Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door DaBit »

Ik ben iemand aan het helpen met een ShapeOko die graag Mach3 wil gebruiken.
Om de kosten wat in lijn te houden met de machine zelf heb ik TB6600 drives en zo'n standaard Chinees parallel breakoutbordje in de besturingskast gemonteerd.

De PC is een HP Core-i7 zonder parallelle poort af-fabriek met 32-bit Windows 7 erop. Daar heb ik de eigenaar een PCIe parallel-poort kaartje in laten zetten.
Kijk ik in de device manager dan ziet Windows dat kaartje netjes en meld-ie zich ook braaf aan als LPT3. Kijk ik bij de I/O adressen in het apparaatbeheer dan zie ik 0xd010-0xd017 en 0xd000-0xd003. Dat kaartje is op basis van een Oxford Semiconductor chip.

Bij Mach3 kan ik dan bij de port setup een adres van de eerste poort invullen, wat imho die 0xd010 zou moeten zijn. Verder kan ik de step/dir pinnen instellen. Dat braaf gedaan, in ieder geval voor de motoren.

Ga ik vervolgens met een scoop op pin 2/3 kijken (X-as step/dir) en joggen met de pijltjestoetsen, dan zie ik wel de coordinaten veranderen, maar er komt niks, nada, nop uit die parallelle poort. Vlakke lijn op de scoop.

Moet ik nog meer doen? Stupid user error ergens? Ik ben behoorlijk onbekend met Mach3 en zie het alleen als ik een mede-CNC-fanaat moet helpen. Maar ik meen me te herinneren van een Mach3 hulpvraag een paar jaar terug dat poortadres invullen en pinnen toewijzen genoeg was.

Ga ik googelen dan lijk ik de enige niet te zijn die problemen heeft met PCIe parallel-poort kaartjes en Mach3. Wat is eventueel een alternatief dat kwa prijs bij zo'n ShapeOko past? CS-Lab is vast leuk, maar een beetje overkill.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door Kjelt »

Je zou eens kunnen kijken of de driver en os echt goed samenwerken door er een printertje oid aan te hangen en een pagina te printen. Als dat werkt dan weet je zeker dat Mach de boosdoener is.
Ik heb zondag net zelf drie uur lopen k**tten met een usb driver voor een programmer in win10. Werdt herkend en geaccepteerd maar werken ho maar. Daar moest ik een of andere obscure dll opnieuw de- en re-installeren, daarna werkte het feilloos.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door Kars-cnc »

Wat ik begrepen heb, toen ik een tijdje terug met Mach3 gestoeid heb, wil Mach3 direct naar de hardware registers van de parallel poort kunnen schrijven. Met PCIe kaartjes lukt dat volgens mij niet meer.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door Rocnc »

Ik ben geen expert, maar het feit dat het kaartje als LPT3 herkend wordt valt mij op. Misschien vindt MACH3 het niet leuk als LPT1 en 2 niet bestaan? Kan je het kaartje ook als LPT1 configureren? Misschien met dipswitches of in het (de?) BIOS?

Een iets minder goedkoop alternatief is dit:

https://nl.banggood.com/TWO-TREES-Super ... 81137.html

Ik weet dat niet iedereen op dit forum fan is van USB, maar bij mij werkt dit bordje probleemloos (Oudere Core i7 laptop met Win10 64 bits)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door rien1959 »

Als voormalig Mach3 gebruiker heb ik nog even zitten zoeken. Het stikt van de problemen met PCI insteekkaarten. Een persoon ontdekte dat hij in de bios de parallelle kaart op enabled moest zetten. Het adres dat je invoert is juist net als de andere instellingen. Gewoon stoppen met dat parallelle gedoe en gelijk over op een USB kaartje. Die kosten echt niets en zelfs de goedkope Chinese dingen werken gewoon. Ik heb er destijds diverse gebruikte en allemaal zonder problemen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door DaBit »

Mach3 (de lpt driver tenminste) kalkt voor zover ik weet direct in de registers, net zoals Linuxcnc dat doet. Enige manier ook om hogere steprates te halen dan een paar honderd Hz. De driver is dus alleen nodig voor de enumeratie (anders heeft-ie geen poortnummers)

Ik heb hooguit nog het idee dat je dat lpt kaartje in SPP of EPP moet hebben ipv ECP wat standaard lijkt te zijn. Dat kan ik echter niet kiezen voor zover ik weet?

Zo'n elcheapo USB ding zag ik ook, maar van die dingen hoor ik wel graag welke werken. UC100 ofzo kan vast ook wel, maar die vind ik met 8 tientjes al best prijzig worden; kun je net zo goed een wat oudere PC kopen met lpt aan boord
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door Rocnc »

Zo'n elcheapo USB ding zag ik ook, maar van die dingen hoor ik wel graag welke werken
"Zit je nu gewoon mijn bestaan te ontkennen? "(Ronald Goedemondt) :lol:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door DaBit »

Nee hoor, ik zag ze voordat ik het topic hier postte.
Ik had 'm zelfs in NL gevonden: https://www.vanallesenmeer.nl/CNC-USB-M ... ard-4-Axis
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

In de BiOS even kijken wat het adres is, had een gelijk waardig probleem laatst met een hp machientjes (onboard) weliswaar maar apparaten beheer gaf een andere waarde adres.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door rien1959 »

Ik kwam in de manual nog tegen dat je de prefix 0x niet moet invullen bij het adres dus 0xd010 moet zijn d010.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oxford Semiconductor parallele poort + Mach3

Bericht door DaBit »

rien1959 schreef: 06 mei 2021 22:17 Ik kwam in de manual nog tegen dat je de prefix 0x niet moet invullen bij het adres dus 0xd010 moet zijn d010.
Ik weet niet 100% zeker meer wat we ingevuld hadden, wel of geen 0x ervoor. Maar die is nog te proberen! :P
Bjornski1976 schreef: 06 mei 2021 22:09 In de BiOS even kijken wat het adres is, had een gelijk waardig probleem laatst met een hp machientjes (onboard) weliswaar maar apparaten beheer gaf een andere waarde adres.
Legacy BIOS weet niks van PCI(e) devices die nog niet ge-enumereerd zijn, op een enkele uitzondering na.
En ook hier was niks te vinden in de BIOS over die kaart (of andere PCI devices). Zowiezo aardig kaal, dat BIOS dat HP gebruikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie