radiuscompensatie 3d frezen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjonnie65
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2011 18:35
Contacteer:

radiuscompensatie 3d frezen

Bericht door sjonnie65 »

Hallo allemaal,
Ik zal mezelf eerst even voorstellen want ik ben net nieuw hier op het forum.
Ik ben John en ben in het dagelijks leven cnc draaier / frezer.
Op mijn werk is het meestal recht toe recht aan, maar ik vind het leuk om thuis zelf wat te experimenteren met een cnc machientje.
Ik heb een Sable 2015 aangeschaft met mach3 als besturing.

Het hele spulletje loopt al aardig maar nu wil ik van een plaatje een 3D werkstukje maken.
Via "file" en dan "import HPGL/BMP/JPG een plaatje inladen gaat allemaal prima, converteren naar G-code en klaar.
Maar het is niet voldoende als ik alleen G41 erbij plant want als ik met een bolfreesje werk zal hij toch ook de bolle punt moeten compenseren denk ik.
Ik heb al diverse testen gedaan (zonder compensatie, met G41, met G42 maar geen met goed resultaat .
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radiuscompensatie 3d frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. ik kan je helpen.. uit je droom.. :lol: 3D met radiuscompensatie BESTAAT NIET.

Staar je overigens niet blind op radiuscompensatie bij Mach.. Mach, EMC en USBCNC hebben de Nist G-Code interpreter, en die heeft geen goede radiuscompensatie.. sla er de manuals maar eens op na.. en je ziet de beperkingen..

3D werk krijgt gewoon equidistante banen.. daar valt niets aan te compenseren..
sjonnie65
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2011 18:35
Contacteer:

Re: radiuscompensatie 3d frezen

Bericht door sjonnie65 »

Ok Arie, bedankt voor het uit de droom helpen.
Maar dan zal het converteerprogramma toch moeten weten met welk freesje het geheel gemaakt wordt, voordat het naar G-code word geconverteerd.
Bij het converteren in mach3 word nergens naar gevraagd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radiuscompensatie 3d frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt...

bij het genereren van 3D freesbanen MOET je de te gebruiken frees ook ingeven in je Cam Programma.. bij alle programma's waar ik tot nu toe mee gewerkt heb, Alibre Cam, CamBam, Deskproto.. alle pakketten moeten weten welke frees je gebruikt..

zelfs voor 2½ D werk geldt dat.. omdat er bij mijn weten geen pakketten zijn die in 2½ D WEL radiuscompensatie gebruiken.. ( Behalve T-Cam, uit negentiennoach, maar dat gebruikte ik alleen voor draadvonkprogramma's )
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: radiuscompensatie 3d frezen

Bericht door cnc junkie »

3D compensatie bestaat dus wel.
Lang leve heidenhain :mrgreen:
Staat ergens onderaan

http://www.heidenhain.nl/fileadmin/reda ... info39.pdf
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radiuscompensatie 3d frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dr Johannes HeidenHain schreef:Vormfouten van gereedschappen compenseren
met 3D-ToolComp
Met de optie 3D-ToolComp is er een nieuwe en krachtige driedimensionale gereedschapsradiuscorrectie
mogelijk. Via een tabel met correctiewaardes
zijn er nu hoekafhankelijke deltawaardes te definiëren die de afwijking van het
gereedschap ten opzichte van de ideale cirkelvorm vastleggen (zie afbeelding).
De TNC corrigeert dan de radiuswaarde die geldt voor het actuele aangrijpingspunt
van het gereedschap met het werkstuk. Om dit aangrijpingspunt exact te kunnen
bepalen moet het NC-programma geprogrammeerd zijn met vlaknormaal vectoren
(LN regels) die door een CAM-systeem gegenereerd zijn. In de vlaknormale regels
is het theoretische middelpunt van de radiusfrees en zo nodig ook de gereedschapsoriëntatie
in relatie tot het werkstukoppervlakte, vastgelegd.
Ik lees iets over CAM-Software..
vlaknormaal vectoren
(LN regels) die door een CAM-systeem gegenereerd zijn. In de vlaknormale regels
is het theoretische middelpunt van de radiusfrees en zo nodig ook de gereedschapsoriëntatie
in relatie tot het werkstukoppervlakte, vastgelegd.
Alleen.. 't zal aan mij liggen.. maar.. als in de LN regels ( door een CAMsysteem gegenereerd ) dus het theoretische midden, en de orientatie zijn vastgelegd.. dan is de besturing blijkbaar in staat om "afwijkingen in de geometrie" te verrekenen
ik vraag me af in hoeverre deze compensatie werkt.. als het realtime de geometrie van het gereedschap verrekend, dan moet de CAM-software geen equidistante banen genereren, maar puur de Geometrie, en dan zit de logica voor de equidistante banen dus in de besturing.. en wordt die realtime verrekend.. ik vraag me dan wel af.. hoeveel duizenden regels moet de software dan wel niet vooruit lezen om alles goed te pakken?.. volgens mij is het dan zo dat ie voor het starten van het programma de banen verrekend, en dat de CAM module dus in feite IN de Heidenhain besturing zit..

da's toch wel even wat anders dan gewoon radiuscompensatie.. die moet je namelijk ook gewoon met de hand kunnen schrijven.. zoals met G41/42 in 2½D bewerkingen.. en dat gaat gewoonweg in 3D never niet lukken vanwege het aantal regels dat je vooruit moet lezen..

die 3D compensatie is volgens mij gewoon een equidistante baanberekening IN de besturing en geen radiuscompensatie zoals we dat in 2½D kennen
Plaats reactie