"glitches". in freeswerk

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door fredmens »

DaBit schreef: 18 aug 2019 23:41 Ik vind het USB-verhaal ook niet heel geloofwaardig, maar een ander PC-tje of laptop proberen is gauw gedaan dus om dat uit te sluiten kan geen kwaad.

Zit er regelmaat in? Is het exact een millimeter? Waar komt je G-code vandaan en klopt die zeker weten? Verandert het als je sneller of langzamer werkt?
Als je de Z-as op een meetklokje laat drukken en je gaat 10mm omhoog, 10mm omlaag, 10mm omhoog, 10mm omlaag, enzovoorts, heb je dan dat probleem ook?
Nee het is niet exact n milimeter, de G-code gecheckt, deze klopt, bij een herhaling loopt het prima. Snelheid lijkt niet van invloed te zijn. Ik draai nu alles op 2000 mm/min, en de motoren (van de X) zijn na 20 uur frezen slechts 51 graden, kortom binnen alle toleranties De Y motor wordt niet warmer dan 35 graden, de z as eveneens.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door fredmens »

ruudderooy schreef: 18 aug 2019 23:31 Ik heb zelf dit kaartje ook gehad,
en ik had wel af en toe problemen met de usb.
ik heb het opgelost gekregen met extra ferriet kernen om de usb kabel frequentie regelaar veer van de controller goede net filters afgeschermde kabel.

Maar ik moet er ook bij zeggen weet niet wat het probleem echt opgelost had want had alle verbeteringen in eenkeer door gevoerd.
En bij mij bleef 1 as vaak door lopen de de Z ging vrolijk mijn bed in terwijl x en Y normaal hun werk bleven doen.

daarom ben ik bij de upgrades die ik daarna heb uit gevoerd en met mijn 2de machine overgestapt naar ethernet connectie.


en wat ik vreemd vindt bij jou is dat hij weer terug keert naar de juiste hoogte dat vind ik zowel bij stappen verlies als bij overspraak issues vreemd.

Om stappen verlies te testen zou je het zelfde programma eens kunnen draaien meed een lagere feedrate en misschien ook je acceleratie van de motoren even naar de helft zetten gewoon om te testen.
dan kan je ook kijken of het zin heeft om eventueel naar closed loop tegaan.

Gr Ruud

Ik ehb al n beetje gefantaseerd over closed loop. Ik verlies geen stappen in normaal freeswerk. OOk de acc dec staat prima, dat is inmiddels zo vaak getest...... als ik nou closed loop zou nemen, en de reden van mn ellende is bv de USB..... vangt closed loop dat dan op ?? waar wordt het vergelijk gemaakt van gegeven input en resultaat ??
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door Kjelt »

fredmens schreef: 19 aug 2019 17:59 Ik ehb al n beetje gefantaseerd over closed loop. Ik verlies geen stappen in normaal freeswerk. OOk de acc dec staat prima, dat is inmiddels zo vaak getest...... als ik nou closed loop zou nemen, en de reden van mn ellende is bv de USB..... vangt closed loop dat dan op ?? waar wordt het vergelijk gemaakt van gegeven input en resultaat ??
Nee als de driver een (door een glitch geintroduceerde) stap ontvangt dan maakt ook een closed loop motor gewoon die stap. Een closed loop motor driver grijpt alleen in als er stappen door de driver worden ontvangen maar de motor maakt diezelfde stappen om de een of andere reden niet.
Je kunt dan nog opgeven bij hoeveel gemiste pulsen de driver het nog probeert te corrigeren door extra pulsen af te geven en bij hoeveel hij de boel stil zet met een motor alarm.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door serum »

Heb dergelijke onderwerpen nu al zo vaak langs zien komen die afgesloten worden met een 'owh, nee. De speling kwam toch uit de askoppeling/inferieure 6001 lagers/ loszittende ko-koppeling op de z as, topic kan dicht' ben benieuwd naar de uitkomst van deze. :mrgreen:

Het houdt geen steek dat de z dan wel te diep zit en dan niet meer. Ik verdenk dan zonder twijfel de mechanica ipv aansturing. Of een frees die loopt te chatteren als een malle en zich op die manier wat vrijheid in z hoogte weet te permiteren. ER spantangen moet erg stevig aangehaald worden (als in 135Nm voor een er32, 80Nm voor er20) dat is behoorlijk om met een 20cm steeksleuteltje aan te halen.

Ik zou gewoon dom 100x testen door de assen te laten bewegen en terug te laten komen.. op verschillende snelheden en kijken waar je strand met een meetklokje Misschien een beetje geforceerd met de hand wat kracht uitoefenen. Gewoon een gcode maken met wat copy paste werk en de feed in de code een paar keer variëren.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door ruudderooy »

woont er niemand in de buurt die ervaring heeft met een portaal vrees 2 zien vaak meer dan 1?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door keesfrees »

Ik heb me ook een keer wild gezocht naar een losse bout, vergeten aan te draaien !
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door fredmens »

Yip, losse boutjes,.... dat heb ik gehad, een hele poos geleden toen ik cirkels wilde hebben, maar eitjes kreeg :) inmiddels is mn complete Z vernieuwd, nieuwe zware kogelomloopspindle, nieuwe glijlagers, nieuwe aluplaat, nieuwe stappenmotor, compleet afgeregeld en enorm getest..... Geloof me daar ligt t echt niet aan, daar zijn al HEEL veel uren in gaan zitten. Geen speling, losse lagers etc, alle boutjes zijn goed aangetrokken. Maar ik realiser me dat jullie dat al TIG x hebben gehoord.;)
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door Jasper »

Ja als het op meerdere assen is dan lijkt het eerder uit de besturing te komen dan mechanisch.
1 as niet toch? Wellicht de stappenmotor eens omwisselen of de drivers.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door hrscharft »

(als in 135Nm voor een er32, 80Nm voor er20) dat is behoorlijk om met een 20cm steeksleuteltje aan te halen.
ER20 is al sleutel 30 voor de moer. Die zijn wel even langer dan 20 cm.
Laten we voor het gemak zeggen 40cm.

80N op 1 meter afstand = 8kg.
Sleutel van 40cm ==> 100/40=2,5
80x2,5= 200.
Dus 200N op het uiteinde van die sleutel das ongeeveer 20kg. Wah dat valt best nog wel mee ja.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie