home en limit????

Moderator: Moderators

Plaats reactie
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

home en limit????

Bericht door twentetwente »

Hallo, waar zijn home switches nou eigenlijk precies voor? ik lees er heel vaak over maar kan nergens precies vinden wat het is, blijkbaar weet iedereen het behalve ik. Gaat de machine dan naar een vast (home) punt ofzo? En home en limit switches hoe plaats ik zoiets, zijn dat gewoon schakelaartjes waar de frees tegenaan kan komen eb dat ie dan stopt?

Alvast bedankt voor de info

Groeten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: home en limit????

Bericht door Arie Kabaalstra »

CNC machines zonder direct en absoluut meetsysteem weten niet waar alle sleden staan als je de machine uitzet.
Om die reden moet je de machine voor gebruik bij het opstarten "homen"dat wil zeggen dat je de sledes beweegt tot ze de limitswitches bedienen, die postities staan in de setup van je machine, dus op dat moment "weet" de besturing precies waar de sleden staan, en kan vanaf dat punt het werkbereik bepalen en besturen.

als je de machine uitzet, ergens midden in het freesbereik, en je start later weer, dan weet de machine niet precies waar de sleden staan.. zou ie dat punt als "machinenulpunt aannemen, dan kan de boel lelijk in de soep draaien..
"Dan sla je toch de coordinaten op" zou je denken.. ja.. dat kan..maar als de machine uitstaat, en de motoren zijn niet bekrachtigd, dan zou bijvoorbeeld de Z-as naar beneden kunnen zakken.. en weet je weer niet waar je bent. ook kan een stappenmotor naar een "stap" toespringen als je em aanzet, zodat je posities ook afwijken..

door nu naar de limitswitches te lopen "reset" de machine zijn coordinatenstelsel
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: home en limit????

Bericht door twentetwente »

bedankt Arie, maar zijn limit switches dan het zelfde als home switches? omdat ik over beide lees hier op het forum? en zijn dat schakelaar die dan op het maximale bereik van de machine worden geplaatst?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: home en limit????

Bericht door serum »

Limitswitches zijn er eigenlijk voor nood, terwijl home sensoren voor iedere run gebruikt worden. Met de home swiches bepaal je waar de machine staat. Dit in combinatie met de softwarelimieten zorgen er Er voor dat je machine de limit switches in normale omstandigheden niet ziet. Daarom zijn deze er echt voor nood. Limietswitches worden vaak opgenomen in je emergency stop circuit, terwijl er voor de homesensoren een apart circuit is.

Als home sensoren zijn inductieve naderingssensoren zeer geschikt, (.01 herhalingsnauwkeurig) en als limiet kan je prima mechanische schakelaars gebruiken.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: home en limit????

Bericht door twentetwente »

oke nu word het me allemaal duidelijk, is er ook een aansluitschema voor?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: home en limit????

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. en dat schema staat als het goed is in de manuals van je besturing..

een Limitschakelaar ( noodstop als de machine buiten zijn bereik komt ) zet je gewoon in de noodstopkring
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: home en limit????

Bericht door twentetwente »

Oke hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik zal wat van die schakelaars bij kevin kopen en er is mee gaan prutsen.

weltrusten
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: home en limit????

Bericht door create »

en er is mee gaan prutsen.
Daar leer je het meeste van, en lukt het niet dan kan je de hulptroepen inschakelen!

succes

gr Create
Plaats reactie