Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door skillalot »

Ik ben op zoek naar een spindle voor mijn zelfbouw machine. Ik had altijd een Jianken spindle op het oog, een JGY-100 5.5kw BT30 permanent magneet, deze heeft ook een encoder en kan je mee tappen. Dus genoeg vermogen onderin het toerenbereik. Nu wilde ik die afgelopen week bestellen, maar blijkt dat jianken deze niet meer leverd. Alleen nog gewone HF (ATC) spindels.

Ik kan of een 7.5kw jianken nemen, en hopen dat onderin nog een beetje power zit, of een andere leverancier zoeken. In het geval van het laatste, wie heeft tips en weet mooie spindel leveranciers in china?
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door benkr »

Neem een losse ATC spindel met riemaandrijving, en zet daar een servomotor op, dat is zeker niet duurder, elke servomotor heeft ook onderin zijn volle vermogen. Ook hebben servomotoren echte precisie encoders zodat je echt op elke gewenste positie kunt positioneren of tappen of.......
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door serum »

Met een ATC kan je net zo makkelijk schroefdraad frezen. (met iedere CNC). Ik kende alleen die Jianken met permanente magneten, ik heb ook overwogen een spindel te nemen die kan tappen. Ik heb van AXYZ een keer een filmpje gezien die met een ES929 aan het tappen was. Schijnt dus dat HSD exemplaren heeft.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door skillalot »

Ben in gesprek met decispindle.com
https://www.decispindle.com/product-vie ... dle-motor/#

Komt alleen nog 500usd extra bij voor de optionele encoder, zodat de spindle ook rigid tapping aan kan. De VFD is van het merk Delta.
Ik heb nog een paar vragen uit staan bij ze, dus wacht nog even op antwoord daar op, maar de kans is groot dat deze het gaat worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door Ballegooijen »

Komt alleen nog 500usd extra bij voor de optionele encoder,
Zit er geen encoder op de servomotor?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 22 jul 2020 08:49
Komt alleen nog 500usd extra bij voor de optionele encoder,
Zit er geen encoder op de servomotor?
Is geen servo Johan, daar heb je geen vfd voor nodig 😉
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door Ballegooijen »

Oh, ik dacht dat dit een losse ATC unit was die je met een aparte motor/servo aandrijft. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door skillalot »

Nee lijkt op het kleine plaatje zo, omdat er een losse verdikking achterop zit. Dat is de luchtcilinder voor het ontkoppelen van de tools, maar op het plaatje lijkt dat net een tandriemschijf :lol:
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door Caesar »

Dat ding is gebouwd voor 30k rpm, als je encoder wilt, neem ik aan dat je dus indd rigid tapping wilt, maar dat doe je doorgaans met 10rpm? Ding zal geen koppel hebben bij dat soort toerentallen

Mijn hsd is ontworpen voor 32k rpm, maar 1hz staat gelijk aan 60rpm (m.a.w vfd op 530 Hz om 32000 Ron te krijgen).

Dus je vfd moet ongeveer op 1/6hz draaien om 10 rpm te hebben. Ik vraag me ten sterkste af of je motor dan überhaupt draait, laat staan koppel heeft voor tappen.

Ik geloof dat het langzaamste wat mijn spindel doet is 10hz, =600 rpm, maar nul koppel omdat je stroom niet te groot mag zijn bij lage toerentallen.

Beter zou ik dan investeren in een losse iso30 spindel met Servomotor met riem aandrijving. Dan ben je veel flexibeler, of iso30 spindel met direct drive koppeling.

Plus iso30 hebben geen drive dogs, dus als je al koppel hebt, bij grotere tap zal je toolholder geheid slippen in de spindel zelf

Ik heb ergens een topic zweven waarin ik een aantal quotes van paar jaar geleden voor zo'n spindel heb staan

Als je overweegt dat soort bedragen uit te geven zou ik;

+/- 500-800 voor de iso30 spindel uitgeven
+/- 800-1200 euro voor 2.2 kw Servomotor plus controller
Wat restant voor misc, maar je moet natuurlijk wel nog een behuizing/bracket maken.
Laatst gewijzigd door Caesar op 22 jul 2020 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door Kjelt »

Even nog wat nieuwsgierige vraagjes :
- Met hoeveel rpm wil je gaan tappen?
- welk interface/protocol gaat de controller de vfd aansturen ?
- is de controller die de vfd aanstuurt snel genoeg om vastlopen te detecteren en de spindel op tijd te stoppen of is het gewoon gaan met die banaan en bij een vastloper jammer van de tap ?
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door nieles »

Caesar schreef: 22 jul 2020 10:00 Dus je vfd moet ongeveer op 1/6hz draaien om 10 rpm te hebben. Ik vraag me ten sterkste af of je motor dan überhaupt draait, laat staan koppel heeft voor tappen.
dat is precies waar de encoder voor is (closed loop control), om de VFD te vertellen waar de rotor is. zodat hij deze kan aansturen. (althans dat is mijn aanname)
(tweede mogelijkheid is dat de encoder alleen naar de CNC controller gaat en de VFD open loop control doet. met open loop control is al meer opstart torque mogelijk dan met V/F control)

een permanent magneet motor heeft max koppel op 0 RPM (mits de control loop in de VFD weet waar de rotor is natuurlijk)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door serum »

Klopt. Met permanente magneten heb je koppel vanaf 0 rpm. Precies het type motor dat je gebruikt voor tappen. Nette prijs trouwens voor die spindel!
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door Caesar »

nieles schreef: 22 jul 2020 10:43
Caesar schreef: 22 jul 2020 10:00 Dus je vfd moet ongeveer op 1/6hz draaien om 10 rpm te hebben. Ik vraag me ten sterkste af of je motor dan überhaupt draait, laat staan koppel heeft voor tappen.
dat is precies waar de encoder voor is (closed loop control), om de VFD te vertellen waar de rotor is. zodat hij deze kan aansturen. (althans dat is mijn aanname)
(tweede mogelijkheid is dat de encoder alleen naar de CNC controller gaat en de VFD open loop control doet. met open loop control is al meer opstart torque mogelijk dan met V/F control)

een permanent magneet motor heeft max koppel op 0 RPM (mits de control loop in de VFD weet waar de rotor is natuurlijk)
Correct me if I'm wrong; maar je koppel/toeren kromme loopt vanuit de nullijn schuin omhoog; theoretisch gezien heb je max koppel inderdaad bij 0 toeren, maar je kunt maar een minimaal vermogen aan stroom erin stoppen omdat je bij nul-toeren je max stroom heel erg begrenst is omdat je anders je windingen verbrand.

I.i.g. ik denk dat je teleurgesteld gaat worden, het is geen servo motor. Dit zijn motoren die pas van 15k rpm vermogen gaan leveren. Neem maar een gemiddelde HSD vermogen/toeren kromme, dan zie je dat er onder de 8k niet veel gaat gebeuren.

Zie dit voorbeeld van een vermogens/koppel curve van een HSD van vergelijkbare specs:

Afbeelding

Tot 8k rpm heb je gewoon een lineaire curve die heel erg begrenst is door rpm versus max stroom die je erdoorheen mag jassen. Koppel zal nooit nul zijn bij 0rpm (anders zou hij niet opstarten), maar veel zal het niet zijn.

het is gewoon niet de juiste motor voor de juiste taak. Bijvoorbeeld een servo motor van 5kw heeft vele dikkere windingen zodat die ook daadwerkelijk de stroom aan kan. Dit soort hoge snelheidsduivels hebben hele dunne windingen.

Je probeert nu een F1 motor vrachtwagen werk te laten doen; die F1 motor gaat heel hard werken in een werkgebied waar hij absoluut niet voor gemaakt is.

I.i.g. wat je ook doet, ik zou me even inlezen en sowieso de koppeltoeren/kromme van de motor opvragen, dan heb je namelijk zeker je antwoord of het gaat lukken of niet.
Laatst gewijzigd door Caesar op 22 jul 2020 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gezocht ATC spindle met vermogen onderin, iemand tips?

Bericht door DaBit »

In principe heb je met een AC inductiemotor en een VFD die field oriented control (vectorsturing) doet ook vol koppel vanaf 0rpm. Lijkt me dus vooral een kwestie van een slimme frequentieregelaar kiezen; velen hebben ook de mogelijkheid om een encoder aan te sluiten en daarop te regelen. Precies positioneren schijnen ze minder goed in te zijn, en als je daadwerkelijk op een paar RPM vol koppel wil hebben dan zou ik me er ook maar van verzekeren dat de koeling van de motor in orde is.

Welke VFD je nou hebben moet weet ik niet. Er zijn wat haken en ogen; mijn Danfoss VLT5008 bijvoorbeeld kan wel FOC, maar dan enkel voor 50Hz motoren en niet in combinatie met het 0-1000Hz frequentiebereik. Nu is dat ding al een paar generaties oud, maar toch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie