Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
E.Verduyn
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2019 11:00

Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door E.Verduyn »

Hallo,

ik zoek een leuke interfacecard/breakoutboard voor mijn cnc ,Ik gebruik nu mach3 op een oude computer met printerkabel met MA860H Microstepperdrivers en stappenmotoren
Ik gebruik een simpel kaartje van nog geen 10 euro . maar ik wil een wat uitgebreider met meer out en inputs voor sensoren ,knoppen en regeling enzv..
Heeft iemand bijvoorbeeld (positieve) ervaringen met Mach3 motion kaart XHC-Mk4 met usb aansluiting. of andere suggesties voor een leuke DIY cnc liesfst 5 assig.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door mosoft »

Hallo E,


Ik heb zelf net een lintzaag geautomatiseerd met dit kaartje dat is USB werkt met Mach3 en heeft 5 assen, 5 input poorten en 4 output poorten.
Ik moet zeggen dat het kaartje verrassend goed werkt wel moet je een DLL laden nl. "BL-UsbMach-V22.dll" maar dat stond op het cd-tje wat er bij zat.
Voorheen gebruikte ik steeds de AKZ250 of Leafeboy77 kaart maar ik moet zeggen deze werkt als de laats genoemde.
Succes met de ombouw (stelt niet zo veel voor hoor met deze kaart.
Ennnn voor de prijs hoef je het niet te laten € 17,24 en verzendkosten van € 1,23.
https://www.ebay.nl/itm/5-Axis-Mach3-Cn ... SwhNNdXSXO

Ik neem hem zaterdag mee naar de CNCdag dus dan kun je hem zien in een test opstelling.

Jan (Mosoft)
E.Verduyn
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2019 11:00

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door E.Verduyn »

Dat is wel een leuk kaartje die ga ik zeker overwegen. Zeker omdat hij een aansluiting heeft voor een handwheel .
Bedankt.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door benkr »

Ik heb het kaartje ook besteld, ik ben benieuwd.
De link van Mosoft was uitverkocht, maar op Ebay zijn er genoeg te vinden die wel op voorraad zijn.
Ze zeggen zelf dat ik hem pas in januari kan verwachten, ik ben benieuwd.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door hrscharft »

Als het een paar knaken mag kosten zou ik voor deze controller gaan:

Afbeelding

AXBB-E van UCCNC. Heb deze sinds kort ook aan de machine hangen en ben er echt zeer te spreken over.
Veel stabieler dan alles wat ik tot nu toe aan de machine heb gehad.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door Swets »

ik heb er gewoon een 2de printerpoort in gezet, en weer zo kaartje via banggoods gekocht....

ik heb andere dingen geprobeerd... zoals zo'n UC100 maar de printerpoort bevalt mij het beste....

maar misschien zijn er wel goede en betere mogelijkheden....

waar ik vooral tegen aanliep was het volgede....

normaal als ik een frees breek, dan zet ik mach3 op pauze, jog me machine uit me werk, zet mijn spindel uit..... wissel de frees.... buiten me werk nul ik mijn z-as op nieuw... druk op run.... dan komt mach 3 met een popup, dat me frees niet op de goed plek staat... en als je dan op ok druk... gaat de z-as omhoog.... X en Y gaan naar de goede plek.... z gaat naar beneden... als je dan weer op start druk, gaat hij weer netjes verder....

maar met die UC100 werkte dit niet? dus als ik een frees gebroken had... kon ik hem of niet goed nullen.... of ik kreeg me machine heel moeilijk weer op de zelfde plek......

dus ik heb weer heel snel een goedkoop PC-tje met printerpoort gekocht via marktplaats.... en ben terug gegaan naar de printerpoort.... en pas had ik voor het aansturen van me laser meer outputs nodig.... toen heb ik er een 2de printerpoort bij gezet.... en het werkt allemaal weer prima...
Laatst gewijzigd door Swets op 13 dec 2019 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door Swets »

ik ben trouwens wel benieuwd of die andere mogelijkheden niet dit probleem hebben?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
E.Verduyn
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2019 11:00

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door E.Verduyn »

Heb net voordat ik een kaart wilde kopen, een gratis kaart gekregen van de elektricien op mijn werk.... eentje van eding cnc voor 4 assen, ga hem volgende week aansluiten ben benieuwd. hoef er weinig voor te veranderen.
is wel een iets hogere prijs klassen dan ik in gedachten had maarja hij was gratis. heb nu toch wel lekker veel opties en functies. Maar Swets, jij hebt dus een tweede printerpoort in je computer gezet en hebt dus 25 pins extra dus totaal 50 pins en dan kun je gewoon besturen met twee interface kaartjes die niet onderling verbonden zijn ,als ik het goed begrijp? vind ik wel intressant. want dan heb ik wat extra pins voor eindschakelaars en misschien een extra as(A en C as) in de toekomst.
Bij ons als de machine (ook met mach3)"vast liep :mrgreen: moest je hem ook opnieuwnullen maar dan deed hij ook wel eens gek dus reden we hem met de hand vlak bij de home schakelaars en nulde hem dan en dan heeft hij er geen problemen mee..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door hugo stoutjesdijk »

E.Verduyn schreef: 13 dec 2019 11:42 , jij hebt dus een tweede printerpoort in je computer gezet en hebt dus 25 pins extra dus totaal 50 pins en dan kun je gewoon besturen met twee interface kaartjes die niet onderling verbonden zijn ,als ik het goed begrijp?
Was het maar zo'n feest :lol: , even googelen hoeveel IO een printerpoort heeft. ;-)
Ik gok een stuk of 14.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach 3 keuze nieuwe interfacekaart

Bericht door Swets »

E.Verduyn schreef: 13 dec 2019 11:42 Heb net voordat ik een kaart wilde kopen, een gratis kaart gekregen van de elektricien op mijn werk.... eentje van eding cnc voor 4 assen, ga hem volgende week aansluiten ben benieuwd. hoef er weinig voor te veranderen.
is wel een iets hogere prijs klassen dan ik in gedachten had maarja hij was gratis. heb nu toch wel lekker veel opties en functies. Maar Swets, jij hebt dus een tweede printerpoort in je computer gezet en hebt dus 25 pins extra dus totaal 50 pins en dan kun je gewoon besturen met twee interface kaartjes die niet onderling verbonden zijn ,als ik het goed begrijp? vind ik wel intressant. want dan heb ik wat extra pins voor eindschakelaars en misschien een extra as(A en C as) in de toekomst.
Bij ons als de machine (ook met mach3)"vast liep :mrgreen: moest je hem ook opnieuwnullen maar dan deed hij ook wel eens gek dus reden we hem met de hand vlak bij de home schakelaars en nulde hem dan en dan heeft hij er geen problemen mee..
Ja... 2de printerpoort... koop je voor 2 tientjes ofzo.... en zo'n 2de breakoutbordje via banggoods... van nog geen 10 uero....

https://www.arjan-swets.com/main/cnc2_Laser.html
https://www.arjan-swets.com/main/Electronica.html

en je kan in mach 3 voor 2 printerpoorten kiezen..... dan heb je gelijk weer... eeeh ff kijken normaal kan je al 4 assen sturren toch via 1 poort... dus dat is al 8 outputs, en ja weer een stuk of 5 outputs...

ik heb 4 assen, en ben bezig met 5 assen.... en ik stuur me laser aan op de 6de as....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie