Parallel kaart (printerpoort)

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
martin
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:21

Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door martin »

Hoi beste mede mensen.

Ik heb een CNC machine gekocht 3040 Z - DQ maar die vraagt om een parallel poort aansluiting. Echter deze zat niet op mijn PC.
Ik dus een los kaartje gekocht en deze in de computer gezet.

Windows XP geïnstalleerd was ook noodzaak ( helaas ).

Maar om kort te zijn , het werkt dus voor geen meter.
Mach3 staat op een adres 0x378 of zoiets.

Maar mijn parallel kaart zit in de range van DC00 - DC07 en D880 - D883 ( IQ 18 ).
Is hier wat aan te doen. Kan ik een van deze waarde niet gewoon in Mach 3 zetten?
Entry in Hex 0-9 A-F only.

In afwachting van jullie antwoorden

Groetjes Martin
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door benkr »

Het standaard poortadres voor de eerste parallelle poort is 0x378, maar als jouw kaartje een ander adres heeft kun je dat gewoon in het configuratie scherm van Mach3 ingeven. Kies bovenin "Config" en dan de tab "Ports and Pins", dan kun je daar het poortadres zelf invullen, ook moet je die poort in Mach3 "enabelen". Niet vergeten na de wijziging deze configuratie te saven, anders is het na een keer opnieuw opstarten weer verdwenen. Vervolgens de pinnen ingeven zoals je die hebt aangesloten, dan nog bij "motor tuning"het een en ander instellen en gaan met die banaan.
martin
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:21

Re: Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door martin »

Hoi,

Moet ik daar dan gewoon DC00 ingeven of zoiets?

Groetjes Martin
martin
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:21

Re: Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door martin »

Hoi,
Ik hoop van harte dat gaat werken.

Ik had namelijk ook CNC RTM200 Adapter USB to LPT Port USB Mach3 Motion Controller 200Khz gekocht.
Maar die werkt voor geen meter, de assen bewegen wel. Spindel motor draai onregelmatig. En het kalibreren werkt ook niet goed.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door benkr »

In je configuratie scherm bij apparatenbeheer en dan LPT: printerpoort kun je zien welk adres je kaart heeft gekregen, datzelfde adres moet je in Mach3 ingeven.
martin
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:21

Re: Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door martin »

Oke bedankt alvast, na het eten ga ik het gelijk uitproberen. Ik zal de uitslag hier vermelden.

Groetjes Martin
martin
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:21

Re: Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door martin »

benkr schreef: 01 feb 2019 18:34 In je configuratie scherm bij apparatenbeheer en dan LPT: printerpoort kun je zien welk adres je kaart heeft gekregen, datzelfde adres moet je in Mach3 ingeven.
Hoi,

Ik ben bij apparaat beheer geweest Lpt printerpoort aangeklikt met de linkmuisknop dan eigenschappen. Bij bronnen krijg alleen de range te zien DC00 - DC07 en daaronder D880 - D883.
Moet ik dan gewoon een nummer kiezen ?

Mvg Martin
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Parallel kaart (printerpoort)

Bericht door benkr »

Ja, vul dan gewoon DC00 in.
Plaats reactie