ombouw emco compact 5

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door Swets »

ralf schreef: 16 dec 2018 21:27 Klopt Arjan, ik woon in Mechelen ( zuid Limburg )
zie je dat dat werkt... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ralf
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2012 14:00

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door ralf »

Vandaag ben ik even gaan kijken en informeren bij hfjbuis. Erg leerzaam maar toch weet ik nog niet of ik er zelf aan moet beginnen dus mocht er zich iemand geroepen voelen om mij de Emco om te bouwen incl gereedschapswisselaar steuncenter en waarschijnlijk frequentie regelaar naar mach 3 USB zou ik graag weten welke onderdelen ik nodig heb en wat de arbeids kosten hiervan zijn laptop en frequentie regelaar heb ik zelf ook heb ik de originele stappenmotoren incl drivers mochten er andere stappenmotors op moeten dan kan ik deze er wel zelf op zetten

Aan de hand van de kosten wil ik kijken of ik t zelf doe
Of laat doen en me zelf bezig hou met dingen waarvan ik zeker weet dat ik t kan t is overigen een Emco compact 5 pc
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ralf schreef: 19 dec 2018 00:03laptop en frequentie regelaar heb ik zelf
Als je een klein beetje mee leest met andere topics had je ondertussen toch wel kunnen weten dat het gebruiken van een laptop tot veel onverwachte problemen kan leiden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ralf
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2012 14:00

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door ralf »

Oké, dat had ik nog nergens gelezen bedankt voor de tip ik heb overigens ook een gewone computer staan als dat beter is
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door javanree »

ralf schreef: 19 dec 2018 00:03 Vandaag ben ik even gaan kijken en informeren bij hfjbuis. Erg leerzaam maar toch weet ik nog niet of ik er zelf aan moet beginnen dus mocht er zich iemand geroepen voelen om mij de Emco om te bouwen incl gereedschapswisselaar steuncenter en waarschijnlijk frequentie regelaar naar mach 3 USB zou ik graag weten welke onderdelen ik nodig heb en wat de arbeids kosten hiervan zijn laptop en frequentie regelaar heb ik zelf ook heb ik de originele stappenmotoren incl drivers mochten er andere stappenmotors op moeten dan kan ik deze er wel zelf op zetten

Aan de hand van de kosten wil ik kijken of ik t zelf doe
Of laat doen en me zelf bezig hou met dingen waarvan ik zeker weet dat ik t kan t is overigen een Emco compact 5 pc
Als je een Emco Compact PC hebt hoef je elektronisch vrijwel niets om te bouwen , lees deze PDF maar eens : https://mail.vanree.net/emco5pc.pdf (komt uit de Yahoo Group EMCO-CNC-USERS)
https://groups.yahoo.com/neo/groups/Emc ... sers/files
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door hfjbuis »

Ralf,

Ik heb een gezocht naar een 5 draads stepper motor aansluiten. In bijgaande link staat hoe het kan op een standaard bipolaire driver.
https://www.youtube.com/watch?v=lduqo4fmXYo
Als je wilt, doen we het samen maar je mag mij ook één van de steppers brengen.

Voor wat betreft de ombouw,

Ik heb nu geen plaats voor een derde draaibank, maar begin volgend jaar kan ik er een op zolder parkeren. Dan zou ik het kunnen doen.

Maak een stappen plan voor wat en hoe je het aangesloten wilt hebben en natuurlijk welke controller en drivers, dan kunnen de helpers er wat gerichter naar kijken.

Kijk eens naar de voorgaande post, deze brengt je misschien/hopelijk zo ver om het toch zelf te proberen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 19 dec 2018 12:03 Ralf,

Ik heb een gezocht naar een 5 draads stepper motor aansluiten. In bijgaande link staat hoe het kan op een standaard bipolaire driver.
https://www.youtube.com/watch?v=lduqo4fmXYo
Als je wilt, doen we het samen maar je mag mij ook één van de steppers brengen.

Voor wat betreft de ombouw,

Ik heb nu geen plaats voor een derde draaibank, maar begin volgend jaar kan ik er een op zolder parkeren. Dan zou ik het kunnen doen.

Maak een stappen plan voor wat en hoe je het aangesloten wilt hebben en natuurlijk welke controller en drivers, dan kunnen de helpers er wat gerichter naar kijken.

Kijk eens naar de voorgaande post, deze brengt je misschien/hopelijk zo ver om het toch zelf te proberen.
Een vijf-draads stappenmotor is wel iets anders dan een vijf-fase stappenmotor. Een 5-fase stappenmotor kun je alleen maar aansturen met een 5-fase driver.
Die zijn op E-Bay wel te koop, maar ik zelf zou aanraden om gewoon over te stappen op 2 of 3 fase stappenmotoren, al dan niet closed loop.
Die 5-fase dingen zijn allemaal jaren oud en als je een keer problemen krijgt met zo'n ding moet je alsnog over naar iets van deze tijd, doe het dan liever meteen.

Maar goed, er zijn mensen die zweren bij die 5-fase dingen omdat ze echt heel mooi lopen, maar dat doen de moderne 3 fase closed loop setjes ook.
ralf
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2012 14:00

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door ralf »

Oké, ik ga er komende week verder mee aan de slag deze week heb ik t druk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door hfjbuis »

Een vijf-draads stappenmotor is wel iets anders dan een vijf-fase stappenmotor. Een 5-fase stappenmotor kun je alleen maar aansturen met een 5-fase driver.
Die zijn op E-Bay wel te koop, maar ik zelf zou aanraden om gewoon over te stappen op 2 of 3 fase stappenmotoren, al dan niet closed loop.
Die 5-fase dingen zijn allemaal jaren oud en als je een keer problemen krijgt met zo'n ding moet je alsnog over naar iets van deze tijd, doe het dan liever meteen.
Ralf heeft het ook alleen maar over 5 fase steppermotors gehad. Goed dat jullie opletten. Zal er nogmaals naar kijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door hfjbuis »

Op eBay zijn 5-phase stepper drivers te koop en dan zal er ergens in Europa ook wel een winkel zijn. Het vervangen van een 5-phase stepper door een 2-phase stepper veranderd de step resolutie van 0.72° naar 2.0°, niet iets waar je vrolijk van wordt. Dan moet je mogelijk ook de gearing aanpassen! Het loont zich (financieel) om te kijken of de huidige stepper driver combinatie werkend te krijgen is.

https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=5+ ... r&_sacat=0
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door javanree »

Op een Emco 5 kom je met een 2 graden stephoek ook prima uit, zeker als je driver ook microstepping kan. Weet ik uit eigen ervaring.

Maar volgens mij kan de tegenstander beter beginnen met wat ik eerder postte, dat is het allerliefste werk : 1 IC desolderen , paar draadbruggen er bij en je kunt met Mach3 aan de gang. Alle andere ombouw klussen zijn duurder, kosten meer tijd en vragen vooral ook veel meer kennis die lang niet iedereen heeft. En voor het resultaat maakt het weinig uit, alleen zal de machine met de originele steppers wat langzamer zijn , vooral te merken in ijlgang.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door hfjbuis »

Er van uitgaande, dat je de draaibank niet hebt gekocht om de bestaande besturing en stappenmotoren te gebruiken, denk ik dat het de moeite waard is om te proberen. In het ergste geval, gaat het bord kapot. Als je gaat voor andere drivers en steppers, heb je het bord niet nodig dus heb je weinig te verliezen!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door Breaker »

De Emco 5 PC heeft volgens mij erg vergelijkbare steppers met de Emco 5 CNC, mogelijk 5 draads in plaats van 6 draads, maar zeker geen 5-fase.

Even een foto getrokken van de originele Emco 5 CNC steppers, 6-draads:
17868

Deze hebben een resolutie van 72 stappen per omwenteling, dus een 5° per stap, zelfs met de de reductie van de Emco 5 spindels 1:2 en kleine spoed is de resolutie magertjes.

Mijn Emco freesbank uit dezelfde tijd had 5-fase steppers, maar deze lijken hier helemaal niet op, daar kwamen 10 draden uit en volgens mij is er van de Compact 5 CNC/PC geen variant met 5-fase steppers. Ook daar werd ik overigens niet heel warm van in vergelijking met de closed loop 3-fase die er nu opzitten, hoe mooi toen ook, 't is toch 20 jaar oud en in die tijd is veel gebeurt. Mijn draaibank heeft nu gewone 2-fase steppers en ook dat is veel krachtiger, sneller en nauwkeuriger dan de originele.

Maar eens: Als je eenvoudig voort kan met wat er nu is is dat toch wel het proberen waard...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
ralf
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2012 14:00

Re: ombouw emco compact 5

Bericht door ralf »

Zelf ben ik aan t denken om een kompleet set te kopen incl de stappenmotors zoals die vaak op Mp en eBay aangeboden worden dit omdat ik nog niet zo thuis ben op t gebied van cnc en zeker niet in t samen stellen van een set heeft iemand ervaring met de complete sets ? Ik heb 4 motoren nodig die van de turret en center mogen best iets kleiner zijn
Plaats reactie