Low cost CNC-besturing bestaande drivers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Low cost CNC-besturing bestaande drivers

Bericht door aw »

Bijna 15 jar geleden heb ik mijn eerste portaalfrees gemaakt om voor de modelbouw ribbetjes e.d. te kunnen frezen. Ik heb hem vaak gebruikt maar op een gegeven moment kreeg hij geen aandacht meer, met name omdat ik ook niet meer toe kwam aan het bouwen van modelvliegtuigen. Maar nu ik dit jaar veel meer thuis ben (geen buitenlandse reizen meer voor de baas) begint alles weer te kriebelen...

Met veel moeite heb ik de (ouroude) Windows 7 PC nog opgestart gekregen. Maar aansturen via Mach3 lukt niet meer, frees en drivers staan wel onder spanning (en motoren locken) maar ik krijg er geen stapje beweging meer in.

Dus... misschien is het tijd om Windows 7, Mach 3 en de parallelle poort gedag te zeggen. Elke 3D printer kan immers ook steppers aansturen, werkt via USB of een kaartje en heeft nog een schermpje ook.
Zoiets lijkt me wel wat maar dan met mijn bestaande losse microstep drivers en aansturing via opensource software (GRBL?)

Maar daar gaat het mis. Ik zie door de bomen het bos niet meer, ook niet nadat ik hier al een aantal onderwerpen heb doorgelezen....
Wat is nu een combinatie van een (Opensource) software en een goedkope aansturing waarbij niet de on-board stepper drivers gebruikt worden maar externe drivers met eigen voeding? En aangezien het hobby is voor een paar plankjes uit een simpele frees - die dan ook nog een beetje voordelig is?

(Overigens zie ik ook USB adapater kaartjes voor Mach 3, werkt dat ook nog een beetje?)

BVD
Arthur
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Low cost CNC-besturing bestaande drivers

Bericht door hfjbuis »

Je zou de PC kunnen installeren met Windows-7 dat lost de problemen meestal wel op.

Als alternatief kun je de PC kunnen installeren met Windows-XP. Dat werkt echt probleemloos met Mach3.

De goedkoopste USB Mach3 oplossing is dit kaartje. Daar wordt op dit forum vaker positief over gesproken. Maar dat helpt mogelijk niet, als het probleem bij de Mach3 installatie ligt.
https://nl.aliexpress.com/item/40000871 ... hweb201603

Voor grbl kun je gebruik maken van een arduino Uno of Mega en daar je huidige drivers aan vast knopen. Er zijn ook andere oplossingen met b.v. grbl_ESP32, of grblHAL dat werkt ook goed.
https://github.com/bdring/Grbl_Esp32
https://github.com/terjeio/grblHAL

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de huidige Mach3 installatie aan de praat te krijgen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Low cost CNC-besturing bestaande drivers

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zou eerst de Mach3 configuratie file backuppen. Vervolgens de laatste versie installeren en de config terug zetten.

Vervolgens onderzoeken waarom de boel wel onder spanning staat maar niet wil lopen.

Je kan eventueel nog overwegen om windowsxp te installeren Dan moet alles met de paralle poort wel werken.

Ik zou niet zomaar de boel over usb willen doen tenzij het met een leafboy kaartje gaat, hier hoor en lees ik weinig dan goeds over.

Met een Arduino Uno of mega moet het ook allemaal werken. Het draaid op step en dir signaaltjes op ttl niveau 5Vdc.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Low cost CNC-besturing bestaande drivers

Bericht door aw »

Update:

- Dat voordelige Mach 3 kaartje heb ik besteld. Voor 18 euro inclusief verzendkosten kan ik daar geen buil aan vallen. Zal wel even duren voor het hier is.
- Op de PC probeer ik Mach 3 opnieuw te installeren. Ik weet nog dat het vrij kritisch was of de drivers het signaal zagen. Met een losse 5 volt voeding lukte dat niet, met 5 volt van de USB aansluiting op de PC wel. Waarschijnlijk te maken met gemeenschappelijke aarde. Misschien is er weer zoiets aan de hand.
- Bij het verder graven heb ik een USBCNC_CPU_3.00 kaartje gevonden. Kennelijk was ik er 5 jaar geleden al mee bezig om de boel te moderniseren. Hopelijk/wellicht kan ik daar nog wat mee!

Kan niet wachten tot de frees weer beweegt. Ineens heb ik allemaal projecten die schreeuwen om gefreesd te worden ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Low cost CNC-besturing bestaande drivers

Bericht door benkr »

Let wel, als je Windows7 met parallelle poort wilt gebruiken dan moet het de 32bit versie zijn, hoger werkt niet meer.
Plaats reactie