"glitches". in freeswerk

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

"glitches". in freeswerk

Bericht door fredmens »

Weer eens een hulproep van mijn zijde....

Ik ben in t bezit van een vrij grote CNC freesbank die mechanisch erg goed en nauwkeurig is, alles kogelomloop, zwaar uitgevoerd in alu, alles goed gesmeerd en soepel lopend, kortom daarin zie ik niet het "probleem"

Wat is t probleem ? ik heb soms, op erg onverklaarbare wijze een "glitch". in mn freeswerk. Dat wil zeggen dat in een groter deel bv mn Z as een milimeter te diep gaat, en na een paar banen weer op de juiste oude hoogte uitkomt.
Ik gebruik een zeer gedateerde Dell 610 laptop met XP (zonder netwerk of internet) als aansturing, met een XHC breakoutcard (USB) MACH3.

Ik wil van die onvoorspelbaarheid af,.... nou hoorde ik van een betrouwbare freescollega dat het wellicht zou kunnen doordat de USB connectie van een laptop niet stabiel zou zijn. (qua stroomverzorging, niet permanent 5v) Ik trek dat niet in twijfel en zal als eerste gaan proberen een goede stabiele PC hiervoor te krijgen met een stof"dichte". kast er omheen.

Stel ik neem een closed loop systeem voor alle assen (4 motoren en 4x stepper) ben ik dan gegarandeerd af van die glitches? of blijft dat zo als mijn laptop/datavoorziening mogelijk een USB probleem heeft ?.

Ik hoor het graag, ook als jullie andere aanbevelingen/adviezen hebben. Ik ben ook met een oog naar Ding aan het kijken, maar als het probleem daadwerkelijk in de USB connectie zit, lost dat helaas weinig op.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door benkr »

fredmens schreef: 17 aug 2019 14:23
Ik gebruik een zeer gedateerde Dell 610 laptop met XP (zonder netwerk of internet) als aansturing, met een XHC breakoutcard (USB) MACH3.

Ik wil van die onvoorspelbaarheid af,.... nou hoorde ik van een betrouwbare freescollega dat het wellicht zou kunnen doordat de USB connectie van een laptop niet stabiel zou zijn. (qua stroomverzorging, niet permanent 5v) Ik trek dat niet in twijfel en zal als eerste gaan proberen een goede stabiele PC hiervoor te krijgen met een stof"dichte". kast er omheen.
Ik ken die XHC kaart absoluut niet, maar USB is en blijft een redelijk onbetrouwbaar medium in onze wereld.
Ook heb ik heel slechte ervaringen met "onbekende" merken controller kaarten.
Wat ik wil zeggen is dat je van beiden problemen kunt verwachten, niet dat het absoluut altijd zo is, en ik heb ook geen idee wat je generiek er aan kunt doen.
Ik heb behoorlijk wat ervaring met de Leafboy77 (AKZ2250) kaart en daar nooit problemen mee gehad dus die kan ik zonder meer aanbevelen.
Ook is een echt goede USB kabel, zo eentje met aan beide kanten zo'n knots er aan, echt heel belangrijk.
En als je ook iets met ethernet zou willen dan is een Pokey57CNC een optie, die heeft zowel USB als ethernet en werkt goed samen met Mach3 (tot 3 assen, voor 4 assen moet je over naar Mach4)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door keesfrees »

Lastig foutje . . .

Wbt USB :
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 74#p162274

EN ik weet uit ervaring dat een stappenmotor systeem prima kan werken, dus om nu direct alles om te gaan bouwen . .
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

fredmens schreef: 17 aug 2019 14:23 Dat wil zeggen dat in een groter deel bv mn Z as een milimeter te diep gaat, en na een paar banen weer op de juiste oude hoogte uitkomt.
Als er ook maar ergens een foutje zit in de vorm van stappen verlies, of door communicatie, of door de motor, dan kan het nooit zo zijn dat de Z-waarde later wel weer op een juiste maat uit komt, of je hebt wel erg veel geluk.
(er zit immers geen enkele vorm van terugkoppeling in het systeem, dus weet het ook niet dat er naar de 'oude' hoogte gelopen moet worden)

Dus ik zou eerst maar eens heel goed in het mechaniek gaan zitten speuren.
Heb je dit probleem alleen in de Z-as?
Zou er niet iets los kunnen zitten in de axiale opsluiting van de Z-as?
Wat is de maximale afwijking die je ooit hebt kunnen constateren?
Misschien zit er een dooie slag in de klemming van de koppeling tussen KO-spil en stappenmotor.
En zo zijn er misschien nog wel wat zaken te verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door fredmens »

Het terugkeren op de oude waarde bleek inderdaad wat te enthousiast geformuleerd. Niet correct dus. Ik lees hier en via de reactie van keesfrees dat usb en kwaliteit en lengte van de kabel een oorzaak kan zijn. N andere maat van me duidde op netfilters. Ik gebruik tijdens t frezen vaker een stofzuiger (dus vaak aan en uitschakelen) wat mogelijk tot netvervuiling kan leiden. Op dit moment heb ik 3 netfilters besteld, een voor de VDF en voor de stofzuiger en een voor de voeding van d breakoutcard en pc. Ik denk dat ik ook de laptop door een vaste pc ga vervangen, en hoop dat de ellende dan voorbij is.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door benkr »

Ik geef je niet zo heel veel kans, je bent dan veel kans gevolgen aan het bestrijden, niet de oorzaak.
Begin met een goede kwaliteit USB kabel, daarna ga je er voor zorgen dat de PC GND en de controller GND echt precies hetzelfde potentiaal hebben.

En als je dan toch met netfilters aan de gang gaat, verdiep je dan in het op de juiste manier selecteren en gebruiken van die dingen ander heb je grote kans dat ze absoluut niets doen.

Mijn machine heeft geen netfilter, ook de VFD niet, ik heb de bedrading best wel rommelig gelegd, behalve de voedingslijnen voor de stepperdrivers en de VFD - motor kabel, die zijn getwist en liggen ver van andere dingen vandaan voor zo ver mogelijk. Ik heb eigenlijk nooit last van storingen.
Ook de machine van Tony heeft de VFD vrijwel naast de controllerkaart zitten, het besturingskastje is maar 25(b) x 15(h) x 20(d) cm groot, en ook daar nergens last van.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door Kjelt »

Ook al kan USB de stroom verzorgen dan zou ik nog steeds kritische apparaten zoals ik persoonlijk een cnc controller bordje zie, toch apart voeden.
Netvoedingen hoeven niet zoveel te kosten.
Wat benkr ook zegt USB is berucht voor problemen dus minstens een hele goede usb kabel met ferrietkernen aan beide uiteindes gebruiken.

De beste oplossing, zover als het budget het toelaat, is op een ethernet controller over te stappen.
Die zijn volledig galvanisch gescheiden en gebalanceerd uitgevoerd wat in de praktijk betekent dat storingen van buiten worden weg gefilterd.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door DirkSchipper »

benkr schreef: 18 aug 2019 00:47Begin met een goede kwaliteit USB kabel,
Hoe weet je, hoe bepaal je welke kabel van een goede kwaliteit is, en welke niet?
Elke shop zal vertellen dat ze alleen maar top-kwaliteit verkopen ...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, ik ben nog steeds niet overtuigt. :mrgreen:

Als de storingen alleen in Z zijn ? wel erg toevallig dat die 'steps' net gestoord worden in de USB kabel, en de X en Y foutloos zijn.
(of is dat ook weer te slordig geformuleerd)

Ik zou toch dichter bij de Z-as zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door Jasper »

Ben het met Hugo eens, als je door usb steps kwijt raakt is de kan vele malen groter op de andere assen puur omdat die meer steps maken dan je Z as. Met 2.5/3D natuurlijk niet maar als je zo'n grote bank hebt neem ik aan dat je ook wel eens lange stukken op dezelfde hoogte freest.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door ruudderooy »

Ik heb zelf dit kaartje ook gehad,
en ik had wel af en toe problemen met de usb.
ik heb het opgelost gekregen met extra ferriet kernen om de usb kabel frequentie regelaar veer van de controller goede net filters afgeschermde kabel.

Maar ik moet er ook bij zeggen weet niet wat het probleem echt opgelost had want had alle verbeteringen in eenkeer door gevoerd.
En bij mij bleef 1 as vaak door lopen de de Z ging vrolijk mijn bed in terwijl x en Y normaal hun werk bleven doen.

daarom ben ik bij de upgrades die ik daarna heb uit gevoerd en met mijn 2de machine overgestapt naar ethernet connectie.


en wat ik vreemd vindt bij jou is dat hij weer terug keert naar de juiste hoogte dat vind ik zowel bij stappen verlies als bij overspraak issues vreemd.

Om stappen verlies te testen zou je het zelfde programma eens kunnen draaien meed een lagere feedrate en misschien ook je acceleratie van de motoren even naar de helft zetten gewoon om te testen.
dan kan je ook kijken of het zin heeft om eventueel naar closed loop tegaan.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door DaBit »

Ik vind het USB-verhaal ook niet heel geloofwaardig, maar een ander PC-tje of laptop proberen is gauw gedaan dus om dat uit te sluiten kan geen kwaad.

Zit er regelmaat in? Is het exact een millimeter? Waar komt je G-code vandaan en klopt die zeker weten? Verandert het als je sneller of langzamer werkt?
Als je de Z-as op een meetklokje laat drukken en je gaat 10mm omhoog, 10mm omlaag, 10mm omhoog, 10mm omlaag, enzovoorts, heb je dan dat probleem ook?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door Storm100210 »

Misschien het druklager van de Z as met speling in het lager blok?
Dat zou verklaren dat de Z as weer terug komt op zijn originele positie.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: "glitches". in freeswerk

Bericht door fredmens »

Heren, dank voor alle goede raad en adviezen.

Mijn formulering betreffende de "glitch" was op zn zachtst gezegd niet accuraat. Hij komt nml NIEt terug op de oude waarde, maar kwam toevallig deze keer relatief dichtbij. Het betreft ook niet alleen de Z as, maar het komt zo onregelmatig (en relatief zeldzaam) voor dat er weinig zinvols over te zeggen valt. Dus ook de Y as, de X as heb ik nog niet opgemerkt)

Wat ik absoluut uitsluit is de hardware van de bank, daar zit echt nergens speling, alles is goed gesmeerd en loopt goed.

USB ? zou goed kunnen, ik heb er eentje met een ferritkern aan een zijde (zo'n blokje) ik ga kijken of ik ergens eentje op de kop kan tikken van hogere kwaliteit, kan NOOIt kwaad
Laptop versus vaste pc, is iets wat ik als volgende kan gaan doen
Nu eerst de netfilters, ik kan me goed voorstellen dat er onregelmatigheden voorkomen, ik heb alles van de frees (voedingen, PC en VDF) over een verdeeldoos staan, zou best eens kunnen dat daar iets in gebeurd. Ik wil de VDF, los van de PC en de voedingen zetten. De stofzuiger staat al los van deze verdeeldoos, maar wel op de zelfde groep.

keep in touch
Plaats reactie