4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door Fredsan »

Dat heb ik nog niet getest, zodra ik de nieuwe dll binnen heb ga ik het testen. Op het moment is de kaart niet aangesloten.

Betr smoothstepper en backlash, ik dacht dat dat inmiddels wetkte.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door ludo »

op 8 juli die mach3 usb kaart ook gekocht 142 euro en vandaag reeds aangekregen.Snel even aangesloten en blijkt te werken nu nog even testen op mijn machines.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door mlrs »

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Ik heb de manual gelezen maar vond het instellen van de pin en poort nummers wat raar. Volgens mij staat bijna alles op poort nummer 1 en worden er soms dubbele pin nummers gebruikt.
Hoe werkt dit?
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door ludo »

Onlangs enkele Dell laptops gekocht maar deze sturen de stappenmotors afschuwelijk slecht aan.Dus heb ik dat mach3 usb kaartje eindelijk eens aangesloten op een stappenmotor sturing.Resultaat is fantastisch goed ,met de scoop het signaal bekeken en is zeer zuiver in vergelijking met de gewone printerpoort.
Bij de Dell laptop is de uitgangsspanning 3,5V net hetzelfde als bij mijn gewone PC ,op de scoop is te zien dat windows de datastroom naar de printerpoort verstoord ,waarschijnlijk draaien er een aantal programma's op de achtergrond.
Met 40V motorspanning is een onbelaste snelheid van ruim 7500 mm/min haalbaar,bij een snelheid >8000mm/min gaat de stappenmotorsturing in error en schakelt de sturing uit.
Ik ben zeer tevreden over deze usb sturing en het is voor degene die Mach3 gebruiken zeker aan te bevelen.
octopus80
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2008 18:21
Locatie: lommel

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door octopus80 »

Ja ik heb het bord geplaatst op een cnc machine en ga er meer van bestellen in de toekomst soft ware is zeer gemakelijk te instaleren zonder problemen enkel had ik de dc/dc convertor stuk op de print.
print bied veel mogelijk heden en meer intersant dan smooth step of NcPod
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door ludo »

opgelet,de print werkt zeer goed voor frezen,maar voor een draaibank is er wel een probleem
Er is wel een ingang om via een sensor het toerental te meten .
Op de draaibank wordt die sensor ook gebruikt om aan te geven wanneer de z-as moet starten,maar dat blijkt niet te werken.Bij een G76 gebeurd er dus niks.Ik heb gevraagd of dit aan te passen is, maar men reageert niet.
jan 9
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2012 23:43

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door jan 9 »

Hey Ludo
Hoe werkt de toerental meting?
Is dit met een encoder?
Ofwat zijn de mogelijkheden voor het toerental te meten?
Zou iemand van jullie mij een handleiding kunnen bezorgen van dit breakout board?
Ik zou het is willen bekijken voor ik het koop voor men draaibank.

Greetz

Jan
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door ludo »

toerental is met een sensor.Wat draaien betreft zie vorige post !
bestand handleiding is te groot ,zal via een pb sturen.
jan 9
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2012 23:43

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door jan 9 »

Ludo ik bedoelde eigenlijk met welk soort signaal het toerental gemeten wordt, met pulsen of met een varierende spanning.
welk breakout board met usb zou jij dan aanraden voor een draaibank?
er zou een toerental regeling moet op zitten en als het kan de mogelijkheid om een toolchanger aan te sturen.
Ik ben hier allemaal nog nieuw in, moet nog een hoop leren.
ook zou ik het op mach3 willen laten draaien.
Wat bedoel je met "pb sturen"

Greetz
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door ludo »

pb is een persoonlijk bericht,ik kan de handleiding niet via cnczone verzenden omdat het groter is dan 500kB.Vandaar dat ik via een PB je emailadres vraag om het op die manier te verzenden.
Ik weet niet welke andere usb-mach systemen er zijn die wel bruikbaar zijn voor een draaibank.
De sensor kan gewoon een hall sensor of een optische sensor of naderingssensor zijn zolang hij maar een puls afgeeft.
sjonnie65
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2011 18:35
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door sjonnie65 »

Ik heb mezelf ook zo'n boardje aangeschaft en de testen lopen tot nu toe goed.Alleen krijg ik geen charge pump signaal. Heeft iemand hier ervaring mee?
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door ludo »

http://www.artofcnc.ca/ChargePumpSafety.pdf.
Maar heb je die echt nodig ?
sjonnie65
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2011 18:35
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door sjonnie65 »

Het gaat er mij om dat de spanning pas op de machine komt als mach3 is opgestart, zodat er geen rare dingen kunnen gebeuren....
In de output tabel heb ik de chargepump toegewezen aan een output op de kaart maar hij komt op met het starten van mach3 en valt pas af als de usb stekker eruit gaat. Hij reageert ook niet op de noodstop.In de General config heb ik "chargepump on in E stop" niet aangevinkt.
sjonnie65
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2011 18:35
Contacteer:

Re: 4 Axis CNC Breakout Board Mach3 USB

Bericht door sjonnie65 »

Ik heb het bordje inmiddels prima de luxe lopen en de backlash werkt ook.
Alleen zit er een vertraging tussen wat de machine doet en wat er op beeld verschijnt.
De machine loopt hierop een kleine seconde achter.
Als ik met de voedingsknop speel dan reageert de machine hierop ook later, en hetzelfde geld voor het handwiel.
Zijn er meer mensen die dit inmiddels ervaren hebben?
Plaats reactie