M10/M11

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

M10/M11

Bericht door Swets »

Om een laser aan te sturen gebruik ik M10p3/M11p3... dit werkt prima..

in de post-proccesors heb ik bij G0 M10P3 gezet, en bij de G01/G02/G03 een M11P3 gezet


maar nu via facebook vraagt iemand me of het niet mogelijk is een macro te schrijven die als hij een g0 ziet dan ff een m10 geeft? enz enz...

weet iemand dat... is dat snel genoeg?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: M10/M11

Bericht door Breaker »

M3/M5 schakelen onmiddelijk bij het geven van die gcode, dat is onhandig bij lasers want dan de laser al even te branden voor de as gaat bewegen, met afwijkingen tot gevolg.

De essentie van M10/M11 is dat de besturing het schakelen voorbereid, maar het daadwerkelijk schakelen gebeurt pas zodra de as gaat bewegen.

Ik zie niet waarom dat in een macro zou veranderen.

PS: Misschien moet je je freesbook vrienden hier eens uitnodigen? ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: M10/M11

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan ben ik wel benieuwd naar het tijd plaatje van een G0 X100 M3 tov een M10.
Volgens mij kan die vertraging alleen komen omdat er bewust gewacht wordt tot de spil op toeren is. (omdat ie het niet kan meten)
En als er gewacht wordt zal er wel een parameter voor zijn (die kun je misschien gewoon op 0 zetten).
Dat er dan een truucje met M10 bedacht wordt die (zoals ik het begrijp) pas actief wordt wanneer er in voeding bewogen wordt vind ik wel een beetje houtje/touwtje oplossing.
En ja elke stap kost tijd dus ook of er eerst naar een macro gesprongen moet worden voordat de echte regel gelezen wordt, of dat wenselijk is weet ik niet, maar als de blokverwerwerkingtijd van de controller snel genoeg is hoef je er geen last van te hebben.
Een macro die bij elke G0 een M10 uitvoert lijkt me een beetje kromme redenatie, zoiets noem je volgens mij een postprocessor :lol:
En wanneer zou je dan die M11 moeten zetten? (bij de 1e G0 nadat er een G1 geweest is ?)
Als je wilt dat G0 iets anders gaat doen, moet de besturing van de machine andere software krijgen, want makro's worden natuurlijk bewust aangeroepen met een speciale aanroep funtie (b.v. M98) en G0 stelt de bewegingssoort in naar ijlgang.

Edit, na enig snuffelwerk iets meer over de M10/11 en M63/63 gevonden.https://warp9td.com/index.php/faq/faq-m-code
Makro vertraagt 500msec.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: M10/M11

Bericht door Swets »

Breaker schreef: 31 jan 2020 08:40 M3/M5 schakelen onmiddelijk bij het geven van die gcode, dat is onhandig bij lasers want dan de laser al even te branden voor de as gaat bewegen, met afwijkingen tot gevolg.

De essentie van M10/M11 is dat de besturing het schakelen voorbereid, maar het daadwerkelijk schakelen gebeurt pas zodra de as gaat bewegen.

Ik zie niet waarom dat in een macro zou veranderen.

PS: Misschien moet je je freesbook vrienden hier eens uitnodigen? ;-)
ja ... maar dan moet we hier ook in het engels gaan beantwoorden...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie