Mach3 en een laser?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Ballegooijen »

Arjan, kijk eens naar LightBurn. Dat gebruik ik voor mijn laser en stuurt code uit voor licht en donker. Ik heb te weinig verstand van bits en bytes om te beoordelen of het wat is maar je kunt altijd de proefversie even downloaden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

ruudderooy schreef: 30 nov 2018 23:57 ik kan ook beide, omdat ik B-as voor laser gebruik in mijn z gewoon functioneel.
dan gebruik ik een andere post processor, die zowel de laser als de z as aanstuurt, dat is geen probleem.
alleen in dat geval gaat de laser naar max, of ik moet het in verschillende tool paden doen.
eerst met z naar bepaalde diepte en als ik daar sta weer een toolpad aan maken voor de laser. (maar heb dit eigenlijk nog nooit gedaan maar kan zeker wel)
moet ook kunnen om het eventueel 2.5D gefreesde onderdeel te volgen, maar nog nooit nodig gehad dus ook nog niet uitgezocht.

Gr Ruud
ja... ik denk dat ik ook zoiets ga maken..... heb ik alleen nog, de laser aansturen snap ik, en als je zeg maar c gebruik, ipv Z, zet je de hoogte van de z(nu c) met de arduino om in pwm ...okay,
als je gewoon de laser voluit aan zet, kan je gewoon met de z-as werken.... het enigste wat er dan nou overblijf,,, hoe schakel je dan de laser ?


edit: ja toch M11P# en een M10P# in de postprocessor zetten.... als ik dan dat outputje aan de adruino knopt, plus de puls en dir van motor c, kan ik een keuze maken, vol aan/uit reagerend op de output van M11,M10, of in het vermogen regelen via pwm, aan de c-motor....


toch nog ff een vraagje, je leest nu de dir en de puls van de c-as... aan de dir, bepaal je ook gewoon de richting van de pwm variabele, dus dir=0 en puls, is optellen... , dir=1 en een puls is aftrekkken....

mag ik eventueel je code ? kan ik eens kijken...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

Hoi Swets,

Ik schakel de laser met het commando waarmee ik de spindel(frees) normaal links om zou draaien.(mijn huidige spindel draait toch maar 1 richting op)
dus met M4 command daar mee schakel ik de laser aan en uit aan het begin en einde van het programma.(hier schakel ik gewoon een relais)
en tijdens het programma stuur ik hem gewoon naar hoogte 0 (op B-as) waardoor pwm output o% is.
want echt de laser spanning loos maken tijdens het programma werkt niet de elektronica van de laser heeft ook paar ms nodig om op te starten.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

dit is een vierkantje op max laser vermogen ik gebruik trouwens A-as voor laser :-) (b-as) is rotatie)

N0 T1
N10 G17
N20 G21
N30 G92 A0.000
N40 G31 A4.000
N50 G92 A0.000
N60 G0X0.0000Y0.0000
N70 M4
N80 G0X0.0000Y0.0000
N90 G1A-0.0254F1200.0
N100 G1X10.0000
N110 G1Y10.0000
N120 G1X0.0000
N130 G1Y0.0000
N140 A0.000
N150 G0A0.00M40
N160 G0X0.0000Y0.0000

en als je zelf vectric gebruik dan kan ik je ook de postprocessor opsturen maar dan heb ik jou e-mail nodig.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

ik heb eigenlijk meer interesse naar je arduino source.... ik denk wel dat ik begrijp wat je gemaakt heb... mare waarom het wiel opnieuw uitvinden... :-)


ja ik ben ook wel benieuw naar die postprocessor want ik neem aan dat je di A0 en a -0.0254 er normaal niet met de hand er tussen gaat zitten zetten?


email is arjan(at)arjan-swets.com
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

Dus ff kijken of ik het allemnaal snap...

als je de laser wil regelen, ik weet nog niet of je dat via de postprocessor doet?, maar dan kopieer je eigenlijk de z-waarden naar a,( zou gewoon met de editor in Mach3 kunnen) ... waar bij 0 - 0% laser is, a-0.0254 - 100% laser is... dus je kan de laser in 255 stappen varieeren ( 8 bits), en je echte z-as blijft gewoon op de hoogte waarje hem heen gejogd heb (focuspunt laser)
in je camsoftware neem je een foto, maak het zo dat hij bij wit 0 diep gaat, en bij zwart -0,0254.... en je zou een foto kunnen branden....

wil je de z-as wel gebruiken , dan laat je in je g-code z gewoon z, en je kan dmv de A nog steeds je laser varieren en dus aan/uit zetten door op de goede plekken, de waarde te plaatsen in de A-as: a0 is uit, of a-0.0254= max te zetten.....
dus wil ik in een 3d gefrees verhaal bijvoorbeeld letters in kleuren, dan maak ik gewoon een toolpad, net als een gewone frees, jog me machine, ergens buiten je werk op de focuspunt , zodat je laser het goed doe, nul de z-as daar, waarschijnlijk nog een offset, omdat je laser op een andere plek zit als je frees....
start het toolpad... nu gaat de z-as netjes mee open neer, zodat de focus van de laser goed blijft.... en kan je bijvoorbeeld letters inkleuren...

en nu alleen nog, hoe krijg je die A0 en A-0.0254 op de goede plek?
die zet je in de post processor bij G0 en G1 en G2 enz...
?

en heb je dan 2 postprocessors? eentje voor aan/uit.... eentje voor grijstinten?

en je gebruikt de output van je spindel, de kant die je nooit gebruik om de laser geheel spanningsloos te maken.... dat is eigenlijk het verhaal?
althans zo snap ik het nu, ik hoor het wel als dat fout is...

sorry hoor voor alle vragen.... maar ik wil het gewoon gelijk goed doen.... :-)

als ik het zo goed heb, is het eigenlijk een betere manier dan dat ik ook maar ergens tegen gekomen ben....

bedoel ik heb heelveel gelezen op M3 en M4 en M5... maar dat is eigenlijk te langzaam, en is alleen maar Aan/uit...

ik heb gelezen op S van de spindeltoeren.... maar ik gebruik S ook voor me echte spindel..., nu zal je ze wel nooit samen gebruiken :-)
maar dan moet je weer in mach3 , 2 verschillende profielen gaan maken, eentje voor spindel, eentje voor de laser...

M10 m11.... is alleen aan/uit

ik heb er ook eentje gezien die het Dir command van de z-as gebruikt.... maar ook weer alleen aan/uit

mensen die gewoon echt een schakelaartje hebben op de z-as.... ietsje neer, laser aan, terug naar 0 laser uit.... ook weer alleen aan/uit...

maar jouw verhaal is veel slimmer... je heb alleen een arduinootje nodig....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

en heb je dan 2 postprocessors? eentje voor aan/uit.... eentje voor grijstinten?
Nee exact de zelfde dus je kan ook gewoon grijs tinten verschillende z hoogte gebruiken, alleen heb ik dat nog nooit gebruikt.
Momenteel gebruik ik alleen Z met spindel op A met laser, maar het is simpel om beide in een postprocessor eruit te krijgen.

dus dan kan je bv iets in met diepte uitfrezen en daarna dit herhalen met ook de laser aan, dus dan Z om laser focus goed te houden en A om lasersterkte te variëren.(in het zelfde toolpad)
er zit een maar aan je moet de z dan wel zo snel mogelijk maken eigenlijk net zo snel als de andere assen X en Y zodat de beweging vloeiend blijft want anders kloppen jou grijswaarde niet meer omdat de laser daar langzamer beweegt.

Maar dit kan je testen er zitten toch verschillen wanneer je andere materialen toepast sommige houtschorten bv MDF (niet echt een soort) begint de laser al te markeren wanneer ik met 5m/min beweeg met een laser output van 5% en bij 40% is dan al de max bereikt (daarna gal echt diepte graveren met laser).
en dan heb je maar 100 grijswaarde tinten of je moet sneller gaan bewegen.
en je gebruikt de output van je spindel, de kant die je nooit gebruik om de laser geheel spanningsloos te maken.... dat is eigenlijk het verhaal?
althans zo snap ik het nu, ik hoor het wel als dat fout is..
ja zo heb ik het idd gedaan, maar ik heb het idee eigenlijk ook maar van iemand anders gebruikt.
hier kan je het kant en klaar kopen als je zelf niet wil knutselen. PicConvert™ (DAC+PWM)
overigens een hele aardige kerel die mij heeft uitgelegd hoe hij het deed zodat ik het zelf kon maken.
die vectric laser postprocessor die je daar kunt downloaden, heb ik gemaakt, hij heeft hem alleen weer iets aan gepast.(daarvoor heb ik licenties gekregen van de software die je bij hem kunt kopen)

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

124 dollar... ik knutsel zelf wel iets.... :lol:


ik heb net die posprossesor voor mach 3 bekeken, en daar staat gewoon weer M3 en M5....
zal zo nog eens kijken.... misschien heb ik de as over het hoofd gezien....


ik vraag me nog steeds af, hoe je in je gcode nu de z-as op en neer kan laten gaan, en dan op de juiste plekken de strekte van de laser aan stuurt...
dat het electrisch/electronisch kan dat geloof ik wel... maar nu nog hoe je het in je g-code krijg...
of kan dat alleen met een bepaalde plug in , voor bepaalde software?

Je arduino source is geheim begrijp ik... :lol:

Okay... bedankt voor de info... ik ga eens wat proberen.....



nu eerst eens uitzoeken hoe ik hem via ttl pwm aanstuur... er zat geen tekening bij....

https://www.dropbox.com/s/cp5n6jmnaijds ... 9.jpg?dl=0
Laatst gewijzigd door Swets op 02 dec 2018 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik er even zonder alles heel precies gelezen te hebben over na denk, zie ik wel wat mogelijkheden, maar ook wel een uitdaging.
Als je kans ziet om de M3 M5 uitgang op het moment aan en uit te zetten dat je Z-as op 0 staat, kun je daarmee de arduino triggeren dat ie de puls en dir van de Z-as motor gaat tellen.
Als je op Z0 begint met tellen is de duty cycle dus ook 0%, met 100 steps kun je de duty cycle dan op 100% hebben (of welke verdeling je zou willen)
Als je dan een lijn graveerd die van Z0 naar Z(80 pulsen) loopt zit je vanzelf met een mooi zwartings verloop tot 80%, en zo verder tot je weer op 0 zit en met M5 de teller uit zet.
De uitdaging zit er in dat de M3 en M5 pas op Z0 geschreven worden.
Maar als de M3 op Z10 geschreven wordt kun je ook inbouwen dat je laser pas na het aantal pulsen aangaat die nodig zijn om op Z0 te komen.

Dat tijdens het laseren die Z-as motor ook nog een paar micro-stappen maakt heb je volgens mij geen last van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

ik heb net die posprossesor voor mach 3 bekeken, en daar staat gewoon weer M3 en M5....
zal zo nog eens kijken.... misschien heb ik de as over het hoofd gezien....
+================================================
+
+ Grbl - Vectric machine output configuration file
+
+================================================
+
+ History
+
+ Who When What
+ ======== ========== ===========================
+ PaulW 01/20/2016 turn Spindle off during rapids
+ EdwardP 11/02/2015 Written from Grbl_mm.pp but
+ set G20
+ EdwardP 11/02/2015 Commented out arcs as these
+ slow GRBL performance appear
+ interpolated anyway
+================================================

POST_NAME = "Mach3 Laser (mm) (*.nc)"

FILE_EXTENSION = "nc"

UNITS = "MM"

+------------------------------------------------
+ Line terminating characters
+------------------------------------------------

LINE_ENDING = "[13][10]"

+------------------------------------------------
+ Block numbering
+------------------------------------------------

LINE_NUMBER_START = 0
LINE_NUMBER_INCREMENT = 10
LINE_NUMBER_MAXIMUM = 999999

+================================================
+
+ Formating for variables
+
+================================================

VAR LINE_NUMBER = [N|A|N|1.0]
VAR SPINDLE_SPEED = [S|A|S|1.0]
VAR FEED_RATE = [F|C|F|1.1]
VAR X_POSITION = [X|C|X|1.4]
VAR Y_POSITION = [Y|C|Y|1.4]
VAR Z_POSITION = [A|C|A|1.4]
VAR ARC_CENTRE_I_INC_POSITION = [I|A|I|1.4]
VAR ARC_CENTRE_J_INC_POSITION = [J|A|J|1.4]
VAR X_HOME_POSITION = [XH|A|X|1.4]
VAR Y_HOME_POSITION = [YH|A|Y|1.4]
VAR Z_HOME_POSITION = [AH|A|A|1.4]

+================================================
+
+ Block definitions for toolpath output
+
+================================================

+---------------------------------------------------
+ Commands output at the start of the file
+---------------------------------------------------

begin HEADER

"[N] T1"
"[N] G17"
"[N] G21"
"[N] G92 A0.000"
"[N] G31 A4.000"
"[N] G92 A0.000"
"[N] G0[XH][YH]"
"[N] M3"


+---------------------------------------------------
+ Commands output for rapid moves
+---------------------------------------------------

begin RAPID_MOVE

"[N] G0[X][Y]"


+---------------------------------------------------
+ Commands output for the first feed rate move
+---------------------------------------------------

begin FIRST_FEED_MOVE
"[N] G1[X][Y][A][F]"


+---------------------------------------------------
+ Commands output for feed rate moves
+---------------------------------------------------

begin FEED_MOVE

"[N] G1[X][Y][A]"


+---------------------------------------------------
+ Commands output for the first clockwise arc move
+---------------------------------------------------

+begin FIRST_CW_ARC_MOVE

+"[N] G2[X][Y][J][F][A]"


+---------------------------------------------------
+ Commands output for clockwise arc move
+---------------------------------------------------

+begin CW_ARC_MOVE

+"[N] G2[X][Y][J][A]"


+---------------------------------------------------
+ Commands output for the first counterclockwise arc move
+---------------------------------------------------

+begin FIRST_CCW_ARC_MOVE

+"[N] G3[X][Y][J][F][A]"


+---------------------------------------------------
+ Commands output for counterclockwise arc move
+---------------------------------------------------

+begin CCW_ARC_MOVE

+"[N] G3[X][Y][J][A]"


+ ---------------------------------------------------
+ Commands output for Retract Moves
+ ---------------------------------------------------
begin RETRACT_MOVE

"[N] A0.000"


+---------------------------------------------------
+ Commands output at the end of the file
+---------------------------------------------------

begin FOOTER

"[N] G0A0.00M30"
"[N] G0[XH][YH]"

ik vraag me nog steeds af, hoe je in je gcode nu de z-as op en neer kan laten gaan, en dan op de juiste plekken de strekte van de laser aan stuurt...
dat het electrisch/electronisch kan dat geloof ik wel... maar nu nog hoe je het in je g-code krijg...
of kan dat alleen met een bepaalde plug in , voor bepaalde software?


nou hoe je gewoon je toolpad maakt voor je Z en dan moet je die hoogte verschillen ook tegelijk omzetten naar je laser output.
het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je de hoogte van dat werkstuk terug schaalt naar de 254 stapjes die je hebt met je laser.
dus je zal voor je laser output voor ieder werkstuk even je post processor aan moeten passen zodat de deeling van z hoogte vertaalt word naar 254stapjes.
en je moet er rekening mee houden dat alle andere z bewegingen niet terug komen in je laser as want de arduino telt gewoon stapjes van je as van 0 tot 254 en met de direction bit of hij moet optellen of af trekken.

dus als je z naar 5mm boven werkstuk gaat zal arduino op nul blijven staan en zodra hij naar beneden gaat stapje beginnen te tellen, dan zal hij op de verkeerde hoogte aan gaan.
die bewegingen moet je via de postprocessor niet mee laten doen voor je laser output.

Je arduino source is geheim begrijp ik... :lol:


nee is zeker geen geheim, maar mijn laptop is pas geleden gecrashed waar deze en meer progjes op stonden.
dus zal ik deze opnieuw moeten schrijven is niet complex alleen heb momenteel veel andere projectjes.
als jij de arduino beetje kent is het super simpel.

2 inputs 1 is direction ander telt stapjes en maakt een counter van 254 en deze warrde schrijf je iedere cycle naar een pwm out pin met command analog write.(iedere arduno heeft aantal pinnen die pwm uitsturen)
en je zorgt dat het met direction pin (voor deze gebruik je een interupt) zorgt voor optellen en aftrekken.

even rekeing houden dat de frequentie van pulsjes vanuit mach3 niet tesnel gaan voor arduino en klaar.

nu eerst eens uitzoeken hoe ik hem via ttl pwm aanstuur... er zat geen tekening bij....


ttl signaaldraad aan 0V is uit en ttl signaal draad 5V is laser aan kan hem direct aan output van aduino hangen, zit nu waarschijnljk op laser print met weerstand aan de 12V.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

ruudderooy schreef: 02 dec 2018 23:11 nou hoe je gewoon je toolpad maakt voor je Z en dan moet je die hoogte verschillen ook tegelijk omzetten naar je laser output.
het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je de hoogte van dat werkstuk terug schaalt naar de 254 stapjes die je hebt met je laser.
dus je zal voor je laser output voor ieder werkstuk even je post processor aan moeten passen zodat de deeling van z hoogte vertaalt word naar 254stapjes.
en je moet er rekening mee houden dat alle andere z bewegingen niet terug komen in je laser as want de arduino telt gewoon stapjes van je as van 0 tot 254 en met de direction bit of hij moet optellen of af trekken.

dus als je z naar 5mm boven werkstuk gaat zal arduino op nul blijven staan en zodra hij naar beneden gaat stapje beginnen te tellen, dan zal hij op de verkeerde hoogte aan gaan.
die bewegingen moet je via de postprocessor niet mee laten doen voor je laser output.
sorry... ik voel me opeens zo dom... :-) ik ga het zo nog een keer lezen.... maar snap het geloof ik nog niet....

ik snap nog steeds niet goed, hoe je alles nu in je g-code krijg.... ik snap als je niets met je z-as doet, en en je gooi de z-as naar de laser step/dir , en je zorg dat je toolpad overeen met de pulsen die je nodig heb van 0 to 100% ... dit deel snap ik... maar nog steeds hoe krijg je die z-waardes in de motor die je gebruik voor de laser? dat doe je met de hand, in een txt editor... van alle z-tjes even A jes maken?


en dan 2de (wat je waarschijnlijk al 3 x verteld heb, maar ik snap het waarschijnlijk nog steeds niet), ik snap dat als je gewoon je z-as wil gebruiken, dat je nog steeds de laser via de ander motor (ff voor het gemak as A) van 0 naar max kan sturen...
maar wat ik hier nog niet begrijp is, hoe je die A commandos in je g-code krijg... zo dat de laser aan en uit gaat op het goede moment.... Ik had verwacht dat ik in die post processor ergens A0 en A-0.0254 zou zien?
ik zie alleen in het begin een A0 - A4 - A0 dat is om de laser uit te zetten? ik zie wel bij begin React move dat de laser uitgezet word, maar hoe word die aan gezet?


nee.. dat bovenste verhaal snap ik ff niets van.. sorry.... ik heb een toolpad..... .... ik heb bijvoorbeeld mij z-as genult op 30 mm boven me werkstuk... omdat op die plek de laser gefocust is... stel nu dat ik ergens een stuk weg gefreest is dat 20mm diep is, en daar wil ik nu een foto op branden... (allemaal zo maar verzonnen hoor )... maar dan zou de z-as 20mm moeten zakken... (naar 10mm) om de laser 30 mm van het materiaal te houden....

en daar dan uitgaan sturen van 0 tot 100%... maar de z-as moet dan toch gewoon op 10 blijven? ik hoop dat je me verhaal snap... (tis laat ... ik snap mezelf af en toe niet ... :-) )


nu nog ff over de arduino... tja ik rommel wel eens met een arduino,... maar ook heel veel knippen/plakken van internet...


maar de PWM teller op en neer doe je gewoon in void loop().... moet je nog iets van een rishing-edge maken op die step puls, zodat hij hem maar 1x telt?
en een interupt op de dir puls? ik had eerder gedacht op de step puls een interrupt?

ttl signaaldraad aan 0V is uit en ttl signaal draad 5V is laser aan kan hem direct aan output van aduino hangen, zit nu waarschijnljk op laser print met weerstand aan de 12V.
snap ik ook niet... :-) ... ik heb een voedingsstekker, daar komt nog 1 losse rode draad uit... bij die draad staat PWM/TTL en dan heb ik nog een connector, daarboven staat -PWM/TTL+ maar ik heb geen stekker die daar inpast... er zit wel nog een kabeltje bij die in die voedingsstekker past, met rood/zwart/geel en dan komt geel op de PWM/TTL aansluiting... maar als ik die er instop, kan de voeding er niet meer aan?

https://www.dropbox.com/s/fwyxg7oexubaj ... 5.jpg?dl=0
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door ruudderooy »

sorry... ik voel me opeens zo dom... :-) ik ga het zo nog een keer lezen.... maar snap het geloof ik nog niet...
Dat hoeft zeker niet, ik leg het gewoon niet duidelijk uit dat is gewoon het nadeel als je er zelf al veel mee bezig bent geweest dan sla je vaak voor je zelf logische stapjes over.

De post processor die ik gepost hebt.
Deze maakt van van een toolpad geprogrammeerd in vectric alle z bewegingen een A output i.p.v. Z.
als je in je werkstuk aan geeft dat het gekozen tool maar max 0.0254 diep mag in vectric en je selecteert deze postprocessor zet hij het om in stapje van 0 tot -0.0254 met als output de A as.

Als je dan ook nog een Z output wil zul je je deze moeten toevoegen in de postprocessor (deze komt niet meer voor in de geposte processor geeft alleen maar X,Y en A als output)
ik zie alleen in het begin een A0 - A4 - A0 dat is om de laser uit te zetten? ik zie wel bij begin Retract move dat de laser uitgezet word, maar hoe word die aan gezet?
Aan het begin van deze post processor beweeg ik de a-as altijd eerst naar +4mm en nul hem dan zodat ik zeker weet dat de arduino met waarde 0 begint voor ik de laser aanzet.

Deze post processor staat nog een foutje in hij stuurt hiet M3 aan ipv M4 (die zou even moeten worden aangepast)
maar dat zie je in het voorbeeld programmaatje.

N0 T1
N10 G17
N20 G21
N30 G92 A0.000
N40 G31 A4.000 word naar +4 gereden
N50 G92 A0.000 opnul gezet
N60 G0X0.0000Y0.0000 x en y naar 0 punt tekening
N70 M4 relais laser aan
N80 G0X0.0000Y0.0000 X en Y naar 0 punt wekr stuk (indit geval gelijk)
N90 G1A-0.0254F1200.0 laser 100% hier word laser op max vermogen gezet
N100 G1X10.0000
N110 G1Y10.0000
N120 G1X0.0000
N130 G1Y0.0000
N140 A0.000 laser 0%
N150 G0A0.00M40 relais laser uit
N160 G0X0.0000Y0.0000
nee.. dat bovenste verhaal snap ik ff niets van.. sorry.... ik heb een toolpad..... .... ik heb bijvoorbeeld mij z-as genult op 30 mm boven me werkstuk... omdat op die plek de laser gefocust is... stel nu dat ik ergens een stuk weg gefreesd is dat 20mm diep is, en daar wil ik nu een foto op branden... (allemaal zo maar verzonnen hoor )... maar dan zou de z-as 20mm moeten zakken... (naar 10mm) om de laser 30 mm van het materiaal te houden....

En daar dan uitgaan sturen van 0 tot 100%... maar de z-as moet dan toch gewoon op 10 blijven? ik hoop dat je me verhaal snap... (tis laat ... ik snap mezelf af en toe niet ... :-) )
In huidige postprocessor worden all safe z moves en andere z bewegingen gegenereerd, dus die worden niet als Z en niet als A in gcode gezet.
Dus hier zet ik de laser in focus voor ik de gcode start en de Z blijft altijd op deze hoogte.

Nou als je de Z en de A tegelijk wil gebruiken en geen files wil combineren (is zeker met grijswaarde progje niet te doen kan makkelijk paar honderduizend regels zijn)
dus wil tot dat uit 1 postprocessor word gegenereerd, dus dan zou je op iedere plek waar een z beweging word gemaakt ook een A output komen maar de A mag niet met alle Z bewegingen worden gemaakt.
Dus alleen wanneer frees in materiaal gaat dus bij negatieve Z (als werkstuk 0 boven op werkstuk is gekozen) mag er dan ook een A output gegenereerd worden.
nu nog ff over de arduino... tja ik rommel wel eens met een arduino,... maar ook heel veel knippen/plakken van internet...

Maar de PWM teller op en neer doe je gewoon in void loop().... moet je nog iets van een rishing-edge maken op die step puls, zodat hij hem maar 1x telt?
En een interupt op de dir puls? ik had eerder gedacht op de step puls een interrupt?
Bij mij is het ook meestal knippen en plakken en dan aanpassen totdat het naar mijn zin werkt.
Dus hoe ik het toen heb gemaakt weet ik niet exact meer is zeker 3jaar geleden.
snap ik ook niet... :-) ... ik heb een voedingsstekker, daar komt nog 1 losse rode draad uit... bij die draad staat PWM/TTL en dan heb ik nog een connector, daarboven staat -PWM/TTL+ maar ik heb geen stekker die daar inpast... er zit wel nog een kabeltje bij die in die voedingsstekker past, met rood/zwart/geel en dan komt geel op de PWM/TTL-aansluiting... maar als ik die er instop, kan de voeding er niet meer aan?
Maakt niet uit welke je gebruikt, rood en zwart zijn plus en min en geel of losse rode draad is ttl.
Je moet wel even opletten dat de 0V van de arduino aan de 0V van de laser voeding zit.

En altijd bril op deze lasers ook de reflectie kunnen je ogen snel beschadigen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

Ja ik heb een bril gekocht/besteld, maar die schijnt ingepakt onder de kerstboom te komen :lol:

me vrouw weet nooit een kadootje voor mij....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 en een laser?

Bericht door Swets »

zoiets? wat is eigenlijk de richting van de dir, 1 is naar 100% of naar 0%?


Dus ik gooi de gnd aan elkaar, en de PWM output van de arduino aan de losse rode draad...

hoe komt het dat de laser het nu wel gewoon doet, terwijl daar niets aan hangt? als ik die losse draad tegen de gnd hou, gaat hij uit?

Ik probeer het nog ff niet... want misschien gaat hij wel uit, maar nooit meer aan... :lol:

Code: Selecteer alles

int PWM_Out = 0;
int CounterValue = 1;
int StepPin = 7;
int DirPin = 8;
bool CopyStepPin;

void setup() {
  pinMode(DirPin, INPUT);
  pinMode(StepPin, INPUT);
}

void loop() {

  CounterValue = 1;

  if (digitalRead(DirPin))
  {
    CounterValue = -1;
  }

  if ( digitalRead(StepPin) > CopyStepPin )
  {
    PWM_Out = PWM_Out + CounterValue;
  }


  CopyStepPin = digitalRead(StepPin);

  if (PWM_Out > 254)
  {
    PWM_Out = 254;
  }

  if (PWM_Out < 0)
  {
    PWM_Out = 0;
  }

  analogWrite(9, PWM_Out);

}
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie