zomaar wat vragen...

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

zomaar wat vragen...

Bericht door Swets »

Ik heb al rond de 20 jaar een cnc machine... en al die tijd met mach 3.....

maar ik heb nu toch een aantal vragen... geloof dat het kwartje nu pas begint te vallen... :-) heb er eerder ook nooit naar gekeken.... wel eens af gevraagd...

bij het feed rate verhaaltje.... je heb FRO , en F en procent... F, is de snelheid die je in je g-code vraag.... FRO = F * procent... dus vraag je 100%... is FRO het zelde als F...


daaronder staan er nog 2... Unit/Min en Unit/Rev ik heb me altijd afgevraagd wat dat nu is... :-).... maar geloof nu dat ik het door heb.....

Ik had , heel af en toe dat me machine stalkte... waardeloos natuurlijk... meestal je werkstuk gelijk verziekt...veel tijd kwijt....
Dus ik dacht vandaag... ik zal me ACC eens waat lager zetten.....

maar nu was ik vandaag aan het frezen... en dat was eigenlijk heel veel ronde vormen... (waar visual mill 6.0 wel allemaal lijnstukken van maakt)....
en nu bleeft die Units/min veel meer achter dan de FRO..... en zelfst de procenten verhogen hielp niet....

en nu geloof ik dat ik het (na 20 jaar :-) ) eindelijk begrijp.... Die Unit/Min is wat je machine echt doet.....
en door die langere ACC/DCC tijd... heeft de machine meer tijd nodig om bij een punt te vertrekken, en bij het volgende punt te remmen....

dus eigenlijk zit je daar op de limiet van je machine.... heeft ook geen zin om sneller te drukken... dat gaat hij met die ACC/DCC nooit doen?

nu snap ik dat alles zijn limiet heeft.... en dat het helemaal afhangt van de massa van je machine... en de sterkte van je motors.... enz enz...

maar toch.... wat zijn nu een beetje normale getallen?
wat hebbe jullie daar in gevuld...? en hoe kan ik beste me limiten zoeken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door motormuis »

daaronder staan er nog 2... Unit/Min en Unit/Rev ik heb me altijd afgevraagd wat dat nu is... :-).... maar geloof nu dat ik het door heb.....

Unit/min = rpm/min dus omwenteling per min
Unit/Rev =rpm /omwenteling dus toerentaal gerelateerd aan de omwenteling heb je nodig bij draadsnijden
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door Swets »

ja... alleen begreep ik nooit... Als F2500 is waarom die Unit/min op 2450 ofzo bleef hangen....

maar nu snap ik het,,,, na 20 jaar... :-)

(ik ben wel eerlijk toch...? ik had ook net kunnen doen dat ik dat altijd al begrepen had...)

misschien toch de handleiding eens lezen.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 23 dec 2019 23:11 (ik ben wel eerlijk toch...? ik had ook net kunnen doen dat ik dat altijd al begrepen had...)
Ach, ik heb zo'n 15 jaar cursussen CNC gegeven, en pas toen ik zelf gaatjes ging boren begreep ik hoe je dat nu eigenlijk precies het handigst kunt doen.
Je bent nooit te oud om te leren, en vaak is het natuurlijk 'als het werkt, werkt het' en is de noodzaak er niet om er wat dieper in te duiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door motormuis »

Ach, ik heb zo'n 15 jaar cursussen CNC gegeven, en pas toen ik zelf gaatjes ging boren begreep ik hoe je dat nu eigenlijk precies het handigst kunt doen.
Je bent nooit te oud om te leren, en vaak is het natuurlijk 'als het werkt, werkt het' en is de noodzaak er niet om er wat dieper in te duiken.
Hugo
klopt ik heb mijn leven lang geleert en leer nog elke dag
het meest leer je door doen en je eigen voeten :mrgreen:
ik vraag mij af wat er gaat gebeuren als op scholen de machines de duur uit gaan en de leerlingen alleen nog achter de pc zitten met hun simulatie programma's
Hans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

motormuis schreef: 24 dec 2019 09:57 ik vraag mij af wat er gaat gebeuren als op scholen de machines de deur uit gaan en de leerlingen alleen nog achter de pc zitten met hun simulatie programma's
Hans
Nou, dat is al jaren aan de gang. :cry: Het resultaat worden we dagelijks mee geconfronteerd.

Op veel scholen staan er wel machines, maar de leraren kunnen daar niet mee werken, laat staan overbrengen op de leerling, of er is te weinig tijd, of geen geld voor een frees, of, of, of.

En leren is ervaring op doen, en daar is tijd voor nodig, en die is er ook al niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door Grafjan »

Klopt! Heb sinds kort een nieuwe collega die is al 8 jaar cnc frezer, met hypermill kan hij prima uit de voeten maar het verschil tussen G0 en G1 weet hij niet, ook als hij geen gereedschaps bibliotheek heeft waar de snijgegevens in staan, weet hij nog niet welke kant de frees op moet draaien. Ook denk ik dat als hij geen 3 d model heeft en moet het van een papieren tekening doen, komt hij er ook niet uit.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2019 09:34
Swets schreef: 23 dec 2019 23:11 (ik ben wel eerlijk toch...? ik had ook net kunnen doen dat ik dat altijd al begrepen had...)
Ach, ik heb zo'n 15 jaar cursussen CNC gegeven, en pas toen ik zelf gaatjes ging boren begreep ik hoe je dat nu eigenlijk precies het handigst kunt doen.
Je bent nooit te oud om te leren, en vaak is het natuurlijk 'als het werkt, werkt het' en is de noodzaak er niet om er wat dieper in te duiken.
ik denk ook dat het is.... omdat het gene wat ik wil altijd lukt.... en ik denk omdat heel veel pakketten (Mach3 en bijvoorbeeld Solid works) zoveel mogelijk heden hebben.... en dat je vaak pas ga zitten zoeken als je ergens tegen aan loop...

dan heb je zoiets van... dat moet toch makkelijker kunnen..... ik zal toch niet de eerste zijn die hier tegen aan loopt.....

Ik ben PLC programmeur.... en dus dagelijk met software bezig....en dat ervaar ik wel.... dat alle pakketten steeds groter worden..... voor werk werk ik bijvoorbeeld al 15 jaar met bepaalde pakketten... en dan heb je een bepaalde workflow... hoor je later dat bepaalde dingen al 2 jaar geleden opgelost zijn :-) en dat er een makkelijker manier is......

tis ook denk ik dat ik altijd met te veel tegelijk bezig ben.... dus ik gun mezelf geen tijd het uit te zoeken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door ruudderooy »

Swets schreef: 23 dec 2019 13:48 maar nu was ik vandaag aan het frezen... en dat was eigenlijk heel veel ronde vormen... (waar visual mill 6.0 wel allemaal lijnstukken van maakt)....
I in visual mill kan je ook aan geven of hij een ronde vorm moet uitvoeren als een diameter of als lijnen.



Swets schreef: 23 dec 2019 13:48
wat hebbe jullie daar in gevuld...? en hoe kan ik beste me limiten zoeken....
limieten zoeken wordt ook uitgelegd in manual van mach3, maar het is eigenlijk net o lang je acceleratie opvoeren todat de motor het niet meer kan volgen (stappen mist), en daar dan 20% onder gaan zitten en daarna het zelfde met de snelheid doen.

doe ze wel om de beurt want ze hebben invloed op elkaar! als je closedloop steppers gebruikt zal het limiet waarschijnlijk zijn wat je zelf niet meer aangenaam vindt want alles kan best gaan bonken door een hoge acceleratie.
let wel op als je dit doet op een as die dubbel is uitgevoerd links en rechts een motor dat de alarm melding is aangesloten zodat de motor aan de andere kan ook direct stopt, want er is er altijd een die er sneller uit gaat en dan trekt hij je brug scheef.
Ik heb mijn Z op 2200mm/s^2 en 5000mm/min ,XenY 2000mm/s^2 en 8500mm/min, alles kan veel sneller maar het gaat staan te bonken en door de lengte van mijn spindels is mijn max snelheid gelimiteerd.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: zomaar wat vragen...

Bericht door Swets »

bedankt voor je antwoord....

achteraf heb ik visual mill wel eens daarop gehad....

maar ik heb wel eens gehad als ik een frees brak, nadat ik die verwisseld had, en weer op run drukte me machine een hele raar move ging maken?

kan dat? als je zo'n arc afbreek? weet hij dan niet meer waar die beginnen moet? ofzo?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie