Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Voor een medeforumlid ben ik begin deze week begonnen aan het installeren van een Masso G3 controller op een klein CNC draaibankje waarvan de besturing defect was.
Het bankje stond al maanden, sinds begin van het jaar zo ongeveer, bij mij maar ik had de eigenaar vooraf al gezegd dat hij vooral geen haast moest hebben, we hadden toe afgesproken dat einde van het jaar een leuke streefdatum zou zijn.
Ik had al eerder bepaalde dingen op papier uitgewerkt en uitgezogd, maar pas als je echt draadjes los gaat maken en de nieuwe controller wil gaan aansluiten kom je al redelijk snel uit bij problemen.
Het draaibankje heeft een 4 voudige toolwisselaar, inmiddels weet ik hoe ik die moet aansturen, er zit 1 relais in wat zorgt dat de wisselaar gaat draaien, een tweede relais vergrendeld de wisselaar weer. Zo ook voor de motorsturing, er zit een 1 kW BLDC motor op met een extra printje war de regelaar geschikt maakt voor 0 - 10 V sturing, ook daar komt het neer op 2 relais aansturen, een relais voor start / stop, en eentje voor de draairichting. Ook zit er een losse encoder op de hoofdas, daar moet ik nog van uitzoeken (meten) hoeveel ppr die doet, maar ook dat is oplosbaar.
Ik ben nu bezig om de bestaande pendant over te zetten naar de Masso controller, ook dat lijkt goed te komen, maar wel met de nodige hobbels. Zo zit er een handwiel op waar duidelijk op staat dat het geschikt is voor 5 - 24VDC voeding, maar toen ik dat handwiel met 24V ging voeden kwam er totaal niets meer uit, er zit inmiddels een ander handwiel in, maar die doet zijn dingetje op 5VDC, het lijkt er op dat het intussen werkt, maar ik heb nog geen beweging gezien, zo ver ben ik nog niet. Ook de schakelaars op de pendant hebben op een gegeven moment gewerkt, maar op dit moment werken ze weer niet en ik heb nog geen idee waarom niet.

Bij de controller hoort een PDF manual van iets van 500 pagina's dik, ook zijn er best wel veel instructie videootjes en zo om bepaalde dingen te verduidelijken, maar het blijft een complete zoektocht om bepaalde functies voor elkaar te krijgen, vooral als het net ietsje anders moet gaan werken dan de Masso mensen hebben bedacht. En dan blijkt dat er heel veel is opgeschreven en zo, maar dat juist die dingen waar jij tegenaan loopt niet of slecht beschreven zijn, ik had al eerder bij Pokeys precies hetzelfde ervaren dus ik kijk er niet van op. Bovendien weet ik hoe moeilijk en tijdrovend het maken van een goed document is, de laatste jaren was juist dat mijn dagelijkse werk, een papieren ontwerp maken, daaruit een prototype maken en dan daaruit weer een serie product destilleren. Een serie was bij ons als het een echt grote serie was enkele tientallen, maar meestal nog beduidend minder.

Om een voorbeeld te geven van dingen waar ik tegenaan loop, bij het definiëren van ingangs en uitgangs pinnen kom je in een menu waar je opgeeft welke functie op welke pin moet komen. In een overzichtsscherm zie je dan dat die bepaalde functie aan die pin is toegewezen, er staat ook een veldje in wat aangeeft dat de in- of uitgang al dan niet is geïnverteerd, maar ik kon nergens vinden hoe je dat inverteren moest doen, na een zoektocht op internet blijkt dat met een simpele druk op de spatiebalk (in het juiste menuutje natuurlijk) zo maar te kunnen, maar voordat je daar achter bent, je weet dat het kan en dat het ook eenvoudig zal zijn, maar je kunt het niet vinden.

Volgende probleem wordt het aansturen van de spindelmotor. De huidige schakeling is zo uitgevoerd dat er een relais is voor start en stop, en een relais voor vooruit / achteruit draaien. De Masso controller geeft standaard signalen uit voor CW en CCW, nu dus nog uitzoeken hoe ik dit ga oplossen met zo weinig mogelijk opnieuw bedraden als het even kan.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door xander janssen »

Heel veel succes. Je zult hier (helaas) weer veel van leren waar mogelijk anderen ook weer iets aan hebben.

Welk merk en type draaibank is het?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

Hoi Ben,

we hebben het er natuurlijk al een paar keer over gehad en ik ben heel benieuwd hoe dit project gaat worden!

Ik heb laatst een beetje ingelezen over de Masso G3, maar een redelijk grote beperking waar ik (naar mijn weten) geen antwoord op kon vinden is dat macro's schrijven nagenoeg niet mogelijk (vooralsnog?) is op Masso.

Ik zag op een aantal fora al verscheidene verzoeken van gebruikers, om ook maar de meest basale macro te kunnen schrijven, maar dat lijkt nog niet ondersteunt te worden. Nu weet ik dat de Masso al standaard profielen kan inladen voor verschillende turrets/ATC, maar toch iets om rekening mee te houden denk ik.

Jouw ervaring ligt ver boven die van mij, dus ik kan je waarschijnlijk niet goed helpen, maar ik ga het topic wel nauwgezet volgen!

Succes en ik ben benieuwd!
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door tantan »

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

tantan schreef: 26 sep 2021 11:53 ik ken die man...

https://youtu.be/dDDrCulwGnw
Je bedoeld zeker de eigenaar van het machientje waar ik nu aan bezig ben?
Voor de rest van de wereld, we hebben het over Kawarider.

Maar, goed dat ik nu herinnerd word aan je ombouwsessie, als ik ergens vastloop weet ik je te vinden dat snap je natuurlijk wel hé.

Nog even een laatste vraag, hoe bevalt Masso je?
Zou je deze controller weer gebruiken op een volgende machine?
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door tantan »

nee dat is niet de eigenaar van de emco 105.
ik vind de masso een mooi front end systeem voor een goeie prijs. het aansluiten en initieel configureren is vrij eenvoudig. ik vergelijk het wel met mach3 moet ik zeggen. daar moet je ooit op 4 plaatsen wat instellen om iets geregeld te krijgen. het scherm is super, het feit dat je geen windowsPC of iets hebt is ook super. ik heb wel (en ben nog steeds) wat gedoe met de softlimits in combinatie met de tooloffsets. dat blijft een geklooi. ik mis wel de vrijheid die ik heb in mach. als iets bevalt maak je een scherm, vbcode of plc(brain) code en je kan maken wat je wil. dat is bij masso anders. ik denk wel dat het wat meer "gebruikersproof" is daardoor.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

Ik hoor/zie vaker het voordeel dat Masso een ingebouwde pc heeft (of beter gezegd, geen externe nodig heeft), maar ik weet niet of ik dat perse een voordeel zou vinden. Gezien de kosten van een adequate pc-tje tegenwoordig vallen de kosten daarvan in het niet t.o.v. de rest van de machine. Het voordeel is dan wel dat mocht je masso kapot gaan (of je pc) dat je niet alles hoeft te vervangen.

Ook vond ik de kwaliteit van het scherm met touchscreen van Masso een klein beetje tegenvallen; (als je die optie neemt natuurlijk). De inkijkhoek bijvoorbeeld vond ik, om heel eerlijk te zijn, erg slecht.

Een (tweedehands) AIO (All in One) PC met touchscreen kun je tussen 250-350 euro krijgen en daarbij heb je dan meteen een fullHD touch screen. Een 'tweedehands nieuwe' bij een retailer/handelaar met garantie kost je <500 euro.

Een los pc-tje met HDMI monitor en keyboard met muis, kun je met beetje zoeken <100 euro vinden. Een touchscreen zou ik altijd aanraden, dat werkt echt heel erg fijn.

Ik snap wel dat als je niet bekend met met PC's (linux, windows etc) en/of installeren van Mach3/EdingCNC/linuxCNC dat het misschien een drempel is. Mocht je wel wat technische achtergrond hebben zou ik het toch voordeliger vinden om zelf een pc te bouwen/uit te zoeken (al dan niet tweedehands). Voor mij geld dat modulair altijd beter is dan alles in 1 (ja ik lees zelf ook de contradictie m.b.t. mijn tip voor een AIO pc ;) ).

De UI die ik zo even gezien heb, die lijkt mij wel erg gebruikersvriendelijk en zeker moderner/logischer dan Mach3, dat oogt dan best gedateerd. Ook de bouwkwaliteit lijkt me dik in orde. En ik ben het eens dat Mach3 soms verschrikkelijk is om in te stellen, zeker als je met een slecht gedocumenteerde driver board werkt.

Een andere overweging die denk ik vaak vergeten wordt is de ondersteuning van een postprocessor in de bekende CAD/CAM pakketten. Ik liep daar tegenaan met EdingCNC heb mijn eigne moeten schrijven. Mach3 wordt echter in de meeste pakketten ondersteunt zodat je daar geen tijd en aandacht in hoeft te stoppen. Ik weet niet hoe dit met de Masso zit.

Ik zou het leuk vinden om eens een demo te zien, dus ik zal zeker bij je langs komen Ben als je wat verder bent!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de spindelbesturing werkend gekregen, viel allemaal heel erg mee, 2 extra draadjes en het werkte.

Origineel wordt de spindel bestuurd door een START signaal en een + / - signaal, door deze signalen met 0V te verbinden start de spindel en is de draairichting te controleren.
De Masso controller geeft een CW en een CCW signaal uit om de spindel te controleren.

In onderstaand schemaatje is te zien dat 2 extra draadjes, eigenlijk het gebruik van 1 extra relaiscontact van het START relais.
spinndel besturing Masso.JPG
Ik heb ook de spindelencoder gemeten, het lijkt er op dat dit een 16ppr type is, of dat klopt weet ik nog niet, dan moeten er eerst nog een paar dingen in de Masso ingesteld worden voordat ik een snelheidsaanwijzing krijg in het scherm.

Ook heb ik de pendant werkend gemaakt, ik ben nu met de toolchanger bezig, in principe werkt die ook via 2 stuursignalen, dat is niet het probleem, er zitten 4 HAL sensoren in, die krijg ik nog even niet uitgelezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

He Ben! Te gek! It is alife! Gaan we hem meesleuren naar Aalburg? Mooi man. Kom binnenkort langs.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 27 sep 2021 18:16 Ik heb vandaag de spindelbesturing werkend gekregen, viel allemaal heel erg mee, 2 extra draadjes en het werkte.
Voor iemand met jouw ervaring piepte je dus wel erg snel. :lol: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door motormuis »

Caesar schreef: 26 sep 2021 18:08 Ik hoor/zie vaker het voordeel dat Masso een ingebouwde pc heeft (of beter gezegd, geen externe nodig heeft), maar ik weet niet of ik dat perse een voordeel zou vinden. Gezien de kosten van een adequate pc-tje tegenwoordig vallen de kosten daarvan in het niet t.o.v. de rest van de machine. Het voordeel is dan wel dat mocht je masso kapot gaan (of je pc) dat je niet alles hoeft te vervangen.

Ook vond ik de kwaliteit van het scherm met touchscreen van Masso een klein beetje tegenvallen; (als je die optie neemt natuurlijk). De inkijkhoek bijvoorbeeld vond ik, om heel eerlijk te zijn, erg slecht.

Een (tweedehands) AIO (All in One) PC met touchscreen kun je tussen 250-350 euro krijgen en daarbij heb je dan meteen een fullHD touch screen. Een 'tweedehands nieuwe' bij een retailer/handelaar met garantie kost je <500 euro.

Een los pc-tje met HDMI monitor en keyboard met muis, kun je met beetje zoeken <100 euro vinden. Een touchscreen zou ik altijd aanraden, dat werkt echt heel erg fijn.

Ik snap wel dat als je niet bekend met met PC's (linux, windows etc) en/of installeren van Mach3/EdingCNC/linuxCNC dat het misschien een drempel is. Mocht je wel wat technische achtergrond hebben zou ik het toch voordeliger vinden om zelf een pc te bouwen/uit te zoeken (al dan niet tweedehands). Voor mij geld dat modulair altijd beter is dan alles in 1 (ja ik lees zelf ook de contradictie m.b.t. mijn tip voor een AIO pc ;) ).

De UI die ik zo even gezien heb, die lijkt mij wel erg gebruikersvriendelijk en zeker moderner/logischer dan Mach3, dat oogt dan best gedateerd. Ook de bouwkwaliteit lijkt me dik in orde. En ik ben het eens dat Mach3 soms verschrikkelijk is om in te stellen, zeker als je met een slecht gedocumenteerde driver board werkt.

Een andere overweging die denk ik vaak vergeten wordt is de ondersteuning van een postprocessor in de bekende CAD/CAM pakketten. Ik liep daar tegenaan met EdingCNC heb mijn eigne moeten schrijven. Mach3 wordt echter in de meeste pakketten ondersteunt zodat je daar geen tijd en aandacht in hoeft te stoppen. Ik weet niet hoe dit met de Masso zit.

Ik zou het leuk vinden om eens een demo te zien, dus ik zal zeker bij je langs komen Ben als je wat verder bent!
Ceaesar bij Peter in Ledeacker staat een frees die omgebouwd is met Maso
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door tantan »

nou, bij peter in ledeacker staat die turn 105 draaibank die ik samen met hem omgebouwd heb... :roll:
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Piet Versleijen »

motormuis schreef: 28 sep 2021 07:57 Ceaesar bij Peter in Ledeacker staat een frees die omgebouwd is met Maso
Niet bij Peter nee, maar hemelsbreed 10 km verder op ergens langs de Maas (Sambeek) staat wel een frees met een Masso G3 besturing.
Een Masso heeft inderdaad enige beperkingen voor wat betreft macro's enz.
Voor de rest ben ik er erg tevreden mee.

Groeten,

Piet
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

motormuis schreef: 28 sep 2021 07:57
Ceaesar bij Peter in Ledeacker staat een frees die omgebouwd is met Maso
Ja die heb ik zien staan, Peter liet me even snel e.e.a. zien, maar ik heb hem niet werkend werkend kunnen zien, wel aan, maar niet draaien. Wel netjes opgebouwd vond ik!
Plaats reactie