Limit switch

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Limit switch

Bericht door andrefc101 »

Ik moet op mijn draaibankje wat limit switches monteren. Er komen 2 lijnen, een voor de limit + en een voor de limit -.
Wanneer ik gewone schakelaars gebruikt, zouden deze in serie komen te staan (NO of NC, in te stellen in het systeem). Maar ik wil hiervoor proximity switches (NPN) gebruiken. Maar deze kunnen toch niet in serie? Hoe doe je dat is de vraag dus....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Limit switch

Bericht door audiomanics »

Kijk, als je de NPN NO proxi's gebruikt kun je de uitgangen gewoon met elkaar knopen.. Als er 1 van de proxi's geactiveerd wordt, maakt dus niet uit welke van de 2,3-100.. Dan gaat de uitgang naar nul. Ik kan me niet voorstellen dat je meerdere proxi's tegelijk zou moeten activeren voor een actie..
Net hoe en wat je wil schakelen kan je daar een relais (met een drivertje eventueel) aanknopen, of een paar dikke mosfets laten schakelen, een SolidStateRelay activeren, of whatever..

PS de meeste proxi's hebben ddrie draden: de bruine is + (5-30V meestal), de blauwe is NUL en de zwarte is de uitgang..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Limit switch

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 23 aug 2020 16:55 PS de meeste proxi's hebben ddrie draden: de bruine is + (5-30V meestal), de blauwe is NUL en de zwarte is de uitgang..

Kees
Ik dacht al het dat de manier was, gewoon aan elkaar knopen en naar de ingang van de controller, bedankt Kees!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Limit switch

Bericht door serum »

Die hedde toch nie nodig met die modbus?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Limit switch

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 23 aug 2020 17:16 Die hedde toch nie nodig met die modbus?
Bij "realtime" modbus via tcp/ip kom je er misschien nog mee weg, maar met rs232/rs485 modbus op 115200 baud moet je gaan rekenen, want je moet eerst een commando sturen om een register op te vragen dan het resultaat terug lezen, checken of de limit switch geactiveerd is en dan snel de boel uitgooien.
Interessant sommetje om uit te rekenen met hoeveel m/min de as mag bewegen om de boel heel te houden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Limit switch

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 23 aug 2020 16:47 Ik moet op mijn draaibankje wat limit switches monteren. Er komen 2 lijnen, een voor de limit + en een voor de limit -.
Wanneer ik gewone schakelaars gebruikt, zouden deze in serie komen te staan (NO of NC, in te stellen in het systeem). Maar ik wil hiervoor proximity switches (NPN) gebruiken. Maar deze kunnen toch niet in serie? Hoe doe je dat is de vraag dus....
Het is de gewoonte hier op het forum om van onze projectjes een uitgebreide foto reportage te plaatsen. Dat geldt ook voor jou als nieuwkomer hier.
Mocht je niet weten hoe je foto's moet plaatsen lees dan dit topic een goed door, dan zal het wel goed komen:

viewtopic.php?f=41&t=15474

Andre, welkom op dit forum............................hahahahaha
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Limit switch

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 23 aug 2020 17:47 Het is de gewoonte hier op het forum om van onze projectjes een uitgebreide foto reportage te plaatsen. Dat geldt ook voor jou als nieuwkomer hier.
Mocht je niet weten hoe je foto's moet plaatsen lees dan dit topic een goed door, dan zal het wel goed komen:

viewtopic.php?f=41&t=15474

Andre, welkom op dit forum............................hahahahaha
Mij te ingewikkeld ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Limit switch

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 23 aug 2020 17:40
serum schreef: 23 aug 2020 17:16 Die hedde toch nie nodig met die modbus?
Bij "realtime" modbus via tcp/ip kom je er misschien nog mee weg, maar met rs232/rs485 modbus op 115200 baud moet je gaan rekenen, want je moet eerst een commando sturen om een register op te vragen dan het resultaat terug lezen, checken of de limit switch geactiveerd is en dan snel de boel uitgooien.
Interessant sommetje om uit te rekenen met hoeveel m/min de as mag bewegen om de boel heel te houden.
Alles draait bij andre op modbus, geen step/dir oid, vermoed dat de encoder op de servo's gewoon uitgelezen wordt. Was een advies van de leverancier voor zijn controller/servo's. Neem aan dat ze weten hoe hun spul werkt en dat ze geen advies geven dat niet klopt?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Limit switch

Bericht door skillalot »

Wat voor controller is dat dan?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Limit switch

Bericht door andrefc101 »

skillalot schreef: 23 aug 2020 18:10 Wat voor controller is dat dan?
SZGH-CNC1000T Di-2
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Limit switch

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 23 aug 2020 18:30 SZGH-CNC1000T Di-2
Als ik hieronder even spiek dan zitten daar toch allemaal sub-D pluggen op met encoder ingangen, step, dir etc?

https://www.szghauto.com/product/54.html
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Limit switch

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 23 aug 2020 18:50
andrefc101 schreef: 23 aug 2020 18:30 SZGH-CNC1000T Di-2
Als ik hieronder even spiek dan zitten daar toch allemaal sub-D pluggen op met encoder ingangen, step, dir etc?

https://www.szghauto.com/product/54.html
Ja hoor
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Limit switch

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 23 aug 2020 18:01 Alles draait bij andre op modbus, geen step/dir oid, vermoed dat de encoder op de servo's gewoon uitgelezen wordt. Was een advies van de leverancier voor zijn controller/servo's. Neem aan dat ze weten hoe hun spul werkt en dat ze geen advies geven dat niet klopt?
Ik vermoed dat je zijn chinese cnc portaalfrees bedoeld? Die heeft vastvdan ethercat of realtime modbus geen seriele modbus.
Maar zie boven, zijn controller die hij voor zijn "kleinere" zelfbouw staalfrees gebruikt en nu zo te zien ook voor de draaibank gebruikt step,dir en ingangen.
Zover als ik het nu tenminste begrijp want erg spraakzaam is Andre niet ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Limit switch

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 23 aug 2020 23:04
serum schreef: 23 aug 2020 18:01 Alles draait bij andre op modbus, geen step/dir oid, vermoed dat de encoder op de servo's gewoon uitgelezen wordt. Was een advies van de leverancier voor zijn controller/servo's. Neem aan dat ze weten hoe hun spul werkt en dat ze geen advies geven dat niet klopt?
Ik vermoed dat je zijn chinese cnc portaalfrees bedoeld? Die heeft vastvdan ethercat of realtime modbus geen seriele modbus.
Maar zie boven, zijn controller die hij voor zijn "kleinere" zelfbouw staalfrees gebruikt en nu zo te zien ook voor de draaibank gebruikt step,dir en ingangen.
Zover als ik het nu tenminste begrijp want erg spraakzaam is Andre niet ;-)
Nee, specifiek deze controller.
Plaats reactie