Mach3 paralle port

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lazeo
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2020 19:18

Mach3 paralle port

Bericht door Lazeo »

Beste

ik ben al paar dagen bezig om mach3 te installeren en werkend te krijgen.
ik ben zo ver dat alle assen werken en de Spindel via mach3

enigste wat niet werkt zijn de limit switch en ik krijg porten 10,11,12,13 niet werkend alleen port 15 werkt.

heeft iemand dit eerder mee gemaakt diverse instellingen in config gedaan maar geen resultaat.
ik denk dat het door de Parallel poort on bord komt is een Dell Precision 690 pc.

graag jullie info
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Mach3 paralle port

Bericht door Rocnc »

Ik denk dat je meer informatie moet geven dan nu, voordat iemand je kan helpen.
Wat bedoel je precies met poorten die niet werken? Wat doe je ermee en wat voor resultaat verwacht je? Verbind je contacten van de printerpoort rechtstreeks met draadjes of gaat dat via een breakout board?

Er zijn algemene programmaatjes te vinden waar je de status van de in- en outputs van een printerpoort kan controleren. Dan kan je checken of het een hardware probleem is of een instelling van Mach3.

Welke instellingen van Mach3 zijn - eh- ingesteld in jouw versie van het programma?
Mach3 heeft zelf ook een diagnosescherm, maar ik neem aan dat je die al gevonden hebt :mrgreen:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3065
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mach3 paralle port

Bericht door hfjbuis »

Lazeo schreef: 14 sep 2020 12:15 enigste wat niet werkt zijn de limit switch en ik krijg porten 10,11,12,13 niet werkend alleen port 15 werkt
Kijk in het Diagnostics scherm van Mach3 (ALT-7) of de limit switches geactiveerd worden. I.p.v. de switch kun je ook een draadje gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mach3 paralle port

Bericht door Bjornski1976 »

Indien je step en dir wel functionerend hebt dan zit het quoa poort wel goed.
Waar je nu naar opzoek bent zijn de juiste pins voor de limit switches.
De parralle poort heeft de onderstaande in en outputs gedefineert per pin, in of uitgang.
Step en dir zijn bijvoorbeeld uitgangen.
Pin 15 is dus een input naar de PC toe en de pinnen 1 t/m 8 bv. zijn outputs van de PC naar de controller/machine.

Pin No
1 In/Out
2 Out
3 Out
4 Out
5 Out
6 Out
7 Out
8 Out
9 Out
10 In
11 In
12 In
13 In
14 Out
15 In
16 In
17 Out
18-25 Ground

In Mach3 onder configuratie / Engine Configuration / Ports & Pins en dan tabblad Input signals moet de input selecteren die je bij de des betreffende functionaliteit (limit x, y, z) bijvoorbeeld. Hier wijs je een functionaliteit toe.

In mach3 hoofd scherm heb je ook de keus om naar het atbblad diagnostics te gaan. Daar zie je een rijtje groene letjes die een input status weergeven ongeacht de functie die er aan toe is gewezen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie