SZGH controller: kom er niet uit!

Moderator: Moderators

Veus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mar 2023 20:17
Locatie: Eindhoven

SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Veus »

Dag allemaal! ik heb vanochtend een stukje geschreven in de "even voorstellen" hoek. de directe aanleiding om lid te worden van het forum heeft te maken met een probleem dat me nu al een paar weken dwars zit: de SZGH 1000 MDb controller die ik gebruik voor mijn freesbank doet het werkelijk voortreffelijk, ware het niet dat de manual een drama is. gelukkig is via hun email vaak prima online(mail) ondersteuning mits de vragen enkelvoudig en niet te ingewikkeld zijn.
ik gebruik deze controller nu al meer dan een jaar samen met de tot CNC omgebouwde chinese freesbank. zolang ik programma's schrijf die uit slechts 1 bestand bestaan gaat dat heel erg goed! ik gebruik trouwens NCPLOT om vooraf het programma te testen op de PC.
al een tijdje probeer ik ook de M98 Subprogram en de G65 Macro functionaliteit te gebruiken. gewoonm omdat het kan.... Hier kom ik echter niet verder. hieronder screenshot nadat ik het hoofdprogramma(O0001) en het Subprogramma(O0002) vanaf USB-stick in het controllergeheugen heb geladen:
Afbeelding
hier de inhoud van hoofdprogramma O0001.txt :
Afbeelding
en de inhoud van het Subprogramma en resultaat compileren Subprogramma (succes):
Afbeelding
maar dan, het compileren van het hoofdprogramma O0001.txt !!! dat blijft de volgende foutmelding geven:
Afbeelding

er lijkt dus iets met de file structuur of naamgeving te zijn dat ik niet begrijp! beide files staan in dezelfde directory. zou geweldig zijn als iemand een bruikbaar idee zou kunnen presenteren..
Servaas
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat Andrej straks met de oplossing komt, die vind dit helemaal leuk, en heeft ervaring met Chinese besturingen.

Is de extensie voor programma's .txt? Vind ik merkwaardig.
Ik zou dat bestand helemaal geen extensie geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Piet Versleijen »

Dat wordt weer een mailtje naar Mike.

Ik heb zelf de 990 controller op mijn Emco F3B staan.
Ik ben er zeer tevreden over.
De handleidingen zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven en bevatten zelfs flink wat fouten.
Waarschijnlijk als gevolg van vertaalfouten door de een of andere stagaire.
Ik heb wel eens wat van de chinese teksten door google translate getrokken, die vertalingen zijn wel prima.
Maar daar waar je er niet uit komt is de ondersteuning goed, tenminste als je niet meer dan een vraag per mail stuurt.
Op mijn todo lijst staat ook het gebruik van onderprogramma's maar door tijdgebrek ben ik er nog niet aan toe gekomen.

Groeten,

Piet
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door andrefc101 »

Ik zou ten eerste het hoofdprogramma de extensie *.nc mee geven, dit voor de duidelijkheid. Vervolgens de sub call geen extensie meegeven en dus inderdaad gewoon aan roepen met M98 PO001 (wanneer O001 in de hoofd directory staat. Werkt gewoon prima......
Trouwens, de sub call met een letter beginnen, in mijn geval met de hoofdletter O, dus O001 dit is erg gebruikelijk in Fanuc land ;-)

Je kan M98 ook vervangen, dus als je de sub call vanaf de usb disk wilt draaien, programmeer je: PP[O001
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 27 mar 2023 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 mar 2023 18:18 Ik denk dat Andrej straks met de oplossing komt, die vind dit helemaal leuk, en heeft ervaring met Chinese besturingen.

Is de extensie voor programma's .txt? Vind ik merkwaardig.
Ik zou dat bestand helemaal geen extensie geven.
Inderdaad *.txt is erg verwarrend, ook niet aan te raden, voor de main call werkt het overigens wel ;-)
Veus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mar 2023 20:17
Locatie: Eindhoven

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Veus »

tja, dat met de .NC extensie had ik al geprobeerd, werkt ook niet, geeft precies dezelfde foutmelding. ik had de tip om de .TXT extensie te gebruiken ergens uit een NEWKER manual geleend(lijkt identiek aan SZGH). ik zag bij de reacties een paar namen van vooraanstaande forumleden voorbij komen.. ik ben benieuwd!!
Servaas
Servaas
Veus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mar 2023 20:17
Locatie: Eindhoven

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Veus »

over de naamgeving: ik volgde hier de SZGH manual die de programma-naam (niet de filenaam, want daar vind ik niets over...) voorschrijft als: eerst de hoofdletter "O" gevold door een 4-cijferig getal en verder niets meer. maar zoals gezegd, daar is iets mis mee,
Servaas
Servaas
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door andrefc101 »

Veus schreef: 27 mar 2023 21:02 over de naamgeving: ik volgde hier de SZGH manual die de programma-naam (niet de filenaam, want daar vind ik niets over...) voorschrijft als: eerst de hoofdletter "O" gevold door een 4-cijferig getal en verder niets meer. maar zoals gezegd, daar is iets mis mee,
Servaas
Heb je het dan al geprobeerd zoals ik het beschreven hebt?
Veus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mar 2023 20:17
Locatie: Eindhoven

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Veus »

kun je iets preciezer zijn aub? de listings staan in het eerste topicbericht. de namen zijn nu: O0001.txt en O0002.txt. de call ziet er dus zo uit: M98 P0002 L1 xxxxxx. beide files in de standaard /NC directory geplaatst. wat zal ik nu precies aanpassen? dan ga ik dat vanavond nog testen natuurlijk!
Servaas
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door andrefc101 »

Veus schreef: 27 mar 2023 21:18 kun je iets preciezer zijn aub? de listings staan in het eerste topicbericht. de namen zijn nu: O0001.txt en O0002.txt. de call ziet er dus zo uit: M98 P0002 L1 xxxxxx. beide files in de standaard /NC directory geplaatst. wat zal ik nu precies aanpassen? dan ga ik dat vanavond nog testen natuurlijk!
sub call zonder extensie
En begin de naam met een hoofdletter O.
Veus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mar 2023 20:17
Locatie: Eindhoven

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Veus »

Hoi! maar dat heb ik toch? of mis ik jouw bedoeling?
de call is/was: M98 PO0002 er staat toch geen extensie achter die call? de bestandsnamen beginnen toch ook al met een hoofdletter O (O0001.NC en O0002.NC)
help!
Servaas
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door andrefc101 »

De file zelf zonder extensie!!!
Veus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mar 2023 20:17
Locatie: Eindhoven

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Veus »

OK, dus de subprogram file-naam wordt: O0002
ga ik zometeen testen!
Servaas
Veus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mar 2023 20:17
Locatie: Eindhoven

Re: SZGH controller: kom er niet uit!

Bericht door Veus »

maar eerst even Vandaag Inside kijken......
Servaas
Plaats reactie