goede sturing ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tm125

goede sturing ?

Bericht door tm125 »

hey ik heb 3 stappenmotoren die unipolair met met 5 of 6 draden aangesloten kan worden. en bipolair met 4 draden aangesloten kan worden. de motoren werken op 5,25 volt dc en gebruiken 2,5 A. de het stappen aantal is 500. nu ben ik op zoek naar een goede stuur print voor deze motoren. ik kan zelf etsen enzo dus dat is geen probleem maar ik wil het liefst een print waar ik gewoon alle 3 de motoren aan kan hangen en makkelijk aan de pc te hangen is bijvoorbeeld door middel van de printerpoort. nu kwam ik deze link op internet tegen
http://pminmo.com/3axis/3axis.htm
zou dit iets zijn ?
als jullie andere ideeen hebben hoor ik het graag
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: goede sturing ?

Bericht door Erik »

Het board op de foto op zichzelf is leuk voor experimenten, meer niet. Zoals er op de site word geschreven;

CNCzone's tachus 42 designed a 3 axis chopper board to complement the the above 3 axis unipolar board. This chopper board will allow power supply voltages greater than the voltage of the motor by substituting a chopper circuit inplace of a high wattage power resistor (sometimes referred as a ballast resistor).

Als je er serieus mee wilt frezen schiet dit te kort. Dit board heeft geen chopperregeling (stroombegrenzing), geen mogelijkheid tot halfstap of microstap. Als je de tekortkomingen niet erg vind kun je beter zelf iets maken met het 5804 IC van Allegro, makkelijker en goedkoper.

Als je het maximum uit je motoren wilt halen dan adviseer ik om verder te kijken naar iets anders of om zelf wat te maken met 1 van de standaard-IC's.

Gr.

Erik
tm125

Re: goede sturing ?

Bericht door tm125 »

hey, oke snap het wel ik wil natuurlijk zo goed mogelijk. print zelf ontwerpen zal me niet echt lukken denk ik daar ben ik niet zo in thuis maar heb wel de beschikking over ets en veel componenten voedingen enzo kan ik wel zelf ontwerpen. maar heeft er dan mischien iemand anders een goede sturings print of iniedergeval het schema print kan ik er dan nog wel zelf bij ontwerpen
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: goede sturing ?

Bericht door aanrip »

@teun: ik zou eerst eens denken aan het ontwerp van de machine voor je in de weer gaat met motoren, koppels en kaarten. Je zal de eerste niet zijn, die tussentijds tot de ontdekking komt niet de juiste afstemming van spullen te hebben gemaakt
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: goede sturing ?

Bericht door create »

Yep, daar kan ik over mee praten.

Bepaal eerst wat je wilt frezen of maken! pcb, kleine alu onderdelen enz enz. Zelf ben ik timmerman en wilde zo en zo keukenkastjes frezen de mijn machine werd ook weer groter.

succes met je beslissingen

gr Create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: goede sturing ?

Bericht door Erik »

Eenvoudige en goede schema's zijn zelf te ontwerpen op basis van het L297 en eventueel het L298 IC. Je hebt nu een schema met stroombegrenzing en full/halfstap. Een handje diodes en condensatoren erbij en klaar is het schema.

Ik begrijp dat ontwerpen niet voor iedereen is weggelegd maar ongetwijfeld is ook hier

Google L297 schematic je beste vriend. En dan hier zoekresultaat #3


Niet gecontroleerd of dit betreffende schema goed werkt.

Gr.

Erik[/url]
tm125

Re: goede sturing ?

Bericht door tm125 »

hey bedankt alvast voor de snelle antwoorden tof dat iedereen hier snel en goed mee denkt. Ik wil kleine dingen uit hout kunnen frezen en eventueel wat graveer werk ofzo. Ik heb vrij zware motoren dus als ik wil zouden ze ook nog wel aluminium enzo kunnen denk ik. Ik zat verder eigenlijk beetje in mn hoofd met dat ik eerst de motoren draaiend wou hebben en daarna de machine er omheen te maken. heb beschikking over vrij veel gereedachap en materiaal dus dat moet denk ik wel lukken. Het enige waar ik dus nog niet echt een idee over heb is de sturing, het hoeft ook niet allemaal zo super precies te zijn als je er gewoon leuke dingen mee kan frezen vind ik het eigenlijk al goed :D. vind dingen bouwen ook leuker meestal als dan ze echt veel gebruiken. heb ook tijdje diy beamers gebouwd weet niet of iemand op het forum het hier kent.
tm125

Re: goede sturing ?

Bericht door tm125 »

oke heb nu iets anders heb van iemand een sturing vab http://www.stappenmotor.nl de msd-32-2.5.
http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/m ... -32V-8.htm
om mee te testen
alleen wat ik nog niet helemaal snap is mijn motoren op 5 volt en 2,5 ampere. en je kunt aan dat ding een voeding van 12 tot 35 volt hangen. werkt mijn stappenmoter daar dan ook op of zijn deze niet geschikt ?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: goede sturing ?

Bericht door Erik »

Als jij je motoren rechtstreeks op 5V zou aansluiten zou er 2,5A gaan lopen. De motor gaat draaien en gaat zowel als motor en als dynamo werken. Zodra de dynamospanning ook 5V heeft bereikt kan er geen stroom meer lopen en heb je dus ook geen koppel meer over. Door 5V te gebruiken kun je dus maar hele lage toerentallen draaien.

Beter is het dus om een hogere voedingsspanning te kiezen om ook hogere toerentallen te halen. Maar (zonder elektronica) kan dit niet omdat er dan teveel stroom gaat lopen en de motorwindingen smelten.

De driver die je hebt gevonden heeft een ingebouwde stroombegrenzing. Je kan dus toch een hogere voedingsspanning aanbieden en hogere toerentallen draaien. De stroom die er maximaal mag lopen moet je instellen op de driver. Kijk dus in de datasheet van je motor wat de maximale voedingsspanning (en maximale stroom) mag/mogen zijn en pas hierop je voeding aan. Ga o.a. met deze gegevens op zoek naar een passende driver.

Gr.

Erik
damencnc

Re: goede sturing ?

Bericht door damencnc »

Als je snel en makelijk een driver wil dan is zoets als de 3D step kaart van NC step geschikt. Je kan deze in onderdelen kopen van Nc step. Ik biedt deze zelf kant en klaar aan voor 110EUro. Het is een prima kaart voor het lichte werk en je sluit deze zo aan op de pc. Ik draai zelf altijd op 45V dit geeft het beste resultaat. Erik heeft in de vorige post al uitgelegd waarom dit beter werkt. Je moet alleen wel uitkijken. Als de motoren stilstaan kunnen ze veel stroom dissiperen in de vorm van warmte. Ik los dit zelf altijd op door de driver via de softwar in een slaapstand te zetten als de motoren stilstaan. Ik kan je hier ook wel de mach 2 3 file voor geven.

Groet, Kevin Damen
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: goede sturing ?

Bericht door aramon »

Een site met heel veel links en PDF files over stappenmotoren en aansturingen.
http://www.educypedia.be/electronics/mo ... driver.htm
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: goede sturing ?

Bericht door aanrip »

aramon schreef:Een site met heel veel links en PDF files over stappenmotoren en aansturingen.
http://www.educypedia.be/electronics/mo ... driver.htm
Incombinatie met http://pminmo.com/ is dat een leuke hoeveelheid informatie
I like the smell of hot chips
Plaats reactie