JMC Servo's

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

remon_v

JMC Servo's

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoner's,

Al een lange tijd zit ik te kijken om JMC servo's aan te schaffen. Ik heb het idee dat ze in het afgelopen jaar bij AliExpress duurder zijn geworden... eerst waren ze geloof ik minder dan €100,- per stuk incl. verzending en nu dik boven de €100,- voor de 180W variant.

Ik heb er geen haast mee, maar misschien heeft iemand ze toevallig liggen... het liefst 4 stuks.
Omdat hier vaak over de 180W versie gesproken wordt, zou die prima zijn... maar ik sta ook open voor andere versies, of een vergelijkbaar iets van een ander merk. Andere tips zijn uiteraard ook welkom, ik zie namelijk dat er een nieuwe versie is en met en zonder brake? Geen idee wat dat inhoud, maar heeft zo'n brake echt een voordeel?
Goudgele

Re: JMC Servo's

Bericht door Goudgele »

Ik heb er zelf lange tijd geleden eentje bij Sorotec gekocht om te proberen. Die gaat er komende week op. Volgens mij zijn ze daar ook duurder geworden, maar dat geldt voor ongeveer alles in deze tijd volgens mij.
hfjbuis

Bericht door hfjbuis »

4 van deze servo's:
bij StepperOnline uit DL inclusief verzenden (is waarschijnlijk een clone): €406 https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... motor.html
bij AlieExpress inclusief verzenden: € 416 https://nl.aliexpress.com/item/32714727 ... 215129a768
bij sorotec: € 538 maar dan zonder verzenden
Zonder verandering geen verbetering. Soms is niets meer veranderen al een verbetering.
hfjbuis

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 31 dec 2021 13:39 ik zie namelijk dat er een nieuwe versie is en met en zonder brake? Geen idee wat dat inhoud, maar heeft zo'n brake echt een voordeel?
Een brake is een rem. Dat is handig op de Z-as, dan kan de deze door het gewicht van de as niet zakken als de motor wordt uitgeschakeld (niet meer enabled) maar of hij ook remt als de spanning er af gaat, dat is de vraag!!!!
Zonder verandering geen verbetering. Soms is niets meer veranderen al een verbetering.
Goudgele

Bericht door Goudgele »

Je moet denk ik wel een heeeele zware Z-as hebben, wil hij omlaag zakken. Ervan uitgaande dat je een spindel overbrenging gebruikt. Maar het kan inderdaad wel.
De rem bij een servo is over het algemeen juist bedoeld om zonder spanning de as vast te zetten. Robots gebruiken dat ook altijd, omdat ze anders ineen zakken als de spanning er af gaat.
remon_v

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 31 dec 2021 15:28 Ik heb er zelf lange tijd geleden eentje bij Sorotec gekocht om te proberen. Die gaat er komende week op.
Ik heb je topic gezien inderdaad, ben benieuwd naar je bevindingen. Jij hebt de 140W versie zag ik, maar neem aan dat die ook al (ruim) voldoet.
hfjbuis schreef: 31 dec 2021 15:50 bij StepperOnline uit DL inclusief verzenden (is waarschijnlijk een clone): €406 https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... motor.html
Deze had ik nog niet gezien... dat zijn in ieder geval geen originele, maar als ze hetzelfde zijn zou dat een optie kunnen zijn.
Had gezien dat je in het topic van Goudgele een Youtube video had geplaatst waarin deze getest wordt... die ga ik zeker bekijken.
hfjbuis schreef: 31 dec 2021 15:50 bij AlieExpress inclusief verzenden: € 416 https://nl.aliexpress.com/item/32714727 ... 215129a768
Zijn dit originele? Zie vaak bij Ali dat iedereen dezelfde plaatjes gebruikt voor hetzelfde product, maar in sommige gevallen een gelijkwaardig product. En als het originele zijn, is dit dat de laatste versie? Die vraag wordt trouwens in de comments ook gevraagd, maar daar is geen antwoord op gegeven.

Zelf heb ik nog even lopen zoeken en de goedkoopste die ik kon vinden was €395,- voor 4 (incl. verzendkosten en kortingen)
hfjbuis schreef: 31 dec 2021 15:57 Een brake is een rem.
Rem heb ik, denk ik, niet nodig.

Ik wacht nog even af of iemand nog met een aanbod komt... en wellicht is het slim om te wachten op aanbiedingen, al moet ik tot de 11.11 sale van Ali of Black Friday wachten... voor die tijd heb ik de machine nog niet klaar gok ik.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik zelf zou zeker bij de JMC servo's blijven, daar zijn meerdere gebruikers van hier met positieve ervaringen.
Zorg wel dat je de V6 software krijgt. Wacht een tijdje tot de prijzen weer wat aantrekkelijker zijn, de prijs is ook afhankelijk van vraag en aanbod.
remon_v

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 01 jan 2022 22:43 Ik zelf zou zeker bij de JMC servo's blijven, daar zijn meerdere gebruikers van hier met positieve ervaringen.
Zorg wel dat je de V6 software krijgt. Wacht een tijdje tot de prijzen weer wat aantrekkelijker zijn, de prijs is ook afhankelijk van vraag en aanbod.
Ja ik wacht gewoon nog even... ik wist niet dat de prijs afhankelijk was van vraag en aanbod...
Wat ik me wel afvraag is of alleen Sorotec en de JMC winkel op Ali de originele aanbieden en alle andere clones zijn?

Dit is de goedkoopste die ik kan vinden, maar is deze origineel of niet?
https://nl.aliexpress.com/item/10050022 ... HV1dz&mp=1
remon_v

Bericht door remon_v »

Nog even een paar vraagjes over hoe het zit met de versies…
Ik zie 2 versies in omloop de V552 en V604/V605.
Is dat puur de software versie of is het echt andere hardware? Als je bijv. De V552 versie koopt, kun je die dan updaten?

Waar kan ik de verschillen vinden?

En dan nog een laatste vraag (voor nu), wat is het verschil tussen V604 en V605?
serum
Donateur

Bericht door serum »

Ik denk niet dat het clones zijn. Ik denk dat ze door 1 en hetzelfde bedrijf gemaakt zijn.

V5 heeft een andere manier van tunen, de V6 heeft een soort van auto-tune en werkt met andere software.

Die Z as gaat echt wel zakken, maakt niet veel uit hoe zwaar deze is; een onbekrachtigde servo levert alleen wat frictie van de lagers, bij een stappenmotor heb je nog de 200 stapjes waarin hij meestal wel blijft steken. Ik gebruik een Z as met snaaraandrijving, voorgespannen KO, voorgespannen wagens en hij wilde nog zakken op een 1605 KO. Sinds de laatste montagetoer blijft hij wel beter staan. Maar zelfs met de BF20/zwaluwstaart ging de Z as aan de haal met een 2004 KO en een 12Nm stappenmotor.

Zakt niet helemaal naar beneden, maar het zakt wel een paar slagen. Mijn grote machine gebruikt wel een rem op de Z as. Ik vond het voor de kleine machine niet noodzakelijk.

Vraag ze welke software je nodig hebt voor het tunen, of ze je die vast kunnen sturen.. Weet je meteen of het de JMC software is.
remon_v

Bericht door remon_v »

serum schreef: 06 jan 2022 11:36 Ik denk niet dat het clones zijn. Ik denk dat ze door 1 en hetzelfde bedrijf gemaakt zijn.
Nee dat zal inderdaad van dezelfde fabriek komen. Waarschijnlijk zelfs die van Stepperonline?
serum schreef: 06 jan 2022 11:36 V5 heeft een andere manier van tunen, de V6 heeft een soort van auto-tune en werkt met andere software.
Heb je ervaring met beide? Heeft V6 echt zo'n voordeel t.o.v. V5? Mij gaat het meer om het eindresultaat, als dat hetzelfde is dan vind ik die +/- €100,- extra niet waard. En tunen doe je waarschijnlijk maar 1 keer toch?
serum schreef: 06 jan 2022 11:36 Die Z as gaat echt wel zakken, maakt niet veel uit hoe zwaar deze is; een onbekrachtigde servo levert alleen wat frictie van de lagers, bij een stappenmotor heb je nog de 200 stapjes waarin hij meestal wel blijft steken. Ik gebruik een Z as met snaaraandrijving, voorgespannen KO, voorgespannen wagens en hij wilde nog zakken op een 1605 KO. Sinds de laatste montagetoer blijft hij wel beter staan. Maar zelfs met de BF20/zwaluwstaart ging de Z as aan de haal met een 2004 KO en een 12Nm stappenmotor.

Zakt niet helemaal naar beneden, maar het zakt wel een paar slagen. Mijn grote machine gebruikt wel een rem op de Z as. Ik vond het voor de kleine machine niet noodzakelijk.
Oke, dus advies is zonder brake? Of heb je spijt van die keuze voor de kleine machine? En heb je voor de Z-as ook gewoon 180W of voldoet een 140W of zelfs 100W versie?
serum schreef: 06 jan 2022 11:36 Vraag ze welke software je nodig hebt voor het tunen, of ze je die vast kunnen sturen.. Weet je meteen of het de JMC software is.
Ja dat vind ik wel een goed idee 8)
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 01 jan 2022 23:06 Dit is de goedkoopste die ik kan vinden, maar is deze origineel of niet?
https://nl.aliexpress.com/item/10050022 ... HV1dz&mp=1
Wat mij opvalt is dat dit een CAN/RS485 versie lijkt te zijn die het CiA402 motion control protocol ondersteunt.
Ik zou dubbel checken of deze ook met step/dir valt aan te sturen want bij de "gewone" versie van Sorotec lees ik helemaal niets over CAN of RS485.

Ik heb zelf niet deze servo's maar zou wel even aan de huidige JMC eigenaren navragen, dat je dadelijk niet een CAN versie hebt die niet bruikbaar is.
serum
Donateur

Bericht door serum »

Ik heb beide, de V5 heeft wat vaagheden/eigenaardigheden met tuning. De uitgelezen waarden komen niet overeen met de werkelijkheid. Toen ik mijn motoren strak had staan qua volgfout had ik een flinke overshoot.. (vond het raar klinken en mijn vermoeden werd bevestigd toen ik een opname had gemaakt van de motor op 480fps.. Dus de scoopfunctie in de software is geen waardevolle graadmeter.

Die V6 voorkomt je veel tuningwerk. Ik heb aardig wat tijd gespendeerd om de mijne goed te laten lopen. Ik weet niet wat voor machine je hebt; ik heb gekozen voor 4 dezelfde motoren, zodat je bij evt. troubleshooten/probleemuitsluiting makkelijk kan wisselen van motor. Weet niets van je machine, maar er wordt snel gekozen voor een te zware servomotor, aangezien men zich blind staart op het gespecificeerde koppel vs het koppel van een stappenmotor. (bij een stappenmotor kakt het koppel in als je met microstepping gaat werken en zakt het weg op hogere toeren, meestal >800 a 1000 rpm en bij een servomotor heb je juist een x3 koppel beschikbaar voor een aantal seconden tot 3000 rpm.

Als het liefdewerk oud papier/hobby is, kan je prima die V5's nemen, ik heb een 4e as met een V6 400W en dat werkt flink overzichtelijker. Die V5's zijn de eerste versie. Ik zou persoonlijk de V6 nemen. Die V5's hebben wat eigenaardigheden, waarbij de scope slechts 1 is. Dat gezegd hebbende; ik heb mijn machine perfect draaien met de V5's.

Maar 1 dag tunen in een gevecht tegen wat onsamenhangendheden in de handleiding en de genoemde afwijking in de ingebrouwde scope zouden mij eerder doen neigen naar de V6..

https://www.youtube.com/watch?v=xyVr35pgx7s

Wat Kjelt meldt viel mij ook op aan de genoemde servo's. Dat is geen normale JMC servo. Aan de andere kant is het wel een leuke manier om ze aan te sturen.. :mrgreen:
bartL

Bericht door bartL »

Ik ben toch wel iets minder enthousiast over de JMC servos. Ik was al wat sceptisch over de geïntegreerde driver en dat is eigenlijk wel bevestigd nu ik de 400W op mijn 4e as heb zitten. Het is allemaal nogal kwetsbaar en de connectoren zijn ook echte Chinese kwaliteit.
Ik heb nog contact gehad met Sorotec over de extreme overshoot die ik uiteindelijk (na heel wat uurtjes proberen) kon oplossen met een parameter die daar niets mee te maken zou moeten hebben. Uiteindelijke conclusie van de CEO van Sorotec "
I know why I prefer steppers 😊" :lol:

Daarnaast heb ik de indruk (hoeft dus geen waarheid te zijn) dat hij minder mans is dan bijvoorbeeld de servos van Lichuan die toch wel wat professioneler ogen. Ik heb ze nu beide in gebruik en ben wel tot de conclusie gekomen dat de Lichuan servos op mijn draaibank gaan komen.

Positieve van de JMC is natuurlijk wel dat ze op iedere machine gebruikt kunnen worden omdat ze nauwelijks ruimte in de besturingskast vragen. En de prijs is (was?) ook interessant!
Plaats reactie