cnc freesmachine

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

beste collega's,
Ik heb het volgende probleem, ik was ik het bezit van een cnc freestafel met werkbereik van 30x40 cm die te klein werd voor de werkzaamheden, dus grotere gekocht.( werkbereik 75x90 cm)
Deze had een dremel erop zitten, en mijn tafel een grote zwaardere originele motor met aansturing op de daarbij behorende controller kast, dus deze overgezet met de kast, alle beide werken met mach3 !!
kwam ik het volgende tegen de Y as werd aan gestuurd met 2 x 4 aderig kabel (2 motoren, 1 links en 1 rechts) de oude kast had ook 2 printplaatjes voor Y as.
Dus niet getreurd de 2 kabels bij elkaar en aansluiten.
En toen proefdraaien, Z as, perfect, toerental ook goed, X as keurig ook goed, en de Y as gebrom dus niet goed, de aansluiting veranderd qua polariteit, geen reactie, weer terug gezet niets meer!!
ga ik verder speuren, kom ik een verdikking tegen in de kabelboom, open gemaakt en zie veel draden en tape,één kabel wordt hier met tape gesplitst 4 draden gaan door en 2 x2 draden zij bij elkaar getapet.
Dan ga ik verder kijken, komen er boven bij de machine 2 x 8 draden uit de kabelboom elke motor heeft 8 draden aangesloten, alvorens ik de hele kabelboom ga ontleden, wie kan mij vertellen hoe dit
überhaupt ontworpen is??
Laatst gewijzigd door visserrnf op 15 jun 2020 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc freesmachine

Bericht door serum »

Doe jezelf een lol en verander je gebruikersnaam. Je emailadres wordt binnen de kortste keren gescand door een bot en dan heb je de wereld aan semi-informatieve emails die je niet wilt.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

serum schreef: 14 jun 2020 14:38 Doe jezelf een lol en verander je gebruikersnaam. Je emailadres wordt binnen de kortste keren gescand door een bot en dan heb je de wereld aan semi-informatieve emails die je niet wilt.
Hoe kan ik dat doen ?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: cnc freesmachine

Bericht door abs02 »

Door je profiel te wijzigen....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc freesmachine

Bericht door serum »

Kan denk ik niet. Ik ken de software op je forum; een admin kan dit wel voor je doen.

En anders;
verzoeken deze gebruikersnaam te verwijderen en een nieuwe aanmaken. Je adverteert nu je emailadres over het hele WWW. ik verwacht dat je binnen no-time een afgetopte spamfolder hebt.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door bertus1945 »

ik heb een contact naar bestuur gestuurd voor Ron,hopen dat het opgelost word,dus nu graag naar zijn vraag kijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

visserrnf schreef: 14 jun 2020 14:35 wie kan mij vertellen hoe dit uberhaupt ontworpen is??
Ik heb het nu 3x overnieuw gelezen, kan er geen chocola van maken.
Ik vermoed dat het grote spaghetti monster bezig geweest is.

Is die machien eigenbouw, of een merk ? Heb je er een schema van ?
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 15 jun 2020 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc freesmachine

Bericht door serum »

bertus1945 schreef: 14 jun 2020 16:31 ik heb een contact naar bestuur gestuurd voor Ron,hopen dat het opgelost word,dus nu graag naar zijn vraag kijken.
:mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: cnc freesmachine

Bericht door benkr »

Ja, er zijn motoren met 8 draden, die hebben 4 spoelen, 2 keer A, en 2 keer B.
Die spoelen kun je in serie zetten of parallel, meestal schakelt men ze parallel wellicht kun je dat ook zien in de huidige bedrading.
Onthoud die kleuren dan, schrijf ze op en bedraad het later zodat dit weer zo is, andere combinaties geven andere problemen, maar het gaat in ieder geval niet goed draaien.
Voor de rest snap ik er ook niet zo heel veel van, wat foto's zouden de zaak denk ik verhelderen.

Geef ook in je profiel aan waar die machine staat, wellicht woon ik bij je in de straat en kan ik even langskomen, als je niet bij mij in de straat woont dan wellicht bij iemand anders.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

Hallo het is een eigenbouw machine en is is geen merk van
hugo stoutjesdijk schreef: 14 jun 2020 17:57
visserrnf@gmail.com schreef: 14 jun 2020 14:35 wie kan mij vertellen hoe dit uberhaupt ontworpen is??
Ik heb het nu 3x overnieuw gelezen, kan er geen chocola van maken.
Ik vermoed dat het grote spaghetti monster bezig geweest is.

Is die machien eigenbouw, of een merk ? Heb je er een schema van ?
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

Ik woon in Zwolle (NL) en ik ben bereid als iemand wil helpen er voor te betalen want ik kom er niet meer uit nu
Ik zal morgen even foto's posten

benkr schreef: 14 jun 2020 18:19 Ja, er zijn motoren met 8 draden, die hebben 4 spoelen, 2 keer A, en 2 keer B.
Die spoelen kun je in serie zetten of parallel, meestal schakelt men ze parallel wellicht kun je dat ook zien in de huidige bedrading.
Onthoud die kleuren dan, schrijf ze op en bedraad het later zodat dit weer zo is, andere combinaties geven andere problemen, maar het gaat in ieder geval niet goed draaien.
Voor de rest snap ik er ook niet zo heel veel van, wat foto's zouden de zaak denk ik verhelderen.

Geef ook in je profiel aan waar die machine staat, wellicht woon ik bij je in de straat en kan ik even langskomen, als je niet bij mij in de straat woont dan wellicht bij iemand anders.
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

Afbeelding
visserrnf
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door visserrnf »

kunnen jullie mijn album zien daar staan foto's van de frees ge-upload
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: cnc freesmachine

Bericht door henkzelf »

Ja
Plaats reactie