Storing cnc freesmachine.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Topic starter heeft altijd zijn onderdelen naar wens kunnen maken, dus aan die plt besturing ligt het niet.
Vanaf dat zijn programmeer computer vervangen heeft, constateerde hij maatverschillen.
(+/- 0.075 m’n volgens mij) ik ben er van overtuigt dat wanneer de controllerkaart vervangen wordt door een g-code controller hetzelfde resultaat behaald wordt.
Bij een vierkantje frezen valt niet veel winst te halen met plannen, en exact stop op de hoekpunten kan helemaal geen kwaad.
Niet aansluitende toolpaden zijn hier niet aan de orde.
Een beetje besturing ziet wel kans een rekenfoutje in cirkel aansluitingen weg te interpoleren, en dat is maar goed ook.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Hugo, er is geen .plt-besturing.
HPGL wordt gebruikt als uitwisselingsformaat, met alle nadelen vandien.
Het gebruikte freesprogramma is opnieuw geinstalleerd en opnieuw ingesteld (hopelijk goed).
CNC-machine zou nergens speling hebben maar cnc-job verloopt wel (duidelijk zichtbaar).

Wanneer .DXF als uitwisselingsformaat wordt geprobeerd, hoeft geen enkele elektronicakast geopend te worden.

Zou het originele DWG en DXF-bestand wel eens op mijn pc willen proberen.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hilberth »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 mei 2020 09:28 Met een factor 40 voor de omrekening nar de plotter units zit je op een resolutie van 0.025 dus dat zal wel mee vallen.
19 naar 843 is 824 stappen, 824/40 = 20.6 en dat zit aardig in de buurt van de freesmaat + freesdiameter.
De plt file heeft naar alle waarschijnlijkheid een resolutie van 1016/inch, dat komt neer op 40/mm.
De resolutie in HPGL wordt in units per inch aangegeven, Amerikanen zijn dol op inches, ze dromen zelfs in inches.
Die factor 40 door Hugo genoemd zit meer dan aardig in de buurt, ik denk alleen dat het verschil in maat door lijnbreedte wordt veroorzaakt (tis tenslotte een plt file).
Harm J Seef schreef: 05 mei 2020 19:09 Ja, zoals je zegt; 'aardig in de buurt'.
Zie mijn opmerking hierboven.
Harm J Seef schreef: 05 mei 2020 19:09 Een groot verschil is de machine: een plt-machine verwerkt een plt-bestand keihard van regel naar regel, van coordinaat naar coordinaat.
Een G-code controller controleert vooraf de opdrachten en plant deze in.
Voorbeeld; grbl ingesteld op 2 decimalen plant en controleert op vier decimalen.
Wanneer toolpath niet aansluit krijg je errorcode :33.
Hoe lost de WinPC-controller plt-omissies op?
Sinds wanneer is een penplotter geen CNC machine? Dat er geen g-code gebruikt wordt doet in het geheel niet ter zake. Het apparaat wordt met getalletjes bestuurd door een computer (computer numeric control).

Verder wordt hier de plt file enkel als drager voor x,y coordinaten gebruikt (vergelijkbaar: floppy disk of usb stick), ik denk dat penselectie (SP1) of linetype (LT1) gebruikt wordt om onderscheid te maken in de verschillende lagen om zo de z coordinaat te kunnen bepalen.
HPGL lijkt meer op g-code dan menigeen denkt, even wat HPGL dingetjes:
PU = ga naar veilige hoogte
PD = ga naar werk hoogte
PA = ga naar absolute locatie (alleen x,y)
PR = ga naar locatie relatief t.o.v. huidige locatie (alleen x,y)
SP[n] = Selecteer pen (tool)

Waarom zou bij een plt file een toolpath niet aansluiten?
In de plt file is geen verschil in de lengte en de breedte van het werkstuk bij verticale of horizontale orientatie.
HPGL kent ook cirkels en arcs, ook deze worden netjes verwerkt door WinPC-controller bij het genereren van toolpath.

Het toolpath wordt op basis van de coordinaten in de plt file gegenereerd, net zoals dat gebeurd vanuit een dxf file.

Er is geen probleem met het gebruiken van een plt file, het is in de kern niet anders dan dxf, alleen de verpakking verschilt.

Ik roep al meer dan 35 jaar dat elk bestand een database is, alleen het format verschilt, soms heb je meerdere records met meerdere velden, soms heb je een enkel record met een enkel veld. Tis maar net hoe je er naar kijkt.

Maar goed, om een kort verhaal lang te maken: ik denk dat er naar het mechanische gekeken moet worden, ik zou de borgschroefjes van de askoppelingen een keertje losdraaien en daarna opnieuw vastzetten, zo ben je er zeker van dat ze echt vastzitten.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar heb ik weinig aan toe te voegen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Hoe sterk de oppervlakkige overeenkomst ook mag zijn, een plotter is beslist geen CNC-machine.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar heb je helemaal gelijk in, maar de meeste machientjes die hier gebruikt worden, zijn in mijn ogen ook geen freesbanken, en toch maken de gebruikers er van er de mooiste dingen mee.
De naam van een machine of de besturing die er op zit zegt in mijn ogen niet zo veel.
Ik heb mijn freesbank naast frezen ook wel als CNC draaibank gebruikt en ook als snijplotter.
(en heb ook wel eens een blaasmatrijs in de spuitgietmachine gemaakt)
De taal die de machine gebruikt is al helemaal niet spannend, kijk eens naar een freesprogramma van een Brother CNC freesbank, daarvan zegt de leek ook dat ie er niets van begrijpt, terwijl er eigenlijk precies hetzelfde staat als in een 'normaal' G-code programma.
Zie hieronder een voorbeeld :

Code: Selecteer alles

%:NM0001 S3@-200.000* -90.000* 150.000D50.*A1F4G9*1G17*2*09*????H3*1*1496H1*11*-.6*-9.8*?        *?        H1*11*1.*.1*?        *?        H1*11*-1.*-.1*?        *?        H1*11*.*.*?        *?        H1*11*?        *?        *2.*?        H2*11*     60*?        *?        *.*?        *?        H2*11*?        *?        *?        *-19.9*?        *?        H7*2*?        H2*11*?        *15.*.*?        *?        *?        H2*11*?        *65.*?        *?        *?        *?        H2*11*?        *65.*10.*?        *?        *?        H2*7*?        *80.2*-25.*.*-15.2H2*11*?        *?        *-65.*?        *?        *?        H2*7*?        *75.*-70.2*-5.2*.H2*11*?        *25.*?        *?        *?        *?        H2*7*?        *9.8*-55.*.*15.2H2*11*?        *?        *-15.*?        *?        *?        H2*11*?        *?        *.6*?        *?        *?        H1*11*?        *?        *2.*?        H1*11*?        *?        *100.*?        LG17*2*12*????H3*1*1234H1*11*-.6*-9.8*?        *?        H1*11*?        *?        *2.*?        H2*11*     60*?        *?        *.*?        *?        H2*11*?        *?        *?        *-19.9*?        *?        H2*11*?        *15.*?        *?        *?        *?        H2*11*?        *65.*?        *?        *?        *?        H2*7*?        *80.2*-25.*.*-15.2H2*11*?        *?        *-65.*?        *?        *?        H2*7*?        *75.*-70.2*-5.2*.H2*11*?        *25.*?        *?        *?        *?        H2*7*?        *9.8*-55.*.*15.2H2*11*?        *?        *-15.*?        *?        *?        H2*11*?        *?        *.6*?        *?        *?        H1*11*?        *?        *2.*?        H1*11*?        *?        *100.*?        H1*11*-240.*.*430.*?        LG9*2gijkuv{|}t0syw     
%
En dat is echt gewoon een freesprogramma.
In G-code zie het er zo uit: (is exact het zelfde!)

Code: Selecteer alles

%
O0001
G0G40G49
G80G90G94G98
G69
G54
T9M6
S1496M3
(SIDE MILLING)
G0G17X-.6Y-9.8
G0X1Y0.1
G0X-1 Y-0.1
G0 X0 Y0
G43Z2.H9
G1Z0F60
Z-19.9
G41X15.Y0
X65.
X65 Y10
G2X80.2Y-25.I0J-15.2
G1Y-65.
G2X75.Y-70.2I-5.2J0
G1X25.
G2X9.8Y-55.I0J15.2
G1Y-15.
Y.6
G40
G0Z2.
M5
Z100.
T12M6
S1234M3
(SIDE MILLING)
G0G17X-.6Y-9.8
G43Z2.H9
G1Z0F60
Z-19.9
X15.
X65.
G2X80.2Y-25.I0J-15.2
G1Y-65.
G2X75.Y-70.2I-5.2J0
G1X25.
G2X9.8Y-55.I0J15.2
G1Y-15.
Y.6
G0Z2.
M5
Z100.
G53 X-240. Y0 Z430.
M2
%
Een besturing is zo slim als z'n gebruiker, je kunt er net zo goed een asfalteermachine mee bouwen als een slagroom versierder (of niet Kars ;-) ). En dat zie je ook direct op het moment dat er lineaire assen gekombineerd worden met ronddraaiende assen, dat veel gebruikers dan in de knoei komen met die stappen per omwenteling van de 4e as, die besturing weet niets van assen, die telt gewoon pulsjes, wat wij daar mee doen is ons probleem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hilberth »

Harm J Seef schreef: 07 mei 2020 09:34 Hoe sterk de oppervlakkige overeenkomst ook mag zijn, een plotter is beslist geen CNC-machine.
De overeenkomst is zo oppervlakkig als je er naar kijkt, als je jezelf die beperking wilt opleggen ok.
Maar ik ben wel benieuwd naar je uitleg waarom dat dan is, je bijlage zegt daar niets over.
De definitie van CNC is duidelijk.
Think it, draw it, make it.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Al draag je een paard naar het water, wanneer het niet drinken wil, zal het sterven van de dorst.

De geplaatste bijlage is een Post Processor voor het genereren van HPGL-code aan de hand van de CL-data uit een CAD-tekening.

Meer informatie over HPGL-plotters en .PLT-files vind je onder Verzoeken, ”Werking en aansluiten HPGL-plotter”. (Ben benieuwd binnen welke tijd een verzoek verwerkt gaat worden).

Denk zelf dat deze discussie geen oplossing voor J. Moors is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Harm J Seef schreef: 08 mei 2020 10:49 Al draag je een paard naar het water, wanneer het niet drinken wil, zal het sterven van de dorst.
Heel toepasselijk. :lol: :lol:
Er wordt naar een oplossing gezocht, we zullen kijken met welke resultaten topic starter terug komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Ik sta met verwondering naar jullie reacties te lezen. Ik kan redelijk met autocad overweg, kan redelijk met de besturingssoftware overweg. Maar de details over g-codes / hpgl-codes is voor mij latijn.

Ook hoe een computer dient te werken is mij een raadsel. Ik ben puur een gebruiker van dit allemaal, maar verder reikt mijn kennis niet helaas.

Aan de machine heb ik naar mijn weten echt alles wat ik kon verzinnen na gekeken, want mijn eerste gedachte bij deze storing was inderdaad dat er ergens speling zat.
Die zit er echt niet. De enige kleine speling zit in de tandriemen, maar niet moeten ook niet knetterstrak zitten. Ik kan bij de kleinste riem van ongeveer 15cm hooguit 2 mm indrukken en bij de grootste riem van ongeveer 1 meter 5mm indrukken. Maar ook dat is altijd zo geweest (ook toen ik deze storing nog niet had).

Mijn enige hoog is dat zodra mensen weer bij elkaar over de vloer mogen komen, ik iemand (met meer kennis dan ik) mag uit nodigen om samen eens te kijken wat er aan de hand is.

De enige vragen die ik nu kan verzinnen is: - Is er iemand die ook de freessoftware Win-Pcnc-USB gebruikt en ooit dit soort storing gehad heeft?
- Kan iemand met deze software mijn een plot-file sturen die getekend is met een ander tekenprogramma. Dan kan ik proberen of
dit enig verschil maakt.
Nu is het wel zo dat ik Win-Pcnc-USB versie 2.1 werk. Dat is al een oudere versie. Kan dat een rol spelen met computers die op windows 7 draaiën?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waar je eerst achter moet komen, of het 2x frezen van het zelde testje, ook dezelfde resultaten (afwijkingen) geven.
En het mooiste is om dat dan op verschillende posities op de machine te doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Ik heb even op internet rondgeneusd en WinPC-NC-USB is een typische vendor-lock-in applicatie van www.cnc-step.com. Altijd handig wanneer de leverancier je een kant-en-klaar product levert, maar zeer vervelend wanneer je zonder onder-de-motorkap-kennis een storing moet oplossen.

Windows 7 met jouw nc-applicatie zou in principe geen probleem moeten geven. Wat ik kan zien is dat jouw applicatie DXF kan inlezen, maar dit geldt waarschijnlijk alleen voor de ‘professionele licentie’. Kun je naast HPGL ook DXF selecteren als importfilter?

Wanneer je de originele CAD-tekening als .DWG en als .DXF en als .PLT uploadt, zou ik deze met mijn software kunnen bekijken.
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Beste Harm, mag dit via mail? Ik vind het veel te lastig om het via deze site te doen.
Dank voor het aanbod.

Voor de rest heb ik nog niet de tijd gehad om freestesten te doen in gedraaide positie. Ik kan wel melden dat schuine lijnen nog het meest afwijken qua maten.
Ook had ik inderdaad dezelfde afwijkingen in de afmetingen als hetzelfde 4 keer gefreesd werd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

J. Moors schreef: 13 mei 2020 21:20 Ik kan wel melden dat schuine lijnen nog het meest afwijken qua maten.
Ik vind het toch verdacht in de richting van backlash gaan, dat valt bij schuine lijnen nl. veel meer op. En helemaal als je b.v. een hoofdletter V als contour freest.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie