mach 3: vragen over instellingen assen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

mach 3: vragen over instellingen assen

Bericht door MatD »

Hallo,

ik heb enkele vragen over mach 3, meerbepaald waar je sommige dingen moet instellen.

1) Hoe maak ik de controller duidelijk dat hij de Z-as hoger moet opheffen wanneer hij een nieuw stukje wil gaan frezen. Nu gaat hij maar 1mm of zo omhoog, waardoor hij soms sleept over het werkstuk, ik zou de as dus hoger willen doen gaan. Ik werk met autocad en vervolgens lazycam om de tekeningen en de Gcode te generenren.

2) Hoe maak ik mach3 duidelijk welke soort spindels ik heb; met andere woorden, hoe stel je het aantal stappen per mm in? Ik heb standaard M12 draadstangen op de machine zitten.

3) Als ik de cycle start met de Z as op 0 gezet als hij net het te frezen object raakt, gaat hij niet eerst omhoog, maar gaat gewoon op 0 naar zijn startpositie, waar hij uiteindelijk naar beneden gaat om te beginnen. Hoe maak ik dat hij eerst naar omhoog gaat, waarna hij dan naar zijn starpositie gaat, en dan weer zakt om te frezen?

4) als de Z-as zakt, gaat hij eerst naar een diepte van 3units, en keert dan terug naar een diepte van 1.5units, waarna hij begint te frezen. hoe maak ik dat hij niet eerst naar 3 gaat? Hij duwt dus eigenlijk eerst te diep, waarna hij terug wat naar omhoog komt.

Zoals je zit, voornamelijk vragen over de Z-as.

Groeten en bedankt

Mathias
the66mustang

Re: mach 3: vragen over instellingen assen

Bericht door the66mustang »

ik heb enkele vragen over mach 3, meerbepaald waar je sommige dingen moet instellen.
1) Hoe maak ik de controller duidelijk dat hij de Z-as hoger moet opheffen wanneer hij een nieuw stukje wil gaan frezen. Nu gaat hij maar 1mm of zo omhoog, waardoor hij soms sleept over het werkstuk, ik zou de as dus hoger willen doen gaan. Ik werk met autocad en vervolgens lazycam om de tekeningen en de Gcode te generenren.
ho ,i het meeste van de Z as is al bij lazy cad in te stellen , maak je in autocad een tekening , importeer je die in lazy cad en je kunt de instellingen al in lazy cad wijzigen, in layout property [ duitse versie ] einstechen .frase tiefe, g00 hohe ,tiefe/wdh . lukt dit niet of staat het je niet aan wat hij doet kun je in mach3 met kladblok of zo de volledige g codes openen en dit dan handmatig veranderen ,

tip voor het begin: probeer even met de instellingen en kijk wat hij doet , maar hou veel tolerantie om duidelijk te kunnen zien wat en wie doet ! dus geen 1M/M verschil erin zetten , gewoon 10 M/M erin doen ,zodat je duidelijk ziet wie wat doet.
je kunt ook inside en outside cutting maken door relayer te doen in lazy cad. als je eenmaal in de gaten hebwie wat doet , [ effe en uurtje spelen ] is het best een makkelijk prog en met veel eigenschappen om alles al van te voren in te stellen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: mach 3: vragen over instellingen assen

Bericht door Swets »

MatD schreef:Hallo,

ik heb enkele vragen over mach 3, meerbepaald waar je sommige dingen moet instellen.


2) Hoe maak ik mach3 duidelijk welke soort spindels ik heb; met andere woorden, hoe stel je het aantal stappen per mm in? Ik heb standaard M12 draadstangen op de machine zitten.


Mathias
bijna alle dingen die je vraag hebben niets met mach 3 te maken...

maar met de software waar jeje g-code mee maakt... daar geef je je safe z in enzo...

maar over wat voor spindels..

in mach3->config->motor tunning

daar zie je staan STEPS PER en daaronder een vakje waar je een getal in kan vullen....

die worden dus het aantal stappen per millimeter of per inch...

als je dus in millimeters werkt:

ligt het er aan hoeveel stappen je stappenmotor maakt (bijna altijd 200 per omwenteling)
als je op half/step draai heb je dus 400 stappen per omwenteling...
(maar 1/8 of 1/16 bestaat ook allemaal...dus ik weet niet wat jij voor aansturing heb)

dan wat voor spindels heb je? ik heb trapezium 12x3 spindels...
dus de spoed is 3..(1 x rond is de moer 3 mm verschoven)

dus in dat vakje vul heb ik ingevuld: 133
want 400 pulzen gedeel door 3 is 133 pulzen per mililmeter....

dat is dan dus 0,0075 mm per stap....

2de vakje.. (velocity) is hoe hard de motor mag draaien...
3de vakje is de versnelling /vertraging dus hoesnel hij optrekt en afremd...

ik hoop dat je hier iets aan heb.........
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie