motoren reageren niet

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

wiely
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 13:40
Locatie: Meerdonk
Contacteer:

motoren reageren niet

Bericht door wiely »

Hoi

Even voorstellen ik ben Mathias en studeer mechanisch ontwerp en productie technologie.

Ik heb het 3Nm setje van motion control product gekocht maar het werkt niet.

Ik ben al een tijd bezig om via mach 3 de motoren te laten bewegen. Ik heb de drivers en motoren aangesloten volgens dit schema (http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... 42&556.pdf )en de motoren staan parallel.

Als ik de motoren niet aansluit en de spanning op de klemmen van bijvoorbeeld spoel A meet is deze 44V als ik dan via mach die driver aanstuur wordt deze spanning 0 is dit normaal?

Voor de Dir puls meet ik 3V is dit te weinig voor de driver om te reageren?

Ik heb heb test programma van Markus al geprobeerd om te kijken of de parallelle poort alle signalen ontvangt en verzend en dat ging perfect. Kan je met die programma ook de motoren laten bewegen?

In mach 3 zijn alle pins en poorten goed ingesteld heb dit al meerdere malen nagekeken de handleiding en video's van arstoft meerdere malen bekeken. De driver test verliep ook vlekkeloos. De reset knop staat aan is geïnverteerd. Bij motor tuning heb ik de waarden veranderd en step en dir staat op 5 µs extra.

Is het normaal dat wanneer de spanning af staat ik de motoren niet manueel kan verdraaien, dit ging wel voor ik ze had aangesloten.

Alvast hartelijk dank!
Mathais
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: motoren reageren niet

Bericht door Mcgyver »

Hoi mathias.

Branden de lampjes op de drive wel naar behoren? de lampjes kunnen ook aangeven als er evt een sluiting in zit...
Je kunt als je geen noodstop hebt even de E-stop op emulated zetten in ports and pins..

Vervolgens als je op de pijlknoppen drukt kijk dan even of je de coordinaten wel ziet veranderen...

als dit niet het geval is druk dan op tab zodat het mpg menu tevoorschijn komt... zorg dan dat de jog mode op CONT staat en niet op MPG of step..

CHeck voor de zekerheid dat je in motortuning wel wat waardes hebt ingevuld by steps/unit , velocity en acceleration...

En sluit de voedingsspanning pas aan op de drives als de motoren verbonden zijn.. je kan anders je drives beschadigen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
wiely
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 13:40
Locatie: Meerdonk
Contacteer:

Re: motoren reageren niet

Bericht door wiely »

Hoi

De cijfers voor de assen bewegen in mach en als ik de assen aanstuur hoor ik een licht gezoem van de driver of motor is dit normaal?

Bij motortuning is zijn alle getallen ingevuld.Op mijn drivers brandt enkel het groene ledje. Zit er in zo'n driver soms een zekering?

mvg mathias
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: motoren reageren niet

Bericht door Mcgyver »

Ja die zit erin maar als die door is dan brand het droene lampje niet..


Ik denk dat het wat lastiger word zo zonder te kunnen zien waar de fout zit..

Hoe heb je de drives aangesloten op je parallele poort?

Probeer eens te experimenteren met step en direction low aan of uit te vinken..

Post anders eens een foto van de opstelling en wat screenshots van je instellingen in mach..

Dat geeft wat meer inzicht...

Je kunt evt ook je mach3mill.xml even posten dan kunnen we gelijk alles zien over de instellingen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: motoren reageren niet

Bericht door Michel »

Heb je bij het configuratie menu(engine cofiguration, ports en pins) ook de step port en de dir.port op 1 gezet ?


Gr Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
wiely
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 13:40
Locatie: Meerdonk
Contacteer:

Re: motoren reageren niet

Bericht door wiely »

Hoi hier zijn de screenshots
Het spelen met de step en direction low heeft niks opgebracht, bij motor output staan de poort op 1.

Is het normaal dat de motoren wanneer de spanning af staat niet rond te draaien zijn?

Hoe kan het .xml bestand posten?

1774
1775
1773
1778
1777
1779

alvast bedankt
mathias
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: motoren reageren niet

Bericht door create »

Hoe kan het .xml bestand posten?
Je kan het bestand toevoegen als bijlage, en dit kan je doen als je een bericht post daar staat het naast Opties.

gr Create
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: motoren reageren niet

Bericht door Leeuwinga »

Hallo
Als ik er ook iets van mag zeggen... :roll:
Ik ben bang dat de spanning welke direct uit je printerpoort
te weinig is om goed de drivers te kunnen uitsturen.
Vaak zie je dat de uitgangsspanning maar 3.3V is ipv 5V TTL.
Ik zie ook aan de aansluiting dat je de stuurspanning direct
haalt uit de poort.
Dat is de reden ondermeer dat ik voor Mach3 interface kaarten
verkoop

Cees
wiely
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 13:40
Locatie: Meerdonk
Contacteer:

Re: motoren reageren niet

Bericht door wiely »

Hoi
Ik meet inderdaad 3.3V op mijn step en Dir klemmen
Kan ik omdat de drivers optocoplers hebben dan niet beter mijn driver aansluiten volgens het schema van stappenmotor.nl?
1780

mvg mathias
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: motoren reageren niet

Bericht door Jensorie »

zo doe ik het ook. en dat werkte. alleen waren mijn steppers stuk:(

succes.
wiely
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 13:40
Locatie: Meerdonk
Contacteer:

Re: motoren reageren niet

Bericht door wiely »

Hoe weet of je motoren kapot zijn? kan je ze dan niet meer manueel verdraaien?

mvg mathias
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: motoren reageren niet

Bericht door Jensorie »

nee ze gingen 'ratelen'' bij een beetje weerstand. kan zijn dat ze niet kapot zijn. maar ik heb ze maar even opzij gelegd want ik werd gek van het foutzoeken :P
roger de poger

Re: motoren reageren niet

Bericht door roger de poger »

wiely schreef:Hoi hier zijn de screenshots
Het spelen met de step en direction low heeft niks opgebracht, bij motor output staan de poort op 1.

Is het normaal dat de motoren wanneer de spanning af staat niet rond te draaien zijn?

Hoe kan het .xml bestand posten?

1774
1775
1773
1778
1777
1779

alvast bedankt
mathias
misschien was een ander me al voor (heb niet de hele thread gelezen, maar waarom gebruik je die 5v vd USB?
ik zal niet zeggen dat de tekening van stappenmotor niet werkt (...).
pulse/dir klopt, laat ENABLE open (niet aansluiten dus) en gebruik de common ground van de LPT poort.
de MSD drivers hebben een optische ingang en kan direct op de LPT zonder risico's.
TTL is genoeg om ze aan te drijven, zij het aan de krappe kant...
als volgt op de LPT poort (functie - pinnummer):

X
Step 2
Gnd 20
Dir 3
Gnd 21

Y
Step 4
Gnd 22
Dir 5
Gnd 23

Z
Step 6
Gnd 24
Dir 7
Gnd 25

echter eens met Leeuwinga: scoor een interafce kaartje.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: motoren reageren niet

Bericht door Mcgyver »

Is het normaal dat de motoren wanneer de spanning af staat niet rond te draaien zijn?
Als de spanning van de drivers af is dan zou je de assen van de motoren met de hand moeten kunnen draaien.
Normaal gaat dit wel zwaar maar het moet wel rond te draaien zijn.

ALs deze helemaal vast zitten dan is er toch iets niet goed met de motoren..... Maar goed als de spoelen inorde zijn dan zou je in elk geval wat geluid moeten horen van motoren die slippen...

Het interface kaartje van Leeuwinga is in elk geval een goede oplossing... zo weet je zeker dat dat gedeelte goed is en hoef je je geen zorgen te maken over een lage lpt spanning... Je kan er een bijpassende trafo bij kopen en je kunt de drives heel simpel direct aansluiten op de interface kaart..

maar goed neemt niet weg dat het direct op de LPT ook moet werken.... Ik begin wel twijfels te krijgen of de drives cq de motoren wel inorde zijn..zeker met het verhaal dat de assen niet rond te draaien zijn
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie