Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of DC)

Moderator: Moderators

MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of DC)

Bericht door MatD »

hallo iedereen,

ik zal maar beginnen bij het begin.
In de komende maanden (juli - september) ben ik van plan een nieuwe machine te ontwerpen/bouwen voor een kleine KMO. Deze wordt redelijk groot (ongeveer 6x3m!) en daarom dacht ik er logischerwijs ook meteen aan om servomotoren te gebruiken. Ik heb ook even stappenmotoren overwogen maar aangezien het om zo'n grote machine gaat die zowieso al wat gaat kosten moet er niet echt gewerkt worden met 'goedkopere' stappenmotoren. In eerste instantie wordt de machine vooral gebruikt om cnc puntboringen te maken (of hoe noem je zoiets?), maar het is uiteindelijk ook de bedoeling om in 2.5D enz. te gaan werken.

Aangezien ik altijd met stappenmotoren gewerkt heb vond ik het geen slecht idee om hier alvast wat extra info te vragen ivm het kiezen van een servo.
De voorkeur gaat uiteraard uit naar een brushless servo (AC of DC, wat het verschil tussen de twee is is me nog steeds niet duidelijk).

Nu komt ook de vraag over de keuze van de software. Ik heb tot nu toe met mach 3 gewerkt. Zelf heb ik er nooit problemen mee ondervonden maar ik heb er ook nooit veel van gevraagd. Meestal lage feedrates en qua I/O heb ik enkel limit switches en de E stop gebruikt.
De meeste brushless AC/DC servo drives zijn wel aan te sturen met een step/dir signaal dus uiteindelijk kan ik mach blijven gebruiken. Als ik het goed begrijp wordt de feedbackloop van de servomotoren dan gevormd tussen de motor en de driver zelf, zonder ooit langs de software te passeren.

Nu kijk ik bij damen op de website en zie ik dat die AC servomotoren met bijhorende drives verkoopt met inclusief een USBCNC compabiliteitsPCB erbij (http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... -servo/364). Wordt de loop op deze manier dan toch softwarematig gesloten of wordt deze ook nog steeds via de driver gesloten?
Verder vind ik USBCNC wel een mooi programma. De mogelijkheid om via de usb poort te werken en dat het eigenlijk wel meer 'dedicated' software is trekt me ook wel aan.

Dus even samengevat: wie kan me helpen met volgende keuzes/vragen
-AC/DC brushless servo? en wat is het verschil
-mach 3 vs USBCNC: wordt de feedbackloop op een andere manier gesloten of niet?

++kan iemand een of andere indicatie geven van welk vermogen ik ongeveer nodig heb voor zo'n machine? Ik ben helemaal nog niet begonnen met ontwerpen/rekenen met feedrates enzoverder maar ik kan me toch voorstellen dat er sommigen van jullie wel een indicatie van het vermogen kunnen geven voor zo'n machine. (machine wordt uitgevoerd in zware aluminium profielen, rack and pinion met uiteraard een reductie voor de servomotor, Hiwin type rails en een X as met slave).

alvast bedankt!
gr,
Mathias
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door skillalot »

Volgens mij is de enige mogelijkheid om servomotoren te gebruiken zoals ze bedoeld zijn met mach3, door middel van de kflop van dynomotion.
Volgens mij kan `zeeschuim` je hier meer over vertellen, hij werkt er zelf dacht ik ook mee.

Gr Sascha
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door boutje »

Ik heb meerdere machines gemaakt met ..... en het ac servo systeem van stappenmotor.nl.
Laatste machine had/heeft een ijlgang van 20 meter/min.

Systeem werkt tot nu toe vlekkenloos.
Laatst gewijzigd door boutje op 08 jun 2011 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben nog niet op de hoogte van Servo's met USBCNC.. 't is mogelijk.. dat weet ik wel, Bert Eding heeft zelfs een Servomotor als Hoofdspil op zijn draaibankje met USBCNC zitten..

wat de software betreft.. ah well... eenieder weet hoe ik daar over denk..
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door boutje »

Arie ik heb mijn bericht voor je aangepast.
Heb het lelijke woord voor je weg gehaald.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Lude »

Ik werk zelf met mach3, maar ga voor jezelf even na wat je belangrijker vindt. Mach3 is goedkoop, maar de laatste jaren niet meer ontwikkeld. Zo worden de nieuwere usb controllers wel nog voortdurend uitgebreid, en is er zelfs een goedkope variant in opkomst momenteel. Zelf hoop ik binnenkort de overstap te maken naar een usb aansturing, omdat de software op de pc lekkerder loopt (mach3 heeft nog wel wat kleine buggjes), je hogere pulserates uit kunt zenden (minder ruis) en de functionaliteit steeds beter wordt.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Fredsan »

Lude schreef: Mach3 is goedkoop, maar de laatste jaren niet meer ontwikkeld.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Mach3 wordt voortdurend aangepast, laatste versie is van 27-5-2011.

Dat Mach3 via de parallele poort werkt is inderdaad een nadeel, het zou gewoon USB of Ethernet moeten zijn. Mach3 met een behoorlijke interface kaart en een goede screenset is niet goedkoper dan bv. een USBCNC CPU5A.

Betr. USBCNC de CPU vind ik een prima interface, maar de software vind ik wat karig. Ook de nieuwe layout in de beta versie vind ik teleurstellend. De concurrentie is daar in veel verder. Kijk eens naar Mach3 met screenset 2010 of de Machstdmill screenset, of Planet-CNC. Alle drie bieden ze een overzichtelijke software interface, met meer functionatliteit dan USBCNC.

Hardware matig gaat mijn voorkeur absoluut uit naar USBCNC, dat is ook de interface die ik op dit moment gebruik, maar software matig is dat voor mij Mach3 met de Machstdmill screenset.

Misschien is het een idee om een topic te starten met wat we extra zouden willen in de USBCNC software?
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Lude »

Klopt, maar de update voorafgaande aan die in mei waren al weer een jaar oud, bovendien zijn het bijna alleen maar bug fixes en geen ontwikkelingen.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door MatD »

ik heb zeeschuim even een pb gestuurd.
Hij gebruikt de kflop om analoge servodrives te sturen (-10V en +10V).
Ik ben even op zoek gegaan naar het verschil met analoog digitaal en kwam op dit:
http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... i_8848420/
Volgens mij is het dus niet echt een voor/nadeel om voor analoog dan wel digitaal te kiezen.
Digitaal lijkt me voor mij dan het meest aangewezen aangezien dit volgens mij eenvoudiger in gebruik is als je de servomotor en drive in een set koopt (zo ben je zeker dat ze op de juiste manier digitaal met elkaar communiceren).
Als ik het goed zie is er dus niet echt een voordeel van de kflop als je toch digitale servodrives gaat gebruiken, die meestal gebruik kunnen maken van step/dir inputs op hun ingangen.

Dat laat nu nog de keuze tussen mach en USBCNC, maar dat zal ik zelf moeten gaan uitmaken denk ik :lol: .
Ik zal ook even Kevin mailen hoe het nu juist zit met die servodrives en de compabiliteitspcb voor USBCNC.
ik houd jullie op de hoogte!

PS: iemand die het verschil tussen AC/DC brushless even kan uitleggen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Arie Kabaalstra »

niet dat ik hier weer een mach vs USBCNC discussie wil ontketenen, maar welke functionaliteit wordt er verlangd in USBCNC?..

de betaversie die nu op de site staat, nee, daar ben ik ook geen liefhebber van.. al is het alleen maar omdat de startknop van F1 naar F4 is verhuisd..
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door MatD »

Arie Kabaalstra schreef:niet dat ik hier weer een mach vs USBCNC discussie wil ontketenen, maar welke functionaliteit wordt er verlangd in USBCNC?..

de betaversie die nu op de site staat, nee, daar ben ik ook geen liefhebber van.. al is het alleen maar omdat de startknop van F1 naar F4 is verhuisd..
Normaal niets speciaals hoor: homen, limit switches, E stop, ...
wat ik wel moet kunnen is via een plc (waarschijnlijk wordt dit gewoon een siemens logo) de start/stop functie en de pauze functie kunnen bedienen, maar dit zou ook geen probleem mogen zijn.
Speciale functionaliteit wordt er dus niet echt verwacht.

Ik kreeg ook net een mail terug van Kevin Damen:
"Het klopt dat de feedbackloop op deze manier nog steeds via de drives zelf wordt teruggekoppeld, en de drives worden aanbevolen met USBCNC CPU V5 B Software+hardwareinterface"

Ik zou dus kunnen gaan voor de CPU5 B interface, maar die is toch een beetje overkill voor wat ik nodig heb denk ik (zoveel I/O heb ik uiteindelijk niet nodig en met 4 assen heb ik al genoeg).
CPU5 A zou al voldoende zijn denk ik dan.
Is er trouwens een bijkomend voordeel om de ethernet versie te nemen boven de gewone usb versie?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ethernet heeft als voordeel dat er een foutcorrectie op zit en minder storingsgevoelig is, zeker op langere afstanden, mits er gebruikt wordt gemaakt van TCP, daar zou je Bert even over moeten mailen.. ik heb dat in de documentatie niet terug kunnen vinden..

verder heeft USBCNC Al die Functionaliteit die je wilt hebben.. je kunt er proximity switches op aan sluiten voor Home en E-stop, je kunt een externe E-stop aansluiten.. dus dat moet het probleem niet zijn..

Homen van de machine zit na de Reset bij het opstarten (F2) onder de F3 Knop..
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door MatD »

ok perfect.

betaversie: is die niet goed omdat je hem nog niet gewend bent, of is ie gewoon slechter dan de vorige (daarom is het ook nog een betaversie neem ik aan). Die wordt dan mogelijks toch nog verbeterd?
Of is het ook mogelijk om met de CPU5 met vorige versies te werken?
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mach 3 of USBCNC voor servo aansturing? (brushless,AC of

Bericht door Fredsan »

Wat er voor mij in ieder geval ontbreekt in USBCNC:

Uitgebreide probing functies met 'transformaton matrix' functionaliteit (zoals Planet-cnc dat noemt).
Ik weet dat je in de user buttons e.a. kan programmeren, en dat Bert zeer waarschijnlijk te druk is om een paar probing makro's te maken, maar voor de hobby-ist zoals ik, zijn dit zeer bruikbare functies. Of voeg in ieder geval een extra tab aan de software toe waar probing buttons op staan, zodat gebruikers zelf de makro's daar aan kan toevoegen.

Allerlei cosmetische veranderingen aan de Interface: zoals bv een scrollbar toevoegen aan de listbox waar je g-code in staat, zodat je door de code kan scrollen. Ik kan wel een hele lijst op noemen met kleine layout changes maar ik denk dat ik dan dit topic vervuil.

Ik weet dat Bert zeer druk is met USBCNC, oa. zijn support is buitengewoon goed, de CPU5A is een perfecte interface, maar de concurrentie staat niet stil. Op software gebied is Bert op dit moment ingehaald door de concurrentie (da's mijn persoonlijke mening).
Plaats reactie