CNC aangeschaft zonder besturing

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

Beste CNC-ers,

Zometeen heb ik mijn eerste CNC in bezit, echter zonder de besturing en zonder enige kennis.
Nu ben ik al een paar dagen aan het zoeken over hoe en wat... maar ik kom er nog niet (helemaal) aan uit.
Het is een MPCNC (Mostly Printed CNC) met 5 Nema 17 stepper motors (type 17HS19-2004S1).
Heb een Makita RT0700C liggen en ben van plan vooral hout te gaan frezen, te beginnen met een huisnummerbordje van Eikenhout.

Voor zolang hij nog op Marktplaats staat, het gaat om deze CNC:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... nt=app_ios

Wat ik tot nu toe in gedachten heb is om een Adruino Uno er op aan te sluiten, met 5 stepper drivers en 1 voeding.
Waarom kan ik nog niet precies zeggen...

Qua divers, ben ik een beetje de weg kwijt.. ik zat in eerste instantie te denken aan TB6600 drivers, maar nu las ik ergens dat deze af en toe stappen overslaat, waarop ik vervolgens weer las dat het ligt aan de microstepping instellingen (te hoog) en ik heb ook gelezen dat er meerdere versies van zijn en de nieuwe beter zijn.

Verder las ik hier op het forum dat de DM542 drivers van Leadshine erg goed zijn, alleen zijn deze een stuk duurder.
Is dit misschien overkill voor de stepper motors die er nu in zitten?

Diegene waarvan ik de CNC overneem heeft hem zelf gebruikt met Duet Wifi (die zit er dus niet bij), is dit aan te raden?

Een budget wil ik nog niet helemaal noemen, als het maar niet honderden euro's gaat kosten.

Kan iemand me een beetje op weg helpen, misschien iets om te lezen of kijken (YouTube).

Alvast bedankt!

Groeten,

Ramon
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Kjelt »

Als ik snel naar de opbouw van die Mostly Printed CNC frame kijk denk ik serieus dat het meer voor 3D printen, pick en place en laseren geschikt is dan voor frezen.
Voor je dit aanschaft zou ik goed inlezen op het internet met mensen die ervaring hebben met frezen met dit frame.
Er komen vrij grote krachten vrij bij het frezen zeker met een serieuze Makita frees.

Als je naar de koper gaat voel dan even aan de as, druk er op en kijk of deze doorbuigt, voel op en neer bewegen of er geen beweging in zit.
Als je met de hand de boel al kunt buigen en op en neer bewegen dan weet je al bijna dat het niet geschikt is om te frezen, althans niet met een Makita en een houtfrees.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Geldof »

Kijk Kjelt hij kan zelfs aluminium doen :mrgreen:
Maar als ik zie hoeveel problemen ik al heb met een koop machine dan zou ik me niet wagen aan een geprinte zelfbouw.
Misschien leuk om mee te leren maar als je iets meer wil dan zou ik toch naar een goeie machine kijken.

https://www.youtube.com/watch?v=AFthTuSSD8E
Click buy play
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Ballegooijen »

Ik sluit me helemaal bij Kjelt aan. Verzint eer ge begint!. Hangt natuurlijk van je verwachtingen af maar ik denk dat het vies gaat tegenvallen om een stukje hout netjes te frezen. Die motortjes hebben zowiezo al weinig kracht.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Geldof »

En voor de aansturing zou ik het goedkoop houden.
Kijk hier eens.

https://planet-cnc.com/product/cnc-usb- ... 34-4-axis/
Click buy play
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door hfjbuis »

Als je wilt voorkomen dat de drivers, controller en voeding veel meer kosten dan de freesmachine zelf dan kun je beginnen met:
- een goede voeding (250..350 Watt) b.v. van Meanwell , die gebruik je eventueel ook voor je volgde freesmachine.
- een arduino Uno met grbl software er op en TB6600 drivers. Maximale (bruikbare) voedings spanning 24V voor de drivers. Voor de uno gebruik je een USB voeding.
Zo kun je tegen minimale kosten komen tot een werkende situatie. Op ebay kost dit (5 drivers) zonder voeding zo'n €35,--. Daarmee haal je zeker niet de maximale snelheid, maar er komt wel leven in de machine en je leert er veel van.
Tegen de tijd dat je meer wilt, kun je zelf beter beoordelen wat past bij je wensen, eisen en vooral budget!

Veel plezier er mee!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

Wow ik had niet al zoveel reacties verwacht, bedankt!
Ik kon dit voor een goede prijs (denk ik) overnemen en het was in de buurt, dus het is een beetje een gok.

@kjelt De assen zijn van RVS en die kan ik echt niet doorbuigen.

Hij vertelde me dat er door de eindstops dat de assen weer gelijk gaan lopen, na het opstarten van de CNC... er zitten 4 eindstops op.

De PlanetCNC heeft maar 4-axis... ik heb er toch 5 nodig?

Ik ga denk ik voor de optie die hfjbuis plaatst!

Dan heb ik (denk ik) het volgende nodig:

- Arduino Uno, en dan originele of een clone?
- Een CNC shield of iets dergelijks?
- 5 x TB6600 drivers https://www.amazon.nl/stappenmotordrive ... 787&sr=8-1
- 1 x voeding https://www.amazon.nl/Meanwell-schakelv ... 849&sr=8-1
- bedrading voor de drivers naar de voeding

De verkoper heeft overal aansluitingstukken op het einde van de draden gedaan, kan ik die zo in de drivers steken dan (lijkt me niet?)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zou het niet te moeilijk maken:
- cnc shield (12-36Vdc input);
- arduino uno (6-20Vdc input);
- stepstick DRV8825 (8.5 - 45Vdc input).
- voeding 12 tot 36Vdc voor cnc shield en stepstick DRV8825 (zie berekening).

Berekening optimale spanning van de voeding:
32 * (√mH inductance) = Voedingsspanning
Motor type: 17HS19-2004S1 heeft volgens spec on internet 3mH
32*(√3)=55.42Vdc
Maar maximaal kan het cnc shield (36Vdc) en DRV8825 (45Vdc) aan en is dus 36Vdc de maximale voedingsspanning
wetende dat de optimale spanning niet gaat halen.

Het vermogen van de voeding is zoiets als 65% van de motor fase stroom 2A en dan maal de hoeveelheid motoren.
Stel dat je 4 motoren hebt a 0.65*2A=1.3A maal aantal motor 4 voeding moet dan minimaal 5.2A continue kunnen
leveren. Tel daar wat extra bij op dan zou een voeding van 36Vdc 200Watt voldoen.
Let wel dat je voor de arduino een geschikte voedingsspanning gebruikt maar indien deze op USB aangesloten blijft
en daar zijn 5Vdc vandaan krijgt dit wel zou moeten werken.

Je kan het CNCshield en de de stepstick laten vallen en drivertjes zoeken die op 60Vdc of hoger werken en direct via
de Uno aansluiten step en dir met een hogere voedingsspanning van 60Vdc zodat de motoren beter lopen. Dan heb je
een voeding van 60Vdc of hoger nodig.

Als er in het bovenstaande iets niet klopt dan lees je het wel terug in de comments.

laat je er niet van weer houden om lekker te knutselen en het te proberen. Proberen is leren en iedereen heeft eerst
moeten lopen voordat ie kan rennen ;) Succes
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 26 mei 2020 16:19 De PlanetCNC heeft maar 4-axis... ik heb er toch 5 nodig?
Je hebt blijkbaar 2 motoren die dezelfde as aansturen. Die hebben elk een eigen driver nodig, maar kunnen vanuit de controller worden aangestuurd met dezelfde signalen.
remon_v schreef: 26 mei 2020 16:19 - Een CNC shield of iets dergelijks?
Omdat je externe drivers gebruikt, heb je geen shield nodig. Wel kun je ervoor kiezen om de UNO te voorzien van schroef connectoren, dat monteert wat gemakkelijker. Met wat standaard Dupont kabels een een breadboard gaat het ook.
https://www.amazon.nl/s?k=uno+screw+shi ... nb_sb_noss

Als je begint te monteren, doe dan één motor zonder eindschakelaars. Als die het doet, kun je de 2e motor aansluiten. Een voor een sluit je zo de onderdelen aan en na elk onderdeel testen.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door fluppie »

Lekker goedkoop houden zo'n MPCNC: https://nl.aliexpress.com/item/32808916 ... hweb201603_

Zo'n protoneer CNC shield. GRBL op de Arduino flashen. Eventueel kan je later uitbreiden naar betere drivers. Ik heb op mijn shield TMC2209 stepsticks gezet, zijn stil en kunnen behoorlijk wat stroom leveren. Denk 2A RMS.
https://nl.aliexpress.com/item/33047241 ... hweb201603_

Bv deze steppers zijn nog wel betaalbaar en hebben nog een beetje koppel: https://nl.aliexpress.com/item/32572890 ... 4c4d6UBQbj

Anyway, stop d'r niet te veel geld in. Ik ben snel naar iets stevigers overgeschakeld. En dan nog zou het stijver mogen 8).
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

Kijk dat bedoel ik nou!
Zoveel opties en iedereen geeft een ander advies... ik ben overigens wel heel blij met de adviezen hoor ;-)

@ Bjornski1976, daar heb ik wat aan... onderbouwing met berekening... ook al snap ik het nog niet helemaal (ben een bouwkundige)

@hfjbuis, ik snap hem... 2 motoren op dezelfde as met 1 aansturing... maar moet er dan niet 1 in spiegelbeeld?

@fluppie, mooi iemand met MPCNC ervaring! Misschien moet ik het maar goedkoop houden inderdaad, maar dan wel gelijk de betere drivers?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 26 mei 2020 17:41 @hfjbuis, ik snap hem... 2 motoren op dezelfde as met 1 aansturing... maar moet er dan niet 1 in spiegelbeeld?
Ja dat klopt, dat doe je door van één van de twee spoelen op de stepper de draden te wisselen, dan draait de stepper in de andere richting.
remon_v schreef: 26 mei 2020 17:41 Zoveel opties en iedereen geeft een ander advies... ik ben overigens wel heel blij met de adviezen hoor
Iedereen geeft hier een goed bedoeld advies. Soms verschillen we hier van mening en meestal zijn er heel veel opties om uit te kiezen. Als er per ongeluk of door gebrek aan kennis echt iets verkeerd wordt gezegd, dan komt daar heel snel een goed bedoelde corrigerende opmerking over en ook daar leren we weer van.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Bjornski1976 »

Indien je voor die tb6600 drivers gaat kies dan wel voor een 42vdc voeding. Hier ga je later met het setje ook plezier aan beleven. 24Vdc is wat aan de lage kant voor je motortjes.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

@hfjbuis, ik vind het ook wel leuk dat iedereen een andere mening heeft. En iedereen heeft zeker een goed bedoeld advies.
Bjornski1976 schreef: 26 mei 2020 16:39 Het vermogen van de voeding is zoiets als 65% van de motor fase stroom 2A en dan maal de hoeveelheid motoren.
Stel dat je 4 motoren hebt a 0.65*2A=1.3A maal aantal motor 4 voeding moet dan minimaal 5.2A continue kunnen
leveren. Tel daar wat extra bij op dan zou een voeding van 36Vdc 200Watt voldoen.
Let wel dat je voor de arduino een geschikte voedingsspanning gebruikt maar indien deze op USB aangesloten blijft
en daar zijn 5Vdc vandaan krijgt dit wel zou moeten werken.
Ik heb dus 5 steppermotoren, dus dan is de berekening: 0,65*2A=1,3A, 1,3A * 5 = 234W.
Dus ik heb als ik voor de CNC shield ga een voeding nodig van 36Vdc van 250W+
Hoe kom je aan de 65%?

Ik denk dat ik redelijk uit ben:
- Arduino UNO
- CNC Shield V3 (V4 is voor Arduino Nano?)
- Drivers DRV8825, TMC2208 of TMC2209 (welke van de 3?)
- Powersupply 36Vdc van 250W+?

Ik dacht eerst dat de CNC shield niet kon, omdat er maar 4 drivers op aangesloten kunnen.

Nu lees ik deze reactie op de v1engineering (bedenker MPCNC) website:

"please note that using GRBL software, you will be able to use only 3 of the CNC shield 4 channels. The good news is that 3 channels are enough to drive the 5 motors: to handle the two X motors, you will just use a single channel on the CNC shield and connect the two motors either in series or in parallel. Same for the 2 Y motors.

The choice between series and parallel connection is though. With series connection you will share the voltage between the 2 motors. You might need to increase CNC shield input voltage to get as much juice as you can from both driver and motors Drivers will not suffer more with higher voltage (as long as you stay below 24V o 36V depending on which drivers you have chosen between A4988 and DRV8825). With parallel connection, both motors will receive the full voltage but they will share the current, thus increasing drivers load. I’m not really sure which solution in better but I’ve tested series connection and it works well."

Ik snap hem niet helemaal, hoeveel drivers heb ik dan nodig, 3 toch?
Plaats reactie