jul 2024 09:59 Nu zou ik deze willen vervangen door dichte lagers SKF 6202. Maar ik las weer ergens dat je hoogtoerige lagers beter met olie kunt smeren.
Een gesloten lager is af fabriek gesmeerd en dat zou voldoende moeten zijn voor de hele levensduur van de lagers.
Olie is dunner en geeft minder wrijving waardoor er minder warmte ontwikkeling is bij met name hoge toerentallen. Op lage toerentallen gaat mijn voorkeur uit naar vet omdat het "drukvaster" is en meer belast kan worden.
herbieferbie schreef: 06 jul 2024 09:59 En dan vind ik deze : https://www.neita.nl/webshop/lagers/kog ... gKo9PD_BwE
tot 43000 toeren en niet duur ?
Dat is inderdaad niet duur en bij Neita bestel ik vaker wat. Mijn voorkeur gaat uit naar gesloten lagers.
herbieferbie schreef: 06 jul 2024 09:59 misschien bepaald type beter geschikt voor hoge toeren, en ook de nauwkeurigheid heb je volgens mij nog klassen in ?
Als de 2 gesloten hoekcontact lagers tegen elkaar zitten, dan moeten ze samen zorgen voor een spelingsvrije spindel. Dan moet het bovenste gewone kogellager van een goede kwaliteit zijn om te voorkomen dat de beweging van de spindel boven, door de hefboomwerking, de onderste 2 lagers teveel belast.
Zitten de 2 gesloten lagers verder uit elkaar, dan is de hefboomwerking minimaal en dan maakt het niet zoveel uit.
Ik heb in mijn zelfgebouwde spindel voor het bovenste en onderste lager daarom een dubbel hoek contact lager gebruikt (3xxxx serie). Sindsdien is het onderste lager niet meer kapot gegaan.
herbieferbie

Nou het heeft even geduurd, maar de motor is reeds binnen, alles gemonteerd, paste net niet binnen originele kapje om de motor maar beetje freeezen en pielemouzen, en voila. Nieuwe poelies gedraaid, v-snaar op maat en draaien als een tierelier.
De motor...... kan niet anders zeggen als een prima ding voor het geld, veel koppel en zeer stil, en goed regelbaar, kan ali zijn maar ik heb er niks op aan te merken
Ik ben der blij mee

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Wat een schoonheid. Een sieraad in je werkplaats.
herbieferbie schreef: 21 okt 2024 10:36
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
herbieferbie

nou heey vind ik nou ook, ben er erg blij mee

hainjedaf schreef: 21 okt 2024 12:59 Wat een schoonheid. Een sieraad in je werkplaats.
herbieferbie schreef: 21 okt 2024 10:36
Afbeelding
Plaats reactie