output via knop?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

output via knop?

Bericht door Swets »

ik wil eigenlijk een knop maken in me mach 3 scherm waarmee ik een outputje kan togglen...

heeft iemand een voorbeeldtje?

en ik vroeg me af, als ik een knop maak om een outputje hoog te zetten, maar in de g-code dmv M10/M11 word dat outputje ook bediend, zal het dan goed blijven gaan?

iemand enig idee?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: output via knop?

Bericht door FSSF »

De mach3 screen editor downloaden, het aanmaken en aanpassen van de buttons is vrij eenvoudig als je het eenmaal door hebt.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: output via knop?

Bericht door John Sellis »

FSSF schreef: 26 dec 2018 19:17 De mach3 screen editor downloaden, het aanmaken en aanpassen van de buttons is vrij eenvoudig als je het eenmaal door hebt.
Ja heb ik hier ook voor de afzuiger. M code m998 en m999. Zelf aangemaakt en schakelt gewoon een uitgang. Ook heb ik een vrije knop op mijn mach3 scherm om hem handmatig aan en uit te zetten. Kan je in het nieuwe jaar er wel meer over vertellen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: output via knop?

Bericht door Swets »

FSSF schreef: 26 dec 2018 19:17 De mach3 screen editor downloaden, het aanmaken en aanpassen van de buttons is vrij eenvoudig als je het eenmaal door hebt.
ja ik heb een editor...

maar heb al zitten zoeken naar een voorbeeldje...
maar bij bijna alles wat ik zoek kom ik op het mach forum, en daar krijg ik allelei PHP fout meldingen? al bij het inloggen...

dus ja... wat moet ik nu in een knop zetten.... en het scripje wat er bij hoor?
maar ik heb het nog steeds niet gevonden...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: output via knop?

Bericht door benkr »

Ik krijg daar ook foutmeldingen bij het inloggen en heb ook geen idee waarom.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: output via knop?

Bericht door Swets »

ik heb al met machscreen knoppen enzo bijgemaakt....

weet alleen ff niet wat ik nu verder moet maken.... en nogmaal zocht ik dan ff een voorbeeldtje op het mach3 forum... maar dat werkt niet... althans ik kom wel op het forum, maar ik kan niet inloggen en niet zoeken...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: output via knop?

Bericht door skillalot »

Je moet in machscreen een knop aanmaken, dat kan een gewone button of een image button zijn.
Als functie zet je standard code op 34, en dan kun je kiezen of je pagina 34 of basic script wil. Daar kies je basic script.
Vervolgens sla je de screenset op en open je hem in mach3.
Daar kies je in operator menu edit button script, en dan beginnen alle knoppen met een script te knipperen. Klik op je knop en er wordt een editor geopend.
Daar kun je dan je script in zetten.

Mooiste oplossing persoonlijk vind ik een plaatje maken van de knop, die textboxjes werkt nooit zo lekker, lettergrootte is voor elke knop weer anders is mijn ervaring.
Als je een knop maakt van zeg 30 hoog x 100 pixels breed, dan kun je een plaatje maken van 30 x 200. De linker helft is de knop als die niet bediend is, en rechterhelft als deze wel bediend is.
Dan maak je LED waar je dat plaatje aan toevoegt, en er overheen een image button transparent waar je je script aan hangt.
In je script moet je naast de output dan ook de LED schakelen die onder die transparante knop zit, dan kun je ook altijd goed zien of de output aan of uit gezet is.

Als je een mcode wil gebruiken om de output te schakelen kun je in de map macro gewoon een mcode aanmaken, dat is een getal met .m3s extensie, verder het zelfde geprogrammeerd als je button script.
Of die knop en mcode elkaar in de weg zitten of juist niet ligt aan hoe je het programmeert...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: output via knop?

Bericht door Swets »

ik ga eens kijken...

eerst maar eens de knoppen.... want een led heb ik ook (nog) geen idee wat ik in moet vullen...:-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: output via knop?

Bericht door skillalot »

Je hebt standaard leds die schakelen op een bepaalde functie, maar je kan er ook een nummer aan hangen, van 1000-2000 kun je vrij kiezen.
Stel je neemt 1200 voor je led, ik noem maar iets.

Als je dit in je knop zet, kun je de led aan en uit zetten met de knop, en tegelijk output 3 schakelen.

Code: Selecteer alles

If GetUserLED(1200) then
  SetUserLED(1200,0)
  DeActivateSignal(OutPut3)
Else
  SetUserLED(1200,1)
  DeActivateSignal(OutPut3)
End If
Onderstaande kun je het meeste wel in vinden:
https://www.machsupport.com/wp-content/ ... og_Ref.pdf
http://www.machsupport.com/wp-content/u ... mmands.pdf
http://forum.machsupport.com/forum/inde ... ttach=5269
https://www.cnczone.com/forums/attachme ... 017.attach
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: output via knop?

Bericht door Swets »

skillalot schreef: 27 dec 2018 08:30 Als je een mcode wil gebruiken om de output te schakelen kun je in de map macro gewoon een mcode aanmaken, dat is een getal met .m3s extensie, verder het zelfde geprogrammeerd als je button script.
Of die knop en mcode elkaar in de weg zitten of juist niet ligt aan hoe je het programmeert...
ik bedoel eigelijk , ik gebruik in me g-code M11P3 en M10P3 om me laser aan/uit te schakelen...

maar als ik nu een button maakt, welke OOK output 3 aan/uit zet, werkt het dan nog vanuit de g-code, en anders om....

of ook geen idee?

en als je nu zoiets wil, outputje hoog zolang je op de knop druk, en laag als je hem weer loslaat.... zit er ergens iets van een rising edge in, of word het script onder een knop maar 1 keer uitgevoerd.... ?
:-)

Je zal het niet geloven... maar dit heb ik net zitten maken, voordat ik jouw bericht gelezen had... :-)

Code: Selecteer alles

If GetUserLed(1200) Then
DeactivateSignal(Output1)
SetUserLed(1200,0)
SetUserLed(1201,1)
Else
activateSignal(Output1)
SetUserLed(1200,1)
SetUserLed(1201,0)
end if 
en dat werkte dus... er wordt een outputje hoog/laag en ik heb een ledje branden als het outputje laag is, en een ander ledje dat hij hoog is...

en wat ik eigenlijk hier boven vraag is al beantwoord... het word maar 1 keer uitgevoerd... want de boel gaat niet staan knipperen.....

maar nu wil ik eigenlijk ook nog kunnen pulsen met een outputje... dus druk je op de knop outputje hoog... laat je de knop weer los, outputje laag....

of moet ik dat doen met een wachtlus.... je moet toch steeds de knop opnieuw in drukken.... ik wil dat outputje naar een arduino sturen om dmv een waarde groter of kleiner te maken...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: output via knop?

Bericht door skillalot »

Nee die knop en mcodes staan los van elkaar. De knop zet iets aan, maar de mcode kan m weer uit zetten en andersom.
en als je nu zoiets wil, outputje hoog zolang je op de knop druk, en laag als je hem weer loslaat.... zit er ergens iets van een rising edge in, of word het script onder een knop maar 1 keer uitgevoerd.... ?
Word maar een keer uitgevoerd.
Met pokeys kun je een led aan een ingang knopen. Zolang een fysieke knop dan ingedrukt is kun je die led hoog houden, en daar kun je met de macropump of via brains wel weer doen wat jij vraagt. Maar via je screenset is een button maar een enkele keer uitvoerbaar.

Je kan wel gewoon de waarde uit een DRO naar je arduino sturen. Die zou je met een slider groter of kleiner kunnen maken, of met een encodertje.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: output via knop?

Bericht door John Sellis »

Code: Selecteer alles


If GetUserLed(1200) Then
DeactivateSignal(Output1)
SetUserLed(1200,0)
SetUserLed(1201,1)
Else
activateSignal(Output1)
SetUserLed(1200,1)
SetUserLed(1201,0)
end if 
Word Dan

Code: Selecteer alles

If GetUserLed(1200) Then
DeactivateSignal(Output1)
SetUserLed(1200,0)
SetUserLed(1201,1)
Else
activateSignal(Output1)
SetUserLed(1200,1)
SetUserLed(1201,0)
Sleep(50)
DeactivateSignal(Output1)
SetUserLed(1200,0)
SetUserLed(1201,1)
end if 

Weet alleen niet of het klopt. Maar ik probeer te zeggen:

Als hij niet hoog is en ingedrukt word dan signaal hoog maken en na 50 milliseconde weer laag maken.
Plaats reactie