Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door MJB Agribouw »

Hallo,

Vandaag drivers en motoren binnen gekregen van stappenmotor.nl
In alle enthausiasme de boel aangesloten en mach3 ge-installeerd.
Nu lukt het mij niet om de motoren aan het draaien te krijgen.
Ik voel wel dat de motoren koppel genereren, want met de spanning erop krijg ik de assen niet meer gedraaid.

De drivers zijn ingesteld op 8 microsteps bij 200 steps/omw. Dan heb ik in de 'Motor tuning' ingegeven dat er 1600 stappen/unit gemaakt moeten worden. Vervolgens een max snelheid van 60 mm/min.
De tijden voor step en dir heb ik op 0 en met een waarde (<=5) us geprobeerd, maar zonder resultaat.

Ook voor de E-stop het signaal 'Low-active' gemaakt, omdat ik geen inputs heb aangesloten.

Wie kan mij vertellen wat ik hier niet goed doe?
Ik denkt dat het puur in Mach3 zit, temeer omdat ik in het diagnose scherm ook niets zie gebeuren op de poort.



Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door Erik »

Pinbezetting van de LPT poort juist geconfigureerd? Elk step en elk dirsignaal naar het juiste pinnetje? De juiste LPT-poort gekozen?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door rsemotion »

zijn je step en dir en enable goed aangesloten op je interface kaart?

of heb je alle drive step en dir aan elkaar geknoopt en die op de par. poort gekoppeld?

is je interface kaart goed? ook wel BOB genoemd (break out board)
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door MJB Agribouw »

Hallo,

Pinbezetting is goed geconfigureerd: StepX->2, DirX->3, StepY->4, etc.
Ook active low en active high geprobeerd.

Ik heb nog steeds het gevoel dat er iets anders in Mach3 ingesteld moet worden wat ik niet weet.
Klopt het dat wanneer alles goed zou werken, dat in het diagnoze scherm de 'ledjes' (lees vierkante blokjes) van de poort moeten oplichten wanneer de assen worden aangestuurd?

Het enige betreffende de hardware is de mode van de printerpoort: moet dit 'Normal', EPP, EPS of EPP+EPS zijn?


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door MJB Agribouw »

PROBLEEM OPGELOST.....

Het zat 'm in de installatie vam Windows XP.
Motors zijn getuned en lopen als een zonnetje!

In ieder geval bedankt voor de tips.

Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door rsemotion »

hoe heb je het uit eindelijk nu opgelost?

draait het nu goed onder xp.
misschien als er meer mensen zijn met dit probleem, dat ze jou antwoord er bij kunnen pakken om te proberen
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door MJB Agribouw »

HET PROBLEEM:
Tijdens de installatie van Mach3, welke gestart kan worden vanaf de download-site van artsoft, worden de benodigde bestanden uitgepakt en naar de gewenste folder gekopierd. Daarbij behoort ook de installatie van een driver: de Mach3 driver. Hier ging het bij mij fout, de melding welke dan gegeven wordt: 'No driver installed sensed. Use TestDriver'. De driver wilde niet installeren en dus kwam ik nooit op het punt waar gevraagd wordt de pc opnieuw op te starten. Dit is wel noodzakelijk, aldus de handleiding op bovengenoemde site.

DE OPLOSSING:
Op dezelfde site staat ook een bestand met de naam 'Optomisation File' waarin een aantal aanwijzingen staan om de performance te verbeteren.
Een hiervan is het type hardware te wijzigen. Dit is te vinden onder XP-start-instellingen-configuratiescherm-systeem-apparaatbeheer en vervolgens in de boom op computer. Normaal zal het type ACPI ... PC zijn. Volgens de optimalisatie moet dit worden aangepast naar 'Standaard PC'.

Ik ben er achter gekomen dat ondanks de melding vooraf in dit bestand dat niet alle optimalisaties na installatie van Mach3 werken. Zo ook bovenstande (van ACPI naar standaard)
Wanneer het type Standaard Pc is ingesteld, dan a) werkt het installeren van de driver niet wanneer deze instelling verandert is VOOR installatie en b) geeft dit geen enkele verbetering NA installatie, integendeel dit werkt nadeling wanneer de stepperdrivers gevoed worden via de PC. De performace daalt dan aanzienlijk.

DUS:
Als je de pc wilt optimaliseren via het optimalisatie bestand, sla dan de type verandering naar Standaard PC over.

Wellicht brengt dit de oplossing wanneer Mach3 de motoren niet/niet goed aanstuurd.


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Stappenmotor.nl configureren in Mach3

Bericht door MJB Agribouw »

Als toevoeging op het bovenstaande:

Het is raadzaam om in het 'config-ports and pins' scherm het signaal voor de step-Active low aan te zetten (Groen vinkje).
Bij mij was het zo dat 2 motoren goed liepen met active high, maar de 3de liep of er zand in de motor zat. Door alle drie op active low te zetten, was ook dit probleem verholpen.
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Plaats reactie