Instellen 4de as in mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jer1977
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2020 20:45

Instellen 4de as in mach3

Bericht door Jer1977 »

Kan iemand mij ook de instellingen geven voor een 4de as in mach3 ? Gaat mij om Ports en pins en motortuning . Ik krijg hem maar niet aan de gang. Hoop dat er iemand is die mij daar mee kan helpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instellen 4de as in mach3

Bericht door benkr »

Welke controllerkaart heb je er bij?
Een vierde as kan lang niet altijd zo maar extra er bij, vaak zet men dan b.v. de Y-as uit en gebruikt die stuursignalen dan om de 4e as te roteren.
Meestal gebruikt men dan een aparte, eigen, setup voor het werken met de 4e as.
Ook het programmeren van b.v. graveerwerk op de oppervlakte van een cylinder doet men door de oppervlakte van die cylinder als het ware uit te rollen in een plat vlak.
Er zijn wel controllers en software pakketten die meteen een 4e as kunnen aansturen, maar Mach3 hoort daar denk ik niet bij, in de Pokeys manual staat dat een 4e as alleen met Mach4 kan om maar een controller te noemen.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Instellen 4de as in mach3

Bericht door pa3gmi »

Het gaat naar ik aanneem om een roterende as, heb je daar een aparte stappen motor aansturing voor?
Zo ja dan moet je even de overbrenging verhouding van motor tot het in te spannen werkstuk weten en het aantal stappen per omwenteling van de motor.
Ik heb hiervoor een calculator programma wat in Exel werkt, als je er wat mee kunt wil ik het je wel per mail toesturen. Bedrading is net als bij de andere stappen motoren.
Ga je gebruik maken van de Y stappen motor dan moet je een nieuwe Mach3 machine aanmaken met daarin de juiste aansturing voor die 4e as, de z en X as kunnen dan dezelfde zijn als die je al hebt gemaakt.
En natuurlijk moet je ook nog de motorkabel die naar de Y as gaat op een of andere manier om koppelen, de voorkeur heeft dus een extra stappenmotor aansturing
E.Verduyn
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2019 11:00

Re: Instellen 4de as in mach3

Bericht door E.Verduyn »

ports en pins gaat op dezelfde manier als je de andere assen hebt aangesloten, dit hangt inderdaad af van je inteface kaart en welke outputs dir en step pin zijn, wat motortuning betreft word het wat lastiger dan moet we weten welke drivers je hebt en welke microsteps je gebruikt. en of er een vertrasgings op je a as zit (wat zeer aan te bevelen is in verband met stotteren(behoorlijk). of heel veel microsteps met kans op stappenverlies na veel gebruik. minmaal toch wel 1 op 5. gebruik je ook kogelomloopspindes dan kun je dezelde rekensom gebruiken voor de omwentilngen van je A-as.
Jer1977
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2020 20:45

Re: Instellen 4de as in mach3

Bericht door Jer1977 »

Iedereen bedankt voor jullie reactie . Ik ga er mee bezig en laat weten of het is gelukt .
Plaats reactie