Mach3 pendant

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Mach3 pendant

Bericht door benkr »

Ik heb voor Bierwacht zijn graveermachientje omgebouwd naar Mach3.
Dit heb ik grotendeels gedaan met hergebruik van zijn bestaande besturingsprint, ik heb er alleen een aparte motorsturing en een Pokeys55 USB printje bij geplaatst. Het Pokeys55 USB printje zorgt dat het keypad op het font van het machientje weer werkt op Mach3, de motorsturing omdat de bestaande sturing niet goed werkte.
Het enige probleem wat er overblijft is het handwiel, zowel het in Mach3 ingebouwde handwiel, via de TAB toets, als een los draadloos handwiel reageren niet zoals ik zou verwachten. Ik heb diverse keren iets dergelijks via Pokeys57CNC gemaakt, dat werkte perfect, maar dit krijg ik niet werkend.
Ik gebruik Mach3 via de parallelle poort van een XP machine, ik vermoed dat het hier mee te maken heeft.

Het gaat vooral om de knop X1, X10, X100, als ik daar wat mee doe dan reageert dat vreemd, ik verwacht dan meer, of juist minder verplaatsing van de gekozen as te krijgen, maar wel in een vloeiende beweging, en daar gaat het mis, dat gebeurd er dus niet.

Wat doe ik verkeerd?
Wie kan me helpen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 pendant

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zonder foto's kunnen we niks Ben. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mach3 pendant

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 sep 2021 07:47 Zonder foto's kunnen we niks Ben. ;-)
Ik zou niet weten wat ik dan op die foto zichtbaar zou moeten maken en een filmpje is al gauw te lang om hier te plaatsen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 pendant

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je nu eerst alle extra's er af gooit. (pokeys heb je in principe niet nodig)
Dan heb je de kale mach3, PC beeldscherm en toetsenbord.
Doet het joggen en bedienen via de klassieke knoppen het dan wel?

Ik hoor / lees toch wel vaker over wazige problemen bij gebruik van pokeys, zal wel een driver dingetje zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mach3 pendant

Bericht door buitermark »

Heb niet zo'n controllertje, maar zou het niet iets met de versie van de gebruikte Pokeys te maken hebben ?

Je hebt het over een 'oude' Pokeys55 en vergelijkt het met Pokeys57CNC

Als ik https://blog.poscope.com/pokeys57cnc-pinout-explained/ halverwege onder "Short history of PoKeys devices" lees:
"An MPG-jog mode was later added, which was superior to what Mach3 offered." & "a new PoKeys56 series family of PoKeys devices with more powerful hardware"

Dan gaat mijn gedachtegang uit naar of een Pokeys56/57 of checken of de laatste firmware op die Pokeys staat..
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mach3 pendant

Bericht door benkr »

Jongens ik gebruik hier geen Pokeys, dit is de meest elementaire versie van een LPT poort (zonder BOB) en een XP machine.
Was het maar Pokeys, dan zou het werken, dat heb ik al meerdere keren gemaakt.
Dus wel van het begin af lezen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mach3 pendant

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi Ben, omdat de MPG in Mach3 niet werkt, te (de-) activeren met [TAB] maar ook een extern aangesloten handwiel lijkt het mij dat het hier om een jog instelling gaat.

TAB [Config]
Onder General Configuration staat -Jog Increments in Cycle Mode-
Hieronder staan allerlei instellingswaarden, bij mij
Postion 1, 1, 0.1, 0.01, 0.001.
Use 999 to indicate a Continous Jog selection.
0.0001
1
0.1
0.01
0.001
position 10
0.0001

Heb je het ook eens geprobeerd met het externe handwiel los genomen van de pc en doet de MPG in Mach3 dan ook nog vreemd?

Rechts boven op het scherm van de MPG in Mach3 zitten twee knoppies bovenin, Mode (links) en CAL (rechts).
Bij mij staat het op Mode op velocity en cal staat op 1, 100 en 5 gelezen van boven naar beneden.

hoop dat je hier wat verder mee komt
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie