Afstand tussen drivers en stappenmotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door danny vroonen »

Hallo
Ik ben mijn werkplaats aan het herinrichten en zou de besturingen van mijn freesmachines samen in 1 kast willen bouwen.Hoe lang mag de verbinding tussen de drivers en de stappenmotors zijn.
Beste groeten Danny
benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door benkr »

Eén kast met alle spullen er in voor één machine is al best complex, ik zou me niet wagen aan meerdere sturingen voor meerdere machines in een en dezelfde kast te stoppen, als je dan een probleem hebt kom je daar nooit meer uit.
En over die motorkabels, een paar meter is geen enkel probleem, maar 20 meter is denk ik toch wel tricky aan het worden, vooral de impedantie van zo'n lange kabel loopt dan op wat problemen zou kunnen gaan geven met de rechthoekvorm van de motor schakelsignalen, dat levert dan extra warmte ontwikkeling op, extra snelheidsverlies, extra storingsgedrag op andere signalen en meer van die dingen. Alleen met goed uitproberen is hier een zinnig antwoord op te geven, maar ik zelf zou ze niet langer maken dan noodzakelijk is. Ik zou dan de kabels zelf maken van losse per paar (A+ en A-, B+ en B-) in elkaar getwiste draden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

Ik ben het met @benkr eens. Alleen al de problemen met aardlussen zijn gigantisch en ik denk zelfs onoverkomelijk. Daarnaast heb je ook een computer nodig en die wil je toch bij de machine hebben.
Ik heb de kabels tussen de controller en de driver liefst zo kort mogelijk i.v.m. het oppikken van storingen.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door danny vroonen »

de langste verbinding zou 8 meter worden .zou dat een probleem zijn met afgeschermde kabel en een goede aarding .De kast is groot genoeg om alles nog overzichtelijk te houden 1500 X 900 en 300 diep.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

Die 8 meter naar de stappenmotoren kan wel. In dat geval de afscherming aan een kant aan aarde leggen, aan de kant van de kast. En voldoende dikke kabels gebruiken
Ik ben benieuwd of het probleemloos gaat werken. Houd ons op de hoogte, ook als het niet gaat. Leren we weer wat van.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door skillalot »

En die motoren met drivers ingebouwd dan? Of zeggen jullie nu dat je die alleen op hele kleine machientjes toe kan passen? ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

Die motoren kunnen overal op, zolang ze maar passen qua formaat en koppel. In dit geval verleg je het probleem naar een lange stuurkabel en een lange voedingskabel. Ik heb dan ik liever een lange motor kabel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 25 jul 2020 12:59 Die motoren kunnen overal op, zolang ze maar passen qua formaat en koppel. In dit geval verleg je het probleem naar een lange stuurkabel en een lange voedingskabel. Ik heb dan ik liever een lange motor kabel.
Maar dan hoef je alleen 2 dikke voedingsdraden te pakken en een UTP kabeltje om de optocoupler signalen te transporteren (per optocoupler 1 twisted pair is gegarandeerd storingsvrij), veel minder kans op vreemde stoorbronnen lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

De stuur signalen met UTP of STP is inderdaad gemakkelijk storings vrij te houden, zeker als je gewend bent met cat5/6 netwerk kabels te werken. Maar de lange voedingskabel kan makkelijk storingen oppikken die dan rechtstreeks via de voeding van de controller binnen komen. Niet iets waar ik vrolijk van wordt.
Hoe je het ook oplost, de kans op problemen blijft net als de kans op succes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jul 2020 13:03 Maar dan hoef je alleen 2 dikke voedingsdraden te pakken en een UTP kabeltje om de optocoupler signalen te transporteren (per optocoupler 1 twisted pair is gegarandeerd storingsvrij), veel minder kans op vreemde stoorbronnen lijkt me.
Het is alleen theoretisch storingsvrij als je die dan ook gebalanceerd aanstuurt en dat doen veel controllerkaarten niet. Maar goed 0-5V bij 125kHz zal wel loslopen.
benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Afstand tussen drivers en stappenmotor

Bericht door benkr »

Als je die voedingsdraden redelijk dik maakt, b.v. 2,5 mm2 en goed in elkaar twist mag het geen probleem zijn. De driver heeft ook nog wat condensatoren aan boord om wat rimpel door verliezen af te vlakken. Maar dat twisten is redelijk belangrijk.
Zo zou ik trouwens ook bij een stappenmotor de motorkabels doen, A+ - A- en B+ - B- twisten en dan ik een kousje stoppen.
Plaats reactie