Tool wisselen tijdens bewerking ?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door andrefc101 »

Geldof schreef: 06 mei 2020 20:55 Het moet toch wel een uitdaging blijven :lol:
Jij ben gewoon verwend met die frees van jou., :| :mrgreen:
Weet niet of je dat nu zo moet zien. Voor een uitdaging moet je naar de sportschool ofzo......
Ik vind sowieso dat veel mensen de freesmachine als een speeltje zien. Let wel: dat ding heeft absoluut geen ontzag of respect voor jou vingers! Nee, ik zie dat zeker niet als een uitdaging....
Of jij moet het een uitdaging vinden dat je na een freesklus al je vingers nog hebt 😉
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door ruudderooy »

ik snap het punt van Andre wel, maar als je er eenmaal aan gewend bent vindt ik dit persoonlijk fijner.
Vooral als je zoals ik het z-nulpunt boven op de stock zet dan kan je vaak niet meer opnieuw hoogte meten.
Ik denk dat het net is wat je gewend bent beide opties zijn mogelijk.

Ik ben ook met het delen van bestanden begonnen en met wat meer ervaring neemt het risico op crashes af toen ben ik opzoek gegaan naar alternatieven en ik vindt dit prettig werken.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door andrefc101 »

ruudderooy schreef: 06 mei 2020 21:33 Ik ben ook met het delen van bestanden begonnen en met wat meer ervaring neemt het risico op crashes af toen ben ik opzoek gegaan naar alternatieven en ik vindt dit prettig werken.

Gr Ruud
Ik begrijp jou ook wel Ruud, ieder kiest het systeem wat het beste bij hem past. Maar TS is volgens mij iemand met totaal geen ervaring met frezen, en dan is het delen van een klus in tools een prima en veilige oplossing. Daarna kan je altijd verder met een ander systeem.....
Ik heb mijn nulpunt altijd op het spoilboard, en dus onderkant werkstuk. Ik meet al mijn tools in en sla deze op in de tooldarabase. Daarna hoef ik niet meer te meten tot ik of het spoilbord vlakt, of ik een tool vervang. Kan dus zijn dat in maanden lang geen tool inmeet terwijl ik deze wel een aantal keer in de week gebruik op een nieuw werkstuk.
Dus: zoveel mensen, zoveel systemen 😉
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door janplastiek »

andrefc101 schreef: 06 mei 2020 22:32 Ik heb mijn nulpunt altijd op het spoilboard, en dus onderkant werkstuk. Ik meet al mijn tools in en sla deze op in de tooldarabase. Daarna hoef ik niet meer te meten tot ik of het spoilbord vlakt
zo werkt ik ook, maar na het vlakken van het spoilboard geef ik in Colidrive dan de nieuwe dikte van het spoilboard in in een apart veld, ik moet dan na het vlakken nog steeds de frezen niet inmeten.
Breek de dag, frees een lijntje.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door hobbybob »

ruudderooy schreef: 06 mei 2020 17:31 https://drive.google.com/open?id=1GCBRq ... z6jL42LdGj

dat is de screenset
Fantastisch Ruud, meteen gedownload, ga er van de week mee aan de gang, heb inmiddels ook gezien hoe je de code achter de knoppen kan veranderen, had je de mails nog waarin je precies aan Big Tex had geschreven wat er mis was ?
Dan kan ik dat er in aanpassen.

Super bedankt zover al!
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door ruudderooy »

het stuk code is iets langer maar je moet in dit deel een letter wijzigen.

Else 'OFF = Metric Measure MM
Ytravel = 75 %% changed this value to Xtravel = 75 In deze regel de Y naar X veranderen
Ytravel = 75
Xback = 25
Yback = 25
ProbeFeed = 50 'Probe Feed Speed
End If

let wel op als je deze knoppen gebruikt da er ruimte om je werkstuk is, want hoe ze standaard staan rijd hij na het vinden van het punt 25mm terug (je kan deze waarde lager maken moet je dan wel bij alle 4 de knoppen doen).
en houd er rekening mee dat je hier de zijkant van de tool die erin zit het nul punt wordt dus niet het midden van de frees dat moet je dan handmatig goed zetten.

het gaat om de 2 knoppen met de gele rondjes er om heen.
20810
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door andrefc101 »

janplastiek schreef: 06 mei 2020 22:41 zo werkt ik ook, maar na het vlakken van het spoilboard geef ik in Colidrive dan de nieuwe dikte van het spoilboard in in een apart veld, ik moet dan na het vlakken nog steeds de frezen niet inmeten.
Ik ook niet hoor, alleen even mijn referentietool opnieuw op het spoilbord zetten....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool wisselen tijdens bewerking ?

Bericht door serum »

Yep, daarmee stel je dan de z-delta opnieuw in. Alle andere tools volgen dan gedwee.

Ik ben een beetje terug aan het komen van een spoilboard vlakken en de spoilboard 'zo poreus' mogelijk maken. Het kan veel efficiënter als je een plaat hebt (dun HDF) die minder makkelijk lucht doorlaat. Deze biedt dan automatisch weerstand tegen een lek en zo behoud je uiteindelijk meer vacuum op je werkstuk. Je Z-hoogte is dan ook voorspelbaarder dan bij een variërend vacuum
Plaats reactie