Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of DC)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Arie Kabaalstra »

SCrollbars en dergelijke.. 't is de bedoeling dat je USBCNC zoveel mogelijk, of zelfs totaal ZONDER muis kan bedienen.. Muizen horen gestampt op een beschuitje..

Touch-probe macro's.. ja. daar heb je een punt.. ik heb ze, maar ik schrijf ze zelf.. ik heb ook een Tutorial hier op het forum staan, moeilijk is het niet.. en je kunt alles naar eigen smaak maken..
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Fredsan »

Wel of geen muis gebruiken is denk ik een persoonlijke voorkeur, en afhankelijk van de omgeving waarin je bezig bent met CNC. Ik heb de mooie ervaring mogen opdoen om 1 dag mee te helpen met mijn eigen aluminium onderdelen te maken voor m'n machine, deze werden gemaakt op een Haas VF3, een dag om nooit te vergeten. En inderdaad daar gebruik je geen muis, maar wel een hele mooie touch probe :P

Mijn machine thuis op zolder; ik zou niet zonder muis kunnen of willen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik ook een Touchprobe.. en geen muis.. :) kan allemaal
en wat de functionaliteiten betreffen.. scrollbar om in je code te zoeken?.. is dat nodig/haalbaar als je met een Campakket je Code maakt?..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Erik »

Heren,

Het gaat in dit topic over servomotorsturingen, graag weer ontopic.
Gr.

Erik
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Leeuwinga »

Het is natuurlijk erg gemakkelijk als je dat in je controllerpakket hebt.
Deskcnc, ja hoor, die heeft dat ook, al jaaaren,
Met Mach3 kun je gewoon (step-direction ) servodrives aansturen, die hebben een loop
samen met de motor->encoder
Cees
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Fredsan »

Of het nodig is? handig is het voor mij zeker, en.. ik maak niet altijd code met een Campakket. Scrollen in je code starten/restarten vanaf een bepaald punt, evt. een aantal regels terug springen, execute per regel...

De g-code voor de VF3 heben we handmatig in lopen kloppen in notepad. Ik weet; niet de beste tool maar wel heel leerzaam voor mij :)

Zie net na m'n posting een melding van erik. back on topic.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door MatD »

heb even wat heen en weer gemaild met Kevin. Zoals het er nu naar uitziet geef ik de voorkeur aan USBCNC.
Als ik met mach 3 wil werken en een usb interface (smoothstepper of kflop of wat dan ook), dan kom ik ongeveer aan dezelfde prijs als voor een USBCNC opstelling. Het feit dat inderdaad alles met het toetsenbord kan bediend worden is in mijn geval wel handig aangezien de machine in een stofrijke omgeving zal staan dus bediening met het toetsenbord is wel een pluspunt. Verder vind ik de interface van USBCNC er helemaal niet slecht uitzien en ik ben wel geïnteresseerd om eens een nieuw software/hardwarepakket te proberen.

Verder kreeg ik van Kevin nog de opmerking dat het misschien beter is om te werken met een tandriemreductie ipv met een wormgear of tandwielkast. Dit ivm het tunen van de servo's: een tandwielkast is immers oliegesmeerd en de karakteristieken zijn dus temperatuursafhankelijk, wat het moeilijk maakt om de PID regelaars in de servodrives in te stellen. Toch zie ik dat dit heel veel wordt toegepast.
Iemand hier ervaring of commentaar op? (niet dat ik Kevin niet vertrouw maar een 2de mening is altijd mooi).
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door MatD »

zonet een filmpje gevonden van een professionele machine waar reductie met een riem blijkbaar wel wordt toegepast:

op 1:23
Afbeelding
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Leeuwinga »

Dat kan heel goed.
Ik heb bij mijn ombouw van mijn Weiler ook een vertraging gemaakt
in het aansturen van de X as, zie pict.
Cees

4564
Plaats reactie