Homen stopt halvewegen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Tijd is totaal willekeurig
heb wel regelmatig alarm ; no swichs on current axis ?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je 3 home switchen op 3 ingangen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Ja
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Floppy »

Vertel eens precies wat voor sensoren je hebt voor het homen. Je zei magneetsensor, maar dat is zo vaag. Zijn dat inductieve pnp of npn of hall sensoren? Eventueel een typenr geven.
Volgens het manual is het ingangscircuit als volgt:
17718
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

IPS-12NOC2A-S-4M NPN
ondanks dat ik aangemeld ben ben ik niet geautoriseerd om je foto te bekijken.
ik wil wel even iedereen bedanken voor het meedenken!
Ik ben vooral gewoon cnc frezer, en van de elektronica heb ik totaal geen verstand.
Ben ook heel blij dat Benkr mij al een heel eind op weg heeft geholpen!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 17 nov 2018 17:05 Tijd is totaal willekeurig
heb wel regelmatig alarm ; no swichs on current axis ?
Dit vind ik wel een groot vraagteken.
Als ie signaal heeft, is er een switch, als ie geen signaal heeft staat de switch open, hoezo denk ie dan dat er geen switch is? (een openstaande schakelaar is nogal lastig testen bij een zelftest hebben ze mij altijd voorgehouden)
Als ik er iets bij moet verzinnen ziet ie de verkeerde switch tijdens het bewegen van een as?
Dus dat switch Y schakelt bij bewegen van as X.
Of er is zoveel ruis dat ie het zelf niet meer geloofd.

Hoe groot is de afstand sensor-staal (of zit je op aluminium, dan is de gevoeligheid nog minder)
En zie je constant materiaal, en bij het homepunt niets, of juist andersom.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

De switch komt bij het homen een stalen blokje tegen, daar staat hij 1mm boven
misschien dat mijn 24 v voeding af en toe hapert?? maar ja daar zit mijn powkeys bordje ook op.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door stef stuntpiloot »

Als je een multimeter hebt met een log functie dan kan je dat snel genoeg achterhalen, even er op aansluiten en dan kijken wat de min en max spanning is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Kjelt »

Ik zie in de datasheet dat dit een NPN inductieve proximity sensor is met een NO uitgang en een NC uitgang.
De sensor zal dan als volgt bedraad dienen te zijn: Bruine draad 24V , blauwe draad 0V , de zwarte draad naar het mach3 bordje, de witte draad wordt niet aangesloten.

Dan wordt de digitale ingang naar 0 getrokken op het moment van detectie, en 24V zonder detectie.

Deze sensor heeft ook een led die aan zou moeten gaan bij detectie, stap 1 is dus om te kijken of dit gebeurt als je bv een metalen schroevendraaier er voor houdt. Gebeurt dit niet is je sensor verkeerd aangesloten (zie boven).

Nu vind ik die 24V eigenlijk niet kunnen op een digitale ingang van 5V.
De meningen verschillen hierover en het zou goed kunnen gaan als de weerstand in de sensor groot genoeg is. Maar om niet weer een hele discussie aan te zwengelen controleer dit even met een multimeter dat als er geen detectie is de ingang niet 24V maar rond de 5V heeft. Anders een simpele oplossing : een schottkey diode in sperrichting in serie te zetten waarbij dus de anode op het mach3 bordje zit en de cathode op de zwarte draad.
In dat geval staat er 5V op de MCU ingang als er niets gedetecteerd wordt (de Schottkey spert de 24V) en 0,3V op de ingang als er detectie is , de schottkey geleid en over de schottkey valt 0,3 V.
Let wel op dat je dus een kleine signaal Schotkey diode neemt want bij een grotere diode neemt soms de spanning die er over valt toe en dan is het de vraag of de MCU nog een logische '0' ziet (meestal rond de 0,7V of lager).
Andere oplossing is een transistor met een paar weerstanden er voor te zetten, en dit voor iedere ingang.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Bij mij gaat het witte draadje naar het powkeys bordje,
Het homen gaat prima , zolang de machine geen grote afstand hoeft af te leggen.
Hebben jullie hier allemaal een universitaire studie elektrotechniek gehad?
Wat jullie allemaal opperen gaat mijn pet te boven, respect!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Kjelt »

In dat geval met de witte draad heb je dus 0V op de ingang staan bij geen detectie en 24V bij wel detectie.

Ok ik had niet begrepen dat hij bij kleine afstanden wel goed home'd. Dat verandert de zaak. Dan zou het denk ik toch in de software instellingen gezocht moeten worden.
Helaas gebruik ik geen Mach3 dus kan je daar niet bij helpen.
Workaround voorlopig is dus voor het uitzetten van de machine de 3 assen even in de buurt van de homesensoren parkeren, wel vervelend maar dat zou ik zelf zowiezo doen zodat je niet zolang hoeft te wachten om te homen de volgende keer.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door Grafjan »

Tof!! hartelijk bedankt voor het meedenken allemaal.
Als het goed is komt vrijdag iemand langs die wel verstand heeft van wat jullie allemaal opperen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door benkr »

Ja, dat ben ik dus.
En ik zou er niet heen gaan om dit probleem op te lossen, maar om de HF spindelmotor via RS485 vanuit Mach3 aan te sturen, iets wat redelijk snel voor elkaar is (hoop ik)
Dit probleem ga ik toch zoeken in de "pull-up" weerstand, ik vermoed dat die 10kOhm in het ingangscircuit een beetje aan de hoge kant is, het is in ieder geval nog redelijk storingsgevoelig, 2k7 of zelfs 1k lijkt me beter om een echt "hard" signaal te krijgen, maar meten is weten, dus de scoop gaat ook mee. Gelukkig is de elektro van deze machine echt heel overzichtelijk opgebouwd, petje af voor de bouwer.

Wat ook nog moet gebeuren is het tandem homen instellen, maar daarvoor moet het homen wel heel betrouwbaar zijn, als dit zoals nu redelijk willekeurig schakelt dan gaat tandem homen denk ik grandioos de mist in, en ik heb dat portaal al een keertje redelijk krom zien staan, dat wil je niet nog een keer uitproberen.
Maar hoe je tandem homen in Mach3 en Pokeys instelt is mij nog niet helemaal duidelijk. Maar het is ook nog geen vrijdag. Hints zijn daarom dan ook zeer welkom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homen stopt halvewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 18 nov 2018 16:47 In dat geval met de witte draad heb je dus 0V op de ingang staan bij geen detectie en 24V bij wel detectie.
Volgens mij is het een open collector uitgang, die naar 0 v sinkt bij wel of geen detectie
In ieder geval komt er geen 24v uit lijkt me.

Maar mach3 mopperd over een niet juist home signaal, ik zou de zwarte draad eens aansluiten ipv de witte. Misschien staat het home signaal geinverteerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie